تعطیلی تولیدی‌ها به دلیل بدهی و معوقات بانکی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تعطیلی تولیدی‌ها به دلیل بدهی و معوقات بانکی

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: انباشت بدهی‌ها و معوقات بانکی، بسیاری از مراکز تولید کشور را به تعطیلی کشانده و امروز در حال خاک خوردنند.

به گزارش خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از فارس، سید علی کلانتر افزود: بدهی‌های بانکی و سود مرکب ناشی از انباشت بدهی و عدم توانایی در پرداخت آن باعث می‌شود تا بانک‌ها راهی جز تملیک وثیقه‌های تسهیلات گیرندگان و تعطیلی مراکز تولید و بیکاری کارگران نداشته باشند و چون سازوکار و ساختار و توانایی اداره واحد تولیدی را ندارند، آن را از چرخه فعالیت خارج کرده بعد از چند سال به ویرانه‌ای هولناک از آجر و فولاد و ماشین‌آلات مستعمل تبدیل کنند.

کلانتر ادامه داد: افول، تعطیلی و ورشکستگی واحدهای تولیدی، یکباره اتفاق نیفتاده و چند دهه کژکاری و سیاست‌گذاری‌های غلط باعث این مساله شده است. بنابراین برای روشن شدن ابعاد مختلف موضوع و تأثیر عملکرد بانک‌ها و نظام غلط بانکی بر انحطاط اقتصاد، به ویژه بخش مولد کشور و تعطیلی کارخانه‌های تولیدی باید به پژوهشی که سال ۹۵ در خانه صنعت یزد انجام دادیم اشاره کنم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد تشریح کرد: در آن دوره درآمد نفتی کشور سالیانه ۱۱۴ هزار میلیارد تومان و درآمد مالیاتی نیز سالیانه ۱۱۶ هزار میلیارد تومان و سود سپرده‌های بانکی سالیانه 200 هزار میلیارد تومان یعنی نزدیک به  برابر درآمد نفتی و همچنین 2 برابر در آمد مالیاتی کشور بود. اگر سود سپرده‌های بانکی هم مثل تولید مشمول ۲۵ در صد مالیات بود مالیات متعلقه سالیانه معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شد، یعنی نصف درآمد نفتی کشور. این یعنی فرار سرمایه‌ها از تولید سخت و مشقت‌بار به سمت سپرده‌گذاری و دریافت سود راحت و دون دردسر و بدون مالیات، یعنی فاجعه و نابودی تدریجی تولید.

وی اضافه کرد: چرا از درآمد ناشی از سود سپرده مانند بقیه فعالیت‌های اقتصادی به ویژه تولید که کسب درآمد در آن به‌مراتب سخت‌تر است، مالیات دریافت نمی‌شود و به ‌آسانی بر این منبع عظیم درآمد مالیاتی چشم می‌بندند و در مواقعی که تولیدکننده پا بر زمین می‌کشد و برای بقا و سرپا نگه‌داشتن سرمایه‌گذاری و زحمات چندین ‌ساله خود با چنگ ‌و دندان می‌جنگد، بر او فشار می‌آورند.

کلانتر با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، کل تسهیلات بانکی پرداختی در سال ۹۵ در حدود ۵۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: ابعاد موضوع وقتی روشن‌تر می‌شود که بدانیم سهم صنایع کوچک و متوسط از این تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومان و سهم تسهیلات پرداخت شده به کل بخش تولید ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

او افزود: اگر سود ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی به صنایع کوچک و متوسط و سود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده به کل تولید را بر اساس بهره بانکی ۲۰ درصد به ترتیب سالیانه ۳.۲۰۰ میلیارد و ۳۰.۰۰۰ میلیارد تومان محاسبه و با معافیت مالیاتی سپرده‌های بانکی که سالیانه ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود مقایسه کنیم، بر مظلومیت تولید بیشتر واقف خواهیم شد.

فهرست