تولید در هفته‌ای که گذشت/ افزایش قیمت خودرو منتفی شد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تولید در هفته‌ای که گذشت/ افزایش قیمت خودرو منتفی شد

افزایش ناگهانی قیمت خودرو و کاهش دستوری آن، تاکید رئیس جمهوری بر جلوگیری از تعطیلی صنایع به دلیل مطالبات بانکی، تعیین رئیس سازمان ملی استاندارد و منتفی شدن جر‏‌م‌‏‌انگاری عدم‌ بازگشت ارز صادراتی، برخی از مهم‌ترین تیترهای حوزه صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، صنعت خودرو با افزایش ناگهانی قیمت و در ادامه، کاهش دستوری قیمت‌ها، پرخبرترین حوزه صنعت، معدن و تجارت در در هفته‌ گذشته بود. هفته گذشته، سایپا و ایران خودرو قیمت محصولات خود را به ترتیب بین 15 تا 17 و 15 تا 19 درصد افزایش دادند و اعلام کردند هدف از این افزایش قیمت، عدم زیان‌دهی خودروسازان و نیز افزایش کیفیت و افزایش تیراژ تولید و عرضه به بازار است، با این وجود، بلافاصله وزارت صنعت، معدن و تجارت به این افزایش قیمت واکنش نشان داده و دستور لغو آن را به خودروسازان داد.

تاکید رئیس جمهوری بر جلوگیری از تعطیلی صنایع به دلیل مطالبات بانکی

ایرنا-رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت همراهی با تولید تاکید کرد: هیچ کارگاه و کارخانه‌ای نباید به خاطر مطالبات بانکی تعطیل شود.

سید ابراهیم رئیسی، هفته گذشته در نشست شورای اداری استان سمنان اظهار کرد: بانک‌ها برای رسیدن به مطالباتشان نباید واحدها را تعطیل کنند.

وی ادامه داد: بانک‌ها می توانند دنبال مطالبات باشند ولی تعطیلی کارخانه‌ها بر خلاف سیاست‌های دولت و کشور است.

رئیسی با بیان اینکه به هیچ وجه پیگیری مطالبات بانکی نباید موجب تعطیلی تولید و بیکاری کارگران شود، ادامه داد: باید کارگروهی در کشور و استان‌ها فعال شود تا کارخانه‌هایی که ظرفیتشان معطل مانده، فعال شده و اشتغال ایجاد شود و معاون اول رییس جمهوری نیز در این زمینه نظارت کند.

تجارت ایران و اوراسیا آزاد می‌شود

ایسنا- براساس جدیدترین اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجارت، در دو سال آینده امکان ایجاد تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود خواهد داشت.

از آبان ۱۳۹۸ عضویت موقت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا آغاز شد و براساس توافق دو طرف بنا شد بعد از 3 سال، با بررسی عملکرد امکان عضویت دائم و آزادسازی کامل روابط تجاری وجود داشته باشد.

الزام پتروشیمی‌ها به ثبت اطلاعات تولید و توزیع در سامانه جامع تجارت

ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: طی هماهنگی به‌عمل‌آمده با اتحادیه سراسری تعاونی‌های تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی، کلیه تعاونی‌ها مکلف شدند اطلاعات توزیع اعضای زیرمجموعه خود را از ابتدای مهر سال جاری در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

عباس تابش در نهمین نشست سامانه جامع تجارت و انبارها گفت: کلیه مجتمع‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی دارای مجوز خوراک از سوی شرکت ‌ملی ‌صنایع‌ پتروشیمی و یا فاقد مجوز مذکور، باید اطلاعات تولید، موجودی، مصرف، توزیع داخلی و فروش صادراتی کالای خود را براساس شناسه‌های اختصاصی در سامانه جامع تجارت ثبت کرده و در مقابل خریداران محصولات مذکور نیز مکلف به ثبت عملکرد خود در این سامانه هستند.

اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد شد

مهر-رئیس‌جمهور در حکمی، مهدی اسلام‌پناه را برای مدت ۴ سال به عنوان رئیس سازمان ملی استاندارد ایران منصوب کرد.

مهدی اسلام‌پناه متولد سال ۱۳۶۳، استاد دانشگاه و دکترای مدیریت خط و مشی و پُست دکترای کسب و کارهای نوین از دانشگاه تربیت مدرس دارد. وی دارای سوابق مدیریتی مختلف در وزارت صمت بوده و مولف چندین جلد کتاب تخصصی در حوزه صنعت و معدن است.

جر‏‌م‌‏‌انگاری عدم‌ بازگشت ارز صادراتی منتفی شد

مهر-جرم‌انگاری عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی که با اعتراض گسترده فعالان اقتصادی روبه‌رو شده بود، از مصوبه اصلاحی کمیسیون اقتصادی مجلس حذف شد.

اصل ماجرا به لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بازمی‌گردد که اردیبهشت‌ ۹۹ به تصویب مجلس رسیده بود، اما این مصوبه با ایرادات شورای نگهبان دوباره به مجلس بازگشت. این موضوع 3 بار دیگر هم تکرار شد و متن اصلاحی کمیسیون اقتصادی و آنچه در صحن مجلس به تصویب رسید نتوانست نظر شورای‌نگهبان را جلب کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی از رتبه‌بندی شرکت‌های برتر در حوزه صنعت خبر داد.

رتبه‌بندی شرکت‌های برتر صنعتی

ایرنا- مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی از رتبه‌بندی شرکت‌های برتر در حوزه صنعت خبر داد.

ابوالفضل کیانی بختیاری افزود: رتبه‌بندی 100-IMI در نخستین سال اجرا (۱۳۷۷) با رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران از نظر شاخص میزان فروش (درآمد) آغاز شد و در سال‌های بعد از آن، با توجه به استقبال خوب شرکت‌ها و برای پاسخگویی به درخواست آن‌ها، به تدریج، تعداد شرکت‌های فهرست به ۵۰۰ شرکت افزایش یافت و تعداد شاخص‌های مورد بررسی نیز بیشتر شد.

پشتیبانی صندوق صنایع پیشرفته از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

شاتا- رضا نقی‌پور اصل، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته از آمادگی این صندوق برای حمایت از فعالان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنایع پیشرفته خبر داد.

بازرسی از اصناف هوشمند می‌شود

ایسنا- سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه راه‌اندازی نرم‌افزار بازرسی هوشمند و ثبت تخلفات صنفی در محل واحد صنفی یکی از مواردی است که اتاق اصناف ایران در نظر دارد با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صمت به مرحله اجرا در آورد، تصریح کرد: از جمله مزایای راه‌اندازی این نرم‌افزار، رصد اقدامات بازرسان و گزارش‌گیری سریع از روند بازرسی است.

فهرست