بهایی که دولت به ورزش زنان داد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. بهایی که دولت به ورزش زنان داد

تهران- ایرنا- کسب نخستین مدال المپیک تاریخ ورزش زنان ایران، انتخاب نخستین نماینده سرپرست زن کاروان بازی‌های آسیایی، افتخار پرچمداری زنان، پایان انتظار ۳۸ ساله دختران بسکتبالیست برای حضور در رقابت ها بین المللی با حفظ حجاب اسلامی و حضور خانواده ها در سالن های ورزشی تنها گوشه ای از بها دادن دولت تدبیر و امید به ورزش زنان است که در سال های اخیر با کسب افتخارآفرینی در عرصه های آسیایی و المپیکی، آنان را به چهره‌های مطرح و شناخته شده در محافل بین المللی مبدل کرد.

اما سر آغاز خیز بلند زنان ورزشکار در دولت تدبیر و امید به موفقیت زنان ورزشکار در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون باز می گردد که با ۲ مدال طلای ارزشمند برای نخستین بار توسط «نجمه خدمتی» در تیراندازی و «حمیده عباسعلی» در کاراته نمایش دیگری از حضور زنان ورزشکار ایران را در قاره کهن به تصویر کشیدند. در این برهه، زنان ورزشکار کشورمان برای نخستین بار در دوران پس از انقلاب توانستند با وجود تمام محدودیت ها علاوه بر کسب ۲ مدال طلای ارزشمند در مجموع ۱۶ مدال برای ایران تصاحب کنند.

کمی پس از این موفقیت، زنان ورزشکار در المپیک ۲۰۱۶ ریو با کسب ۹ سهمیه علاوه بر شکستن رکود المپیک لندن،  رکورددار بیشترین کسب سهمیه از بازی های المپیک ۱۹۹۶آتلانتا تا ۲۰۱۶ ریو را به خود اختصاص دادند و در نمایشی قدرتمندانه با ثبت نخستین مدال تاریخ ورزش زنان کشورمان بدست «کیمیا علیزاده» بانوی تکواندکار، جلوه ای از شکوه و اقتدار زن ورزشکار محجبه ایران را به رخ جهانیان کشیده شد.

اما معرفی چهره‌های زنان ورزشکار به همین جا ختم نشد و به بازی‌آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا هم راه یافت. از این منظر که با اعزام ۹۸ ورزشکار زن برای نخستین بار در بازی‌های آسیایی، کبدی زنان با برتری تاریخی برابر هند در فینال، موفق شد اولین طلای تیمی زنان ایران را در این آوردگاه بزرگ به ثبت برساند.

از دیگر ثمره این حضور کسب نقره ارزشمند «زهرا کیانی» بود که برای نخستین بار نام خود را در تاریخ تالو زنان (ووشو) ثبت کرد و «تهمینه کربلایی» هم در اولین حضور پنچاک سیلات با برنز درخشید. اما از افتخارات دیگر ورزش حوزه زنان انتخاب نخستین نماینده سرپرست زن کاروان بازی‌های آسیایی بود که «مهین فرهادی زاد» معاون کنونی ورزش زنان وزارت ورزش به عنوان نماینده سرپرست کاروان بازی‌های آسیایی، برای نخستین بار رکورد جدیدی در تاریخ ورزش بانوان کشورمان ثبت کرد.  همچنین ثبت ۳۳ نشان مختلف در مجموع ۲ دوره حضور زنان در بازی‌های آسیایی در دولت تدبیر و امید برگی از موفقیت های زنان ورزشکار است که در تقویم ماندگار شد.

فهرست