تولید و تجارت در هفته‌ای که گذشت/ مسئول قیمت‌گذاری خودرو تغییر کرد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تولید و تجارت در هفته‌ای که گذشت/ مسئول قیمت‌گذاری خودرو تغییر کرد

حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، هوشمندسازی فرآیند صدور کارت بازرگانی، در دستور کار بودن احیا واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل، راه‌اندازی پویش سه‌شنبه‌های پاسخ‌گویی در صنایع کوچک و کشف 2 معدن جدید در بوشهر، برخی از مهم‌ترین اخبار حوزه صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، بر اساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، شورای رقابت به طور رسمی از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شد.

به گزارش مهر، مرکز ملی رقابت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که شورای رقابت به طور رسمی از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شده است.

در اطلاعیه این مرکز آمده است: «بر اساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است، مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار فعلاً بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

بر این اساس از این پس شورای رقابت در خصوص قیمت‌گذاری خودرو تکلیف و اختیاری ندارد و رسیدگی به شکایات شهروندان در خصوص قیمت‌گذاری نیز در این شورا قابلیت استماع ندارد. بنابراین شایسته است در صورتی که شهروندان در این زمینه شکایتی دارند، شکایت خود را از طریق مراجع ذی‌صلاحی مثل وزارت صمت، دادگاه‌های عمومی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و… پیگیری کنند.»

احیا واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل در دستور کار

معاون اول رئیس جمهور با حضور در شهرک صنعتی زواره‌ای در شهرستان رباط کریم، از چند واحد تولیدی بازدید و مشکلات آنها را از نزدیک بررسی کرد.

به گزارش ایلنا، دکتر محمد مخبر صبح جمعه با حضور در چند کارخانه تولیدی و صنعتی با مدیران، عوامل و کارگران این واحدهای تولیدی به گفت‌وگو نشست و از نزدیک مراحل ساخت تولیدات و مشکلات پیش روی تولید در این کارخانجات را مورد بررسی قرار داد.

در این بازدید، مدیران واحد های تولیدی به تفصیل مشکلات خود را اعم از کمبود سرمایه در گردش، بازپرداخت وام‌های بانکی، بدهی مالیاتی، صدور مجوزها، تامین مواد اولیه، وجود برخی مقررات زاید و… با معاون اول رئیس جمهور در میان گذاشتند و در نهایت مقرر شد گزارشی کامل از مشکلات موجود از سوی استانداری تهران تهیه و پس از ارائه برای رفع آنها با حضور مسئولان مربوطه اقدام شود.

مخبر در پایان این بازدید، عزم دولت را برای رفع موانع پیش روی تولید در کشور بسیار قوی و جدی توصیف کرد و از راه‌اندازی ستادی برای احیا واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل خبر داد.

هوشمندسازی فرایند صدور کارت بازرگانی

در مراسمی در وزارت صمت با حضور نمایندگانی از اتاق بازرگانی ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به صورت رسمی از هوشمندسازی و حذف نقش عامل انسانی در صدور کارت بازرگانی رونمایی شد.

به گزارش مهر، سید رضا فاطمی امین در این مراسم اعلام کرد: در فرایند جدید صدور کارت بازرگانی ۲۵ استعلام از ۲۰ دستگاه در کمتر از یک ساعت اخذ می‌شود.

وی همچنین با اشاره به حذف رانت از صدور کارت بازرگانی، گفت: در اذهان مردم این است که کارت بازرگانی فساد دارد اما بنده اعلام می‌کنم صدور و تمدید کارت منوط به پرداخت مالیات است و نمی‌توان صوری اقداماتی انجام داد. دیگر کودک ۱۰ ساله صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری نمی‌تواند انجام دهد زیرا امضای طلایی از کارت بازرگانی حذف شد.

