تولید در هفته‌ای که گذشت/اجرای سند آمایش صنعتی تا پایان 1404

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تولید در هفته‌ای که گذشت/اجرای سند آمایش صنعتی تا پایان 1404

اجرای سند آمایش صنعتی تا پایان 1404، اجرای طرح جدید وزارت صمت در قالب قراردادهای کشف پریمیوم محصولات صنایع معدنی در بورس کالای ایران، اعلام حمایت شرکت توانیر از شرکت‌های دانش بنیان، موافقت دوباره مجلس با واردات خودرو و افزایش ۳۰ درصدی واحدهای فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، برخی از مهم‌ترین اخبار تولید، صنعت و تجارت در هفته گذشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: احصا ظرفیت‌های استانی، گام نخست در تدوین سند آمایش صنعتی ، معدنی و تجاری خواهد بود.

به گزارش موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، احمد تشکینی در نشست تبیین آمایش صنعتی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تدوین سند آمایش یکی از مهمترین پروژه‌های دولت سیزدهم و وزارت صمت به شمار می‌رود که بر اساس توانمندی‌های هر استان و شهرستان آماده می‌شود.

وی افزود: تهیه این سند برای 450 شهرستان در دستور کار قرار گرفته که در قالب سند شهرستانی، استانی و ملی تعریف شده است. این سند تا پایان سال 1404 عملیاتی و در سطح کشور اجرا  می‌شود.

تمدید 3 ماهه مهلت اعتراض به اوراق مالیاتی

فارس- رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از تمدید 3 ماهه مهلت اعتراض به اوراق مالیاتی که زمان مقرر برای انجام آن 3 ماه تابستان سال جاری بوده است، خبر داد.

داود منظور با اشاره به مصوبه هشتاد و نهمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 24 مهر 1400از تمدید 3 ماهه مهلت اعتراض به اوراق مالیاتی که زمان مقرر برای انجام آن از ابتدای تیر 1400 تا پایان شهریور 1400 بوده است، خبر داد.

موافقت دوباره مجلس با واردات خودرو

مهر-نمایندگان در جلسه علنی چهارشنبه ۲۶ آبان، مجلس شورای اسلامی با گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

بر اساس مصوبه مجلس، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو، نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

طرح جدید وزارت صمت برای مانع‌زدایی از تولید

شاتا-قائم‌مقام وزارت صمت گفت: اجرای طرح جدید وزارت صمت در قالب قراردادهای کشف پریمیوم محصولات صنایع معدنی در بورس کالای ایران آغاز شد.

محمد صادق مفتح درباره طرح وزارت صمت مبنی بر استفاده از قرارداد کشف پریمیوم در مدیریت هوشمند بازارهای کالایی و رفع دغدغه‌های تولید گفت: منطق استفاده از این قرارداد بر این مبنا است که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده بتواند برای بازه زمانی یک ساله یا بیشتر، برنامه‌ریزی کرده و بتوانند از آینده بازار و فروش کالا و تأمین مواد اولیه اطمینان حاصل کنند. در واقع با این طرح، با بهره‌گیری از ظرفیت بورس کالا، بازار برای فعالان اقتصادی و تولید پیش‌بینی‌پذیر می‌شود.

وی در توضیح انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا گفت: در این شیوه، یک واحد تولیدی وقتی محصول خود را برای ۶ ماه و حتی یک سال آینده عرضه می‌کند، مازادی برای مقطع زمانی ۶ ماهه یا یک ساله پیدا می‌کند و می‌تواند بعد پوشش نیاز بازار داخل، برای صادرات اقدام کند. به بیان دیگر با این روش، صادرات قابل برنامه‌ریزی می‌شود، بنابراین وقتی شرکتی از امروز می‌داند برای نیاز داخل و صادرات در ۶ ماه آینده به چه میزان تولید نیاز دارد، به خوبی برای تولید خود برنامه‌ریزی می‌کند و این امر، امتیازی برای تولیدکنندگان به شمار می‌رود.

استفاده از سوخت مایع در صنایع سیمانی، در صورت افزایش مصرف گاز

مهر-مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه برنامه‌ای برای محدود کردن گاز صنایع نداریم، گفت: اگر برودت هوا شدت یابد، صنایع سیمانی باید از سوخت مایع استفاده کنند.

مجید چگنی افزود: تاکنون برنامه‌ای برای محدود کردن گاز صنایع نداشته‌ایم، اما طبیعی است که برای نمونه صنایع سیمان که می‌توانند از سوخت دوم استفاده کنند، در این زمان از سوخت مایع استفاده کنند و ما گاز آن‌ها را مقداری محدود کنیم. در قراردادهایی که با صنایع داریم، تامین گاز در 8 ماه نخست سال تضمین شده، اما در 4 ماه دوم، صنایعی که می‌توانند باید از سوخت دوم استفاده کنند.

اعلام حمایت شرکت توانیر از شرکت‌های دانش بنیان

مهر-شرکت توانیر با دعوت از همه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی برای ارائه طرح‌های خطرپذیر، نسبت به حمایت از آنان اعلام آمادگی کرد.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، وزارت نیرو مکلف است بخشی از منابع حاصل از افزایش بهای برق برخی از صنایع بزرگ را تا سقف ۱۳ هزار میلیارد ریال صرف اعطای تسهیلات خطرپذیر به شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت برق و شرکت‌های فعال در حوزه اصلاح الگوی مصرف انرژی نماید.

شرکت‌ها می‌توانند برای اخذ تسهیلات، طرح‌ها و پروژه‌های خود را از طریق لینک‌های اعلام شده در آدرس https://www.nri.ac.ir/Technology/RTF  به دبیرخانه ارائه کنند.

افزایش ۳۰ درصدی واحدهای فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاهش ۱۰ درصدی تعداد واحدهای تولیدی راکد و افزایش ۳۰ درصدی واحدهای فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد.

علی رسولیان افزود: از ابتدای امسال تاکنون 1600 طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به بهره‌برداری رسیده که از محل آغاز به کار آن‌ها ۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

معاون وزیر صنعت افزود: از آن‌جا که تقاضا برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بسیار زیاد است، پس گرفتن زمین از صاحبان صنایعی که در اراضی واگذار شده اقدام صنعتی انجام نداده‌اند، در اولویت قرار گرفته است.

فهرست