تولید و تجارت در هفته‌ای که گذشت/ تفاهم دولت و بانک‌ها برای تامین مالی تولید

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تولید و تجارت در هفته‌ای که گذشت/ تفاهم دولت و بانک‌ها برای تامین مالی تولید

امضای تفاهم‌نامه بانک مرکزی، وزارت صمت و بانک‌ها برای تأمین مالی تولید، اعلام شرایط پرداخت تسهیلات ریالی صادرات با نرخ‌های ترجیحی، اعلام شروط ستاد ملی کرونا برای فعالیت اصناف، امکان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در قبال واردات کالاهای مجاز و افزایش 5 برابری حقوق دولتی معادن در لایحه بودجه 1401 برخی از مهم‌ترین اخبار صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت صمت، بانک مرکزی و 7 بانک عامل برای اجرای طرح تأمین مالی زنجیره‌ای بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی امضا شد.

به گزارش مهر، بر مبنای این طرح، علاوه بر اینکه زنجیره فلزات، ساختمان، خودرو، لوازم خانگی، ماشین آلات، صنایع غذایی، شیمیایی و پتروشیمی تأمین خواهند شد، قرار است اجرای آن، مطالبات غیرجاری بانک‌ها را نیز کمتر کند. در روش تأمین مالی زنجیره‌ای، به جای شیوه سنتی دریافت تسهیلات مستقیم، فرآیند تأمین مالی بنگاه‌ها به طور پیوسته و در طول زنجیره‌های تأمین و مبتنی بر جریان واقعی کالا و خدمات انجام می‌شود.

برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در کرکوک عراق

نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در کرکوک عراق با هدف معرفی محصولات صادراتی کشورمان به بازارهای کشورهای همسایه، اسفند امسال برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کرکوک عراق با هدف معرفی محصولات کشورمان به بازارهای کشورهای همسایه از جمله عراق، از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجوز سازمان توسعه تجارت  ۱۷ تا ۲۱ اسفندماه برگزار می‌شود. متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس اینترنتی www.parsrastak.com مراجعه کنند.

شرط ستاد ملی کرونا برای فعالیت اصناف

اتاق اصناف ایران اطلاعیه‌ای با موضوع ۵ شرط ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برای فعالیت ۹ رسته شغلی صادر کرد.

به گزارش فارس، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به موجب مصوبه نودمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، فعالیت واحدهای صنفی و مشاغلی که میزبان مشتری در محل هستند، مشروط به رعایت ۵ شرط شد. از جمله اینکه مراتب تزریق دو دوز واکسن صاحبان مشاغل، کارفرمایان، کارکنان، مشتریان مربوط و نیز قرار نداشتن آنان در دوره قرنطینه و درمان بیماری کرونا، در سامانه «امید» مندرج باشد.

شرایط پرداخت تسهیلات ریالی صادرات با نرخ‌های ترجیحی

امکان ارائه تسهیلات ریالی سرمایه در گردش صادرات با نرخ‌های ترجیحی در راستای کاهش هزینه صادرکنندگان در بازارهای هدف فراهم شد.

به گزارش صدا و سیما، طی نامه‌ای از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت پرداخت تسهیلات ریالی سرمایه در گردش صادرات با نرخ‌های ترجیحی در راستای کاهش هزینه صادرکنندگان در بازارهای هدف ممکن است.

بر این اساس با توجه به اقدامات انجام شده در راستای سپرده‌گذاری ریالی صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل، امکان پرداخت تسهیلات ریالی سرمایه در گردش صادرات با نرخ‌های ترجیحی با هدف کاهش هزینه صادرکنندگان در بازارهای هدف و افزایش قدرت رقابت‌پذیری آن‌ها میسر است.

امکان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در قبال واردات کالاهای مجاز

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برگزاری جلسه مشترک ارزی بین وزارت صمت و بانک مرکزی با هدف تسهیل تجارت خارجی خبر داد.

به گزارش فارس، به گفته علیرضا پیمان پاک، مصوبات اولین جلسه کارگروه مشترک ارزی بین وزارت صمت و بانک مرکزی عبارتند از: تصویب امکان رفع تعهد ارزی کلیه صادرکنندگان (غیر از مواد خام) در قبال واردات کلیه کالاهای مجاز، امکان واردات اعتباری کالاهای نیمایی به صورت 3 ماهه، نهایی‌سازی سازوکار استفاده از رمز ارزها در حوزه تجارت خارجی و تدوین پیش‌نویس مصوبات کارگروه ماده 2 با هدف تعیین تکلیف صادرکنندگان بدهکار ارزی باقی مانده از سال 97

افزایش 5 برابری حقوق دولتی معادن در لایحه بودجه 1401

رئیس خانه معدن ایران گفت: پیشنهادی که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مورد حقوق دولتی معادن اعلام شده حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است، در حالی که این میزان در سال ۱۴۰۰ فقط ۸ هزار میلیارد تومان بود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا بهرامن افزود: با توجه به اینکه در 4 سال گذشته تورم غیرعادی در نرخ ارز داشتیم، بخشی از حوزه معدن که صادرات دارند شاید بتوانند درآمد بیشتری داشته باشند. اما باید دید آیا می‌توانیم 40 هزار میلیارد تومان حقوق دولتی را محقق کنیم؟ به نظر نمی‌رسد این اتفاق رخ دهد. با این وجود چانه‌زنی‌هایی هم از طرف نمایندگان در مجلس شده که حتی این مقدار را به 60 هزار میلیارد تومان افزایش دهند.

انتشار گزارش عملکرد 3 ماهه وزارت صمت

گزارش عملکرد 3 ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد.

به گزارش فارس، این گزارش با محوریت برنامه‌های عملیاتی، برنامه‌های آمایش صنعت، معدن و تجارت و شاخص‌های کلان صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است.

فهرست