تلاش روسیه برای مقابله با تحریم های اقتصادی و حذف دلار از مبادلات تجاری

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تلاش روسیه برای مقابله با تحریم های اقتصادی و حذف دلار از مبادلات تجاری

به گزارش ایرنا، خبرگزاری روسی اسپوتنیک روز چهارشنبه در گزارشی به تشریح دلایل تلاش روسیه برای افزایش ذخایر طلا و کارکرد آن برای سیاست های مقاومتی این کشور در برابر تحریم های غرب پرداخت.
بر اساس این گزارش، بانک مرکزی روسیه در سال گذشته با خرید 274 تن طلا و افزایش 22 درصدی ذخایر خود نسبت به سال 2017، رکورد جدیدی را در این زمینه ثبت کرده است.
اما سووال اینجاست که چرا روسیه در سال های اخیر تمرکز خود را روی خرید طلای بیشتر معطوف کرده است. این سووال را می توان با توجه به مناسبات تنش آلود این کشور با اروپا و آمریکا پاسخ داد.
در شرایطی که بحران های مالی و تحریم های اقتصادی هر لحظه بر قیمت ارز تاثیر گذاشته و مشکل جدیدی را در مناسبات تجاری خارجی برای روسیه ایجاد می کند، طلا می تواند یک منبع ارزشمند برای جایگزینی دلار و یورو باشد.
ذخایر طلای روسیه اکنون به 2 هزار و 112 تن رسیده که با توجه به میزان طلای موجود در خزانه روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (290 تن) رکوردی قابل توجه است.
این کشور در سال های دشوار دهه 90 میلادی به تدریج اقدام به افزایش ذخایر طلا و افزایش ارزش پول ملی خود کرد بطوریکه اکنون میزان ارزش این ذخایر به 462 میلیارد دلار می رسد.
اسپوتنیک ادامه داد: حدود 70 درصد از سیستم مالی جهان به مبادلات دلار و یورو وابسته است از این رو تنش های سیاسی و امنیتی با غرب تاثیر خود را بر مناسبات مالی کشورها گذاشته و به بحران های اقتصادی غیرقابل کنترل منجر می شود.
در این میان طلا معیار ارزشمندی است که حتی در زمان کاهش ارزش دلار، بهای خود را از دست نمی دهد و به دلیل ارزش ذاتی می تواند به عنوان جایگزینی مناسب برای هر واحد پولی استفاده شود.
روسیه توانسته با ادامه رویکرد خود طی دهه اخیر جایگاه پنجم دارندگان بیشترین ذخایر طلای جهان را از چین برباید.
اکنون کشورهای آمریکا با هشت هزار تن، آلمان با سه هزار تن و ایتالیا و فرانسه با حدود 2 هزار و 500 تن در رده های اول تا چهارم قرار دارند.
در حالیکه تلاش نهادهای آمریکایی برای اعمال فشار به کشورهایی مانند روسیه بر ایجاد محدودیت در سیستم پرداخت بدهی های دولتی، فعالیت نهادهای مالی و فعالیت بخش انرژی متمرکز شده، مسکو با این اقدام کار دشمنان را برای تحریم سیستم مالی و اقتصادی خود سخت کرده است.
به باور نویسنده گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، تقویت پول ملی با افزایش ارزش ذخایر پشتوانه آن موثرترین راه برای مقابله با تحریم های اقتصادی است.

فهرست