تولید‌کننده با معضل تامین مواد اولیه روبرو است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تولید‌کننده با معضل تامین مواد اولیه روبرو است

اقتصاد ایران: محمدرضا نجفی‌منش عضو اتاق بازرگانی تهران در آستانه روز صنعت و معدن کمبود نقدینگی را بزرگترین معضل و مشکل تولید دانست. نجفی‌منش با اشاره به موانع رونق تولید گفت: بزرگترین مشکل تولید نقدینگی است و اگر بخواهیم اصلی‌ترین معضل بخش صنعت و معدن را بیان کنیم، تماما در کمبود نقدینگی خلاصه می‌شود و لازم است مسولان و وزارت صمت بر این موضوع تمرکز کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،این فعال اقتصادی افزود: در حال حاضر با توجه به شرایط تحریمی و افزایش نرخ ارز، نیاز بنگاه‌ها به نقدینگی سه برابر شده است و همین معضل با توجه به موانعی که شبکه بانکی برای تامین مالی تولید ایجاد کرده است، بیشتر به چشم می‌آید. وی ادامه داد: معاملات نقدی شده و کمتر کسی به حساب اعتبار تولید کننده نیاز وی را پاسخ می‌دهد و تا پول نقد نباشد، معامله‌ای در کار نیست.

نجفی‌منش با تاکید بر اینکه تولیدکننده برای دریافت وام باید وثائق و مدارک مختلف ارائه بدهد و این روند او را برای مدت زمان زیادی معطل خواهد کرد، ادامه داد: بانک‌ها دنبال وثائق اضافی هستند و وثائق سابق را قبول ندارند. از سویی تولید‌کننده با معضل تامین مواد اولیه روبرو است و خیلی از مواد مورد نیاز تولیدکنندگان ثبت سفارش شده اما مجوز ترخیص پیدا نمی‌کند. دولت باید برای حل موضوع مواد اولیه که مهم‌ترین معضل تولید است، قدم بردارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با استقبال از تفویض اختیار یکسری مسولیت‌ها به بخش خصوصی و تشکل‌ها و اهمیت مشاوره با آنها از سوی دولت و وزارت صمت برای حل مشکلات تولید ادامه داد: دولت، مجلس و نهادهای مربوطه باید بیش از پیش شنوای حرف‌های بخش خصوصی باشند.

وی ادامه داد: راهکار زیاد ارائه شده است. یعنی در حال حاضر مسئله این نیست که ندانیم چه راهکاری به نتیجه مطمئن‌تر برای گره‌گشایی از مشکلات صنعت و معدن، می‌رسد، بلکه مسئله این است که عزم اجرای این راهکارها و پیشنهادات بیش از همیشه در این دوره وجود داشته باشد.

فهرست