تنها نگرانی برای واردات خودرو تامین ارز است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تنها نگرانی برای واردات خودرو تامین ارز است

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، عباس علی‌آبادی در حاشیه بازدید از فاز دوم نیروگاه سمنان در جمع خبرنگاران در خصوص سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات خودرو گفت: در تولید ارز کمتری استفاده می‌کنیم چرا که بیشتر هزینه‌ها ریالی است ولی امیدواریم با توسعه صنعتی مبتنی بر صادرات بتوانیم جبران این بحث را داشته باشیم و نیاز را برطرف کنیم.

وی در خصوص ارتقاء موتور خودروها با توجه به میزان مصرف بنزین آنها اظهار کرد: بزرگترین کاری که در وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال آن هستیم همین موضوع است. ضمن این‌که توسعه خودروهای برقی را مورد توجه قرار داده‌ایم چرا که این خودروها اساسا سوخت مصرف نمی‌کنند و می‌توان انرژی آنها را از طریق نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و حرارتی با راندمان بالا تامین کرد و این موضوع یک راهبرد کلی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

به گفته وی برای بهبود راندمان خودروهای بنزینی نیز برنامه اساسی داریم اتفاق‌هایی که در خودروهای جدید نیز اتفاق افتاده این مساله را نشان می‌دهد و ما به سمت تولید با استانداردهای روز دنیا حرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته برای تامین زیرساخت‌های صنایع تصریح کرد: برای تامین زیرساخت با توجه به رشد صنعت باید به فکر تامین برق باشیم که در همین راستا تقریبا از دو سال گذشته تاکنون صنایع نیز تشویق به سرمایه‌ گذاری در این بخش شده‌اند.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی تبدیل چهار واحد نیروگاه گازی سمنان به سیکل ترکیبی بیان کرد: واحدهایی که امروز کلنگ‌زنی شدند بدون مصرف سوخت می‌توانند نیاز صنایع کشور را تامین کنند که منابع مالی آن نیز توسط بخش صنعت تامین خواهد شد و اجرای آن نیز توسط گروه مپنا نیز خواهد بود.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت صنایع می‌تواند اطمینان داشته باشند که در یک برنامه جامع تامین برق آنها صورت می‌گیرد. به زودی نیروگاه فولاد مبارکه با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات و بعد از آن نیروگاه آلومینیوم المهدی را آماده خواهیم کرد. با توجه به این‌که همه تجهیزات نیروگاه ایرانی است، باید گفت که اتفاق بزرگی در حال رقم خوردن است.

علی‌آبادی با اشاره به برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات توسط بخش صنعت اظهار کرد: برای هر ۱۰۰۰ مگاوات ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه‌ گذاری لازم است که در مجمع برای این ۱۰ هزار مگاوات پنج میلیارد یورو سرمایه لازم خواهد بود که توسط بخش صنعت تامین می‌شود.

همچنین در حاشیه این بازدید محمد اولیاء _ مدیرعامل مپنا _ ضمن ابراز خرسندی از خوشفکری کارفرما ‌و سرمایه گذاری در اجرای پروژه سیکل ترکیبی  نیروگاه گفت: ابتدا ۲ واحد اول به ورژن و مدل جدیدی که راندمان بالاتری دارد ارتقا پیدا کرد و بلافاصله تحت قراردادهای صنایع دو واحد بعدی احداث شد و اکنون هر ۴ واحد نسبت به سیکل گازی معمول دارای راندمان بالاتری هستند.

وی ادامه داد: امیدوارم که با افتتاح پروژه سیکل ترکیبی و تامین مالی که انجام‌ می شود، به پروژه سرعت داده شود و  ظرف ۲ سال آینده بخش سیکل ترکیبی کامل و احداث شود. به طوری که بهترین راندمان انرژی را داشته باشیم که برق آن برای صنایع کشور استفاده می شود.

عملیات اجرایی فاز دوم نیروگاه گازی سمنان در قالب تأمین تجهیزات، انجام طراحی، مهندسی، نصب و راه‌‍اندازی دو واحد توربین ژنراتور گاز کلاس E پیشرفته MGT-۷۰ (۳) به ظرفیت نامی ۳۶۶  مگاوات در شرایط ایزو اجرایی شده است.

این پروژه تنها ۱۲۰ روز از زمان شروع نصب تجهیزات تا سنکرون اولین واحد آن به طول انجامیده است. از دیگر دستاوردهای این پروژه ثبت رکورد سنکرون یک واحد گازی در کمتر از شش ماه از ابلاغ پروژه است. همچنین این واحد نیروگاهی اولین واحد سنکرون شده با انجام crossing بین زیمنس و MAPCS گروه مپنا است.

کارفرمای پروژه، شرکت مولد برق نیروگاهی سامان سمنان است و شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های مپنا (توسعه یک) به عنوان نماینده گروه مپنا، پیمانکار پروژه محسوب می‌شود.

قرارداد ساخت فاز دوم نیروگاه سمنان، نخستین قرارداد از مجموعه قراردادهای امضا شده میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو برای احداث نیروگاه‌های برق توسط صنایع داخلی است.

قرارداد اجرای فاز دوم نیروگاه سمنان، روز دوشنبه بیست و نهم آذر ماه ۱۴۰۰ میان گروه مپنا و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به امضا رسید.

فاز نخست نیروگاه گازی سمنان شامل دو واحد گازی به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات (مجموعا ۳۲۰ مگاوات) در شرایط ایزو (ISO) در کیلومتر ۱۰ جاده سمنان دامغان جای گرفته است.

فهرست