تدوین نقشه راهبردی صنعتی کشور مراحل نهایی خود را طی می‌کند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تدوین نقشه راهبردی صنعتی کشور مراحل نهایی خود را طی می‌کند

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران ، محمدهادی زاهدی وفا در نشست طرح تدوین نقشه راهبردی صنعتی و ارتقای تولید داخل و در جمع فعالان و صاحب‌نظران حوزه صنعت، اظهار داشت: از گذشته یعنی دهه ۸۰ تلاش‌هایی برای تدوین یک سند جامع در خصوص پیشرفت و گسترش صنعت انجام‌شده که همه آنها قابل‌تقدیر است و سند فعلی هم با بهره‌گیری از تجارب گذشته به‌پیش رفته است. وی با بیان اینکه سند جدید از تجارب سایر کشورها هم استفاده‌شده است، افزود: توجه به بُعد فنی و توسعه صنعتی بدون تأکید بر سازمان‌دهی حاکم بر صنعت یک رویکرد ناقص است.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر ما در یک راهبُرد توسعه صنعتی فقط یک نقشه راه فنی و فناوری را داشته باشیم و به سازمان‌دهی صنعت یا ابعاد مدیریتی یا تقسیم کار ملی آن توجه نکنیم از اجرایی بودن آن صنعت فاصله گرفتیم و این یکی از مشکلات سندهای پیشین بوده است.

رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: در دنیای کنونی، اصل رقابت است و آزادی اقتصادی تابع مؤلفه قدرت است. این جمله‌ای است از یک استاد توسعه دانشگاه که می‌گفت تعیین‌کننده توسعه کشورها تابع رابطه قدرت بین کشورها خواهد بود.

زاهدی وفا ادامه داد: علی‌رغم تمامی نظریه‌های توسعه اقتصادی که تأکید بر تجارت آزادی اقتصادی و امثالهم می‌کند می‌بینیم بسیاری از کشورها برای تأمین منافع خودشان نظریه‌های اقتصادی را کنار می‌گذارند و اعمال قدرت می‌کنند، امروزه مقیاس تولید و فناوری بسیاری از صنایع باید با توجه به بازارهای منطقه‌ای و در یک تقسیم کار بین‌المللی دیده می‌شود.

وی در پایان‌ بر لزوم مشارکت همه فعالان حوزه صنعت و کارشناسان و اساتید دانشگاه در تدوین این سند تأکید کرد و گفت: بعد از واگذاری مأموریت تدوین این سند به موسسه از سوی معاون اول رئیس‌جمهور مطالعات و کارهای پژوهشی آغازشده و نسخه اولیه آن به‌زودی ارائه خواهد شد؛ اما این سند نیاز به همراهی و مشاوره طیف‌های مختلف حوزه صنعت دارد.

فهرست