تولید و تجارت در هفته‌ای که گذشت/ تصویب کلیات طرح حمایت از کارخانه‌ها

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تولید و تجارت در هفته‌ای که گذشت/ تصویب کلیات طرح حمایت از کارخانه‌ها

تصویب کلیات طرح حمایت از کارخانه‌ها، نهایی شدن طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری در ۲۸ استان، ورود شورای عالی معادن به اختلاف معدن‌داران، ابلاغ مصوبات سازمان استاندارد به خودروسازان، کاهش 70 درصدی قیمت برخی کالاها با درج قیمت تولیدکننده، وجود ۳۰ هزار واحد راکد در کشور، برگزاری دومین دوره جشنواره فروش ویژه نوروزی و کاهش تولید، تحویل و صادرات سیمان، برخی از مهم‌ترین اخبار حوزه تولید و تجارت در هفته گذشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی را تصویب کردند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه و در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح دوفوریتی حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی کلیات آن را تصویب کردند.

نهایی شدن طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری در ۲۸ استان

مسئول طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری از نهایی شدن این طرح در ۲۸ استان خبر داد.

به گزارش شاتا، احمد تشکینی گفت: جلسات هفتگی با وزیر صمت در این زمینه برگزار می‌شود و مقرر شد، اطلاعات ذی‌نفعان حوزه صمت در پرتال جدید وزارتخانه بارگذاری شود و تا اواسط اسفند سال جاری پرتال آمایش صنعتی، معدنی و تجاری رونمایی خواهد شد.

ورود شورای عالی معادن به اختلاف معدن‌داران

عضو شورای عالی معادن گفت: این شورا در صورت اعتراض معدن‌داران به رویه سازمان‌های صمت استانی به موضوع تمدید مجوزها ورود می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا بهرامن با بیان اینکه بیش از یک سال است که اختیارات مربوط به تمدید مجوزهای معدنی به سازمان‌های صمت استان‌ها واگذار شده است، افزود: در صورتی که بهره‌بردار معدن به رویه عملکردی سازمان صمت استان اعتراض کند، پرونده به شورای عالی معادن می‌آید و ما در اسرع وقت آن را بررسی خواهیم کرد.

ابلاغ مصوبات سازمان استاندارد به خودروسازان

سازمان ملی استاندارد ایران در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، خودروسازان را مکلف به اجرای مصوبات قانونی کرد.

به گزارش سازمان ملی استاندارد، مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران پس از تعیین مهلت یک‌ماهه برای خودروسازان در راستای حمایت از حقوق مردم و حفظ ایمنی و امنیت سرنشینان خودروها و افزایش و ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخلی، 15 مسئولیت، تکلیف و تعهد قانونی را ترسیم و برای اجرا از طریق وزارت صمت به خودروسازان ابلاغ کرد و به همین منظور خودروسازان با حضور در سازمان ملی استاندارد ایران، متعهد به اجرای کامل این تکالیف شدند.

کاهش 70 درصدی قیمت برخی کالاها با درج قیمت تولیدکننده

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا، قیمت برخی کالاها بین 50 تا 70 درصد کاهش یافته است.

به گزارش فارس، محمد صادق مفتح افزود: برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده، یک معیار در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفته است که اگر قیمت مصرف‌کننده در مورد کالاهای پرمصرف بیشتر از 20 درصد بود، آن قیمت، گران‌فروشی خواهد بود و در کالاهای سرمایه‌ای و کند گردش اگر بیشتر از 30 درصد بود، گران‌فروشی اتفاق افتاده است.

کاهش تولید، تحویل و صادرات سیمان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در 9 ماه سال 1400 تولید سیمان حدود 48 میلیون و 200 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.5 درصد کاهش داشته است. این کاهش تولید در تحویل سیمان به خریداران و مصرف‌کنندگان تاثیر دارد.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا شیخان اظهار کرد: خوشبختانه امسال قطعی گاز با مدیریت بوده و سوخت دوم یعنی مازوت تامین شده است. بیشتر کارخانجات ما مازوت را به سختی و قیمت بسیار بیشتر تامین می‌کنند اما نگذاشتند به تولید آسیب بخورد. موضوع نگران‌کننده محدودیت‌های برق است. امیدواریم این محدودیت‌ها به زودی برطرف شود تا بتوانیم روال عادی تولید و تحویل سیمان را اجرایی کنیم.

پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصد طرح‌ها زیر ۲۰ درصد

جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد تا پایان آبان امسال بیش از ۸۶ درصد کل طرح‌های در دست اجرا کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فقط ۲.۵ درصد آن‌ها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس این آمار از بین ۵۲ هزار و ۳۲۶ طرح در دست اجرا تا پایان آبان امسال، حدود ۴۵ هزار و ۸۳ طرح معادل ۸۶ درصد کل طرح‌ها کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۵۹۰۶ طرح معادل ۱۱.۳ درصد بین ۲۰ تا ۸۰ درصد و ۳۷۸۰ طرح معادل ۲.۵ درصد کل طرح‌ها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

وجود ۳۰ هزار واحد راکد در کشور

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به وجود ۳۰ هزار واحد تعطیل‌شده و راکد در کشور گفت: احیا و راه‌اندازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل از جمله برنامه‌های دولت در نهضت احیا است که با اولویت واحدهای مرتبط با اقتصاد روستا به اجرا در می‌آید.

به گزارش ایسنا، سید امیرحسین مدنی اظهار کرد: بر اساس آمار اکنون در حوزه واحدهای بخش‌های مختلف معدنی، کشاورزی و صنعتی بیش از ۳۰ هزار واحد تعطیل شده و راکد داریم.

رتبه‌بندی صادرکنندگان

سازمان توسعه تجارت ایران در راستای حمایت ویژه و هدفمند از صادرکنندگان واقعی، شیوه‌نامه ارزیابی شاخص‌های تخصصی رتبه‌بندی صادرکنندگان را منتشر کرد.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، فرهاد نوری معاون توسعه صادرات کالا و خدمات این سازمان گفت: همه صادرکنندگان باید نسبت به بررسی و تکمیل شاخص‌های رتبه‌بندی صادرات خود از طریق سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

برگزاری دومین دوره جشنواره فروش ویژه نوروزی

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: دومین دوره جشنواره فروش ویژه نوروزی با عنوان نمایشگاهی به وسعت ایران با همکاری اصناف برگزار می‌شود.

به گزارش اتاق اصناف ایران، قاسم نوده فراهانی با اعلام آمادگی اصناف برای برگزاری دومین دوره جشنواره فروش ویژه نوروزی (نمایشگاهی به وسعت ایران) گفت: امسال فروش فوق العاده را به جای نمایشگاه‌های بهاره برپا می‌کنیم، البته این جشنواره ویژه صنوف توزیعی نیست و صنوف خدماتی از جمله تعمیرگاه‌ها نیز می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

فهرست