«تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» همان تاب‌آوری اقتصادی است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» همان تاب‌آوری اقتصادی است

مشاور کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شعار سال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» به نوعی همان تاب آوری اقتصادی یا اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از رادیو گفت‌وگو، محمدحسین کریم در برنامه «پا به پای بهار» با بیان اینکه بحث دانش بنیان امروز به عنوان یک شعار پایه در دنیا مطرح است، گفت: با توجه به اینکه کشورهای پیشرفته به ویژه کشورهای پیشرفته صنعتی و بعد از آن، کشورهای در حال توسعه همچون ایران، هند و مالزی، نیازمند تولید و توزیع و مصرف بیشترند، بالاجبار یکی از راه های بسیار خوب و میانبر، بحث دانش بنیانی است که منجر به اثر مثبت بهره وری، کار آفرینی و کارایی می شود.

دانشیار دانشگاه اقتصاد منابع دانشگاه خوارزمی تهران با بیان اینکه شعار امسال تحت عنوان «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» به نوعی همان تاب آوری اقتصادی یا اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: به طور کلی این مسیر و توجه به بحث دانش بنیان و اشتغال آفرینی ما را به مفهوم اقتصاد مقاومتی و تاب آوری اقتصادی می رساند.

وی با یادآوری 24 بند سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در این بندها که قبلا مقام معظم رهبری ابلاغ کرده بودند، افزایش تولید یا دانش بنیان و اشتغال آفرینی مطرح شده بود اما این مساله، اکنون شاه کلید شده است و می توانیم بگوییم بیشترین قسمت های مهم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی همین تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین است. در واقع یکی از راه های میان بری است که کاری به تحریم و مسائل بیرونی ندارد و ریشه ای است و بیشتر به همت و غیرت و تلاش خودمان برمی گردد.

کریم به تاثیرات مثبت توجه به شعار سال اشاره و عنوان کرد: در این فرآیند معمولا منابع خیلی بهتر استفاده می شوند. نهاده های تولید مانند آب، زمین، معادن، انرژی و نیروی کار بسیار بهتر در کنار منابع استفاده شده و این موجب می شود که ما یک فرآیند استفاده بین نسلی- و نه درون نسلی- از منابع داشته باشیم. این موضوع نتیجه اش توسعه پایدار می شود.

وی اظهار کرد: در این فرآیند ستاده ها نیز مناسب تر به دست می آید و تولید با کیفیت بالاتر انجام می شود. با این فرآیند وقتی ستاده ها و نهاده ها به درستی استفاده شود، قطعا توزیع درآمد ها بین مردم عادلانه تر شده و به دنبال آن توزیع ثروت هم مناسبت تر و عادلانه تر بین مردم خواهد بود و این منجر به مصرف مناسب و بهینه می شود. مصرف بهینه به خاطر این است که جهش تولید رخ داده، دانش بنیان بوده و اشتغال آفرین بوده بنابراین منفعتش را همه جامعه می برد.

مشاور کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: در بحث اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی اگرچه این شعار هم برای اقتصاد ریاضتی مانند کشورهای یونان، اسپانیا و ایتالیا که الان با آن مواجه هستند به درد می خورد ولی به درد ما در اقتصاد مقاومتی بیشتر می خورد.

سیاست های پولی و مالی، مانع عملیاتی شدن شعار سال

وی به موانع موجود بر سر راه جهش تولید، اقتصاد مقاومتی، تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین اشاره کرد و گفت: یک مشکل، سیاست های پولی و مالی است. سیاست های پولی و مالی با بهره بالا سبب شده تا بیشتر مردم ترجیح ندهند کسب و کار و بنگاه تولید راه بیاندازند. چون ضریب اطمینان برای آورده پایین است، ترجیح می دهند سرمایه خود را در بانک بگذارند و 18 درصد و 20 درصد سود بگیرند.

کریم افزود: از طرف دیگر متاسفانه خود بانک ها و قدرت های اقتصادی کلان در کشور به جای مردم سرمایه گذاری می کنند چون می توانند درآمد کسب کنند.
وی مشکل دوم را شروع کسب و کار و دریافت تسهیلات و اعتبارات در فرآیند تولید بیان کرد و گفت: برخی از سازمان ها آن طوری که باید و شاید شفاف و تمام قد پای کار نیستند از آن طرف بانک ها، بورس و خودروساز ها به جای مردم ورود پیدا می کنند.

فهرست