راه‌اندازی پویش سه‌شنبه‌های پاسخ‌گویی در صنایع کوچک 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برگزاری جلسات با بیش از ۲۴۰ سرمایه‌گذار، صنعتگر و تولیدکننده در یک ماه گذشته در محل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه با عنوان پویش سه‌شنبه‌های پاسخگویی خبر داد.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، علی رسولیان با اشاره به ملاقات‌ با سرمایه‌گذاران و طرف‌های قرارداد با شهرک‌های صنعتی، افزود: تقاضا برای سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی روند رو به رشدی داشته و این موضوع بیانگر افزایش تمایل مردم به حضور در عرصه صنعتی است.

در پویش سه‌شنبه‌های پاسخ‌گویی که با محوریت رویکرد مردمی دولت و تکریم ارباب رجوع برگزار می‌شود، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران سه‌شنبه هر هفته از ساعت ۱۴ تا ۲۰ با فعالان اقتصادی طرف قرارداد یا متقاضی سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور دیدار می‌کند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار می‌گیرد.

متقاضیان لازم است پیش از انجام ملاقات، به منظور اخذ نتیجه بهتر، اطلاعاتی در زمینه درخواست خود به همراه شماره تماس و همچنین نتایج حاصل از پیگیری‌های قبلی خود را به شماره تلفن‌های ۲-۸۸۷۷۰۸۷۱ و ۸۸۷۷۰۸۴۲ یا دورنگار ۸۸۷۷۰۸۷۰ ارائه کنند تا نسبت به بررسی و تعیین وقت ملاقات یا رفع موانع و مشکلات احتمالی، اقدام شود.

کشف 2 معدن جدید در بوشهر

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن وتجارت استان بوشهر گفت: براساس عملیات اکتشافی انجام شده توسط بخش خصوصی گواهی کشف ۲ نوع ماده معدنی جدید شامل «دولومیت» و «بیتومین» در این استان صادر شد.

به گزارش ایرنا، رشید مرادی افزود:: ماده معدنی بیتومین( قیرطبیعی) دارای ذخیره قطعی ۸.۶ میلیون تن در شهرستان دشتی شناسایی شده‌ است و به عنوان آسفالت طبیعی کاربرد دارد.

وی بیان کرد: معدن دولومیت نیز با ذخیره قطعی حدود ۵۰ میلیون تن و با عیار ۲۱ درصد در شهرستان دیر شناسایی شده است.

الزام تولیدکنندگان به درج برچسب معافیت مالیاتی ارزش افزوده

با توجه به اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه، تولیدکنندگان ملزم به درج برچسب معافیت مالیات ارزش‌افزوده شدند.

به گزارش اتاق ایران، داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در نامه‌ای به غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، جزئیات اجرای تبصره «۲» جز ۱۷ بند (الف) ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۰۲. ۰۳. ۱۴۰۰ را که از تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ عملیاتی می‌شود، تشریح کرد.

بر اساس این تبصره، «تولیدکنندگان یا عرضه‌کنندگان کالاهای موضوع این بند از قانون، مکلفند که برچسب معافیت از مالیات بر ارزش افزوده را روی بسته‌بندی کالاهای مذکور درج کنند». همچنین بر این اساس، «دریافت مالیات و عوارض از کالاها و خدمات معاف توسط عرضه‌کنندگان آنها مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات و عوارض دریافتی بوده و قابل بخشودگی نیست.»

بر اساس نامه سازمان امور مالیاتی کشور به رئیس اتاق ایران که به امضای داود منظور رئیس این سازمان رسیده، علاوه بر آنکه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالاهای معاف مکلفند برچسب معافیت از مالیات بر ارزش افزوده را از تاریخ اجرای قانون، روی بسته‌بندی کالاهای مزبور درج کنند، هنگام عرضه، مجاز به دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از کالاها و خدمات معاف نیستند و در صورت تخلف نه تنها باید مالیات و عوراض دریافتی را عودت کنند، بلکه مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات و عوارض دریافت نیز می‌شوند که غیر قابل بخشش است.

فهرست