جایگاه معادن متناسب با کانسارهای سرشار آن نیست

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. جایگاه معادن متناسب با کانسارهای سرشار آن نیست

ایلام – ایرنا – عضو هیات مدیره خانه معدن ایران گفت: جایگاه معادن در اقتصاد کشور هم سطح و متناسب با کانسارهای سرشار آن نیست در حالی که این بخش می تواند جایگزین مناسب درآمدهای نفتی شود.
جایگاه معادن متناسب با کانسارهای سرشار آن نیست
به گزارش ایرنا، «بهرام شکوری» روز دوشنبه در نشست اعضای هیات مدیره خانه معدن با استاندار ایلام و شماری از فعالان معدنی استان افزود: نبود بهره‌برداری بهینه از ذخایر معدنی به علت کمبود سرمایه گذاری لازم، سبب شده که با وجود داشتن ظرفیت های غنی، سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی کشور تنها 1.2 درصد باشد.
وی از خام فروشی به عنوان آسیب دیگر این بخش نام برد و اظهار داشت: ایران به عنوان چهارمین کشور نفتی جهان 44 درصد محصول را به شکل خام صادر می کند هرچند روند کنونی حاکی از آن است که تلاش هایی برای تبدیل نفت خام به کالایی با ارزش افزوده جریان دارد.
رییس کمیسیون معدن اتاق ایران با ذکر اینکه اطلاعات و آمار موجود نشان دهنده حرکت کشور به سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتر است اضافه کرد: در حوزه گاز نیز هشت درصد محصول به شکل خام صادر می شود اما در بخش معدن 16 درصد مواد معدنی به صورت خام صادر می شود.
این کارشناس و فعال بخش معدن سرمایه‌گذاری دولت در افزایش نقش معدن در رشد اقتصادی کشور را اجتناب ناپذیر عنوان کرد و گفت: در صورت حمایت دولت بخش ارز آور معدن می تواند با تکیه بر منابع داخلی محور ایجاد اشتغال و افزایش درآمد شود.

** تفاهم خانه معدن و وزارت کشور ظرفیتی برای رونق بخش معدن است
رئیس هیات مدیره خانه معدن ایران نیز در این نشست هدف از حضور اعضای هیات مدیره خانه معدن ایران را در ایلام بررسی ظرفیت های معدنی این استان و تبادل نظر در خصوص راه های بهره وری از این منابع عنوان کرد و گفت: تفاهم نامه خانه معدن ایران با وزارت کشور زمینه هماهنگی بیشتر با استانداران با هدف رونق بیشتر بخش معدن در مناطق مختلف کشور ایجاد کرده است.
«محمدرضا بهرامن» با ذکر اینکه خاستگاه اصلی «بیتومین» (قیر طبیعی) استان‌های ایلام و کرمانشاه است ابراز تاسف کرد: ایلام در حالی که روی منابع عظیم نفت و گاز واقع شده از آن به عنوان استان محروم یاد می شود.
وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده حدود ٣/١٥ درصد ذخایر نفت مناطق خشکی ایران معادل ١١/٨٧ میلیارد بشکه نفت و ١١ درصد معادل 14 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز کشور در محدوده استان ایلام شناسایی شده که با وجود این منابع وجود فقر و بیکاری برای این استان مناسب نیست.
بهرامن تصریح کرد: فعالان معدنی استان و خانه معدن ایران آمادگی این را دارد با همکاری و همراهی استانداری ایلام و فعالان معدنی استان در راستای کمک به آسان سازی انجام فعالیت های معدنی تلاش کند.
رئیس خانه معدن ایران با اشاره به لزوم حمایت از معدن کاران افزود: تسهیلات صندوق بیمه می تواند گره مشکلات اقتصادی معادن ایلام را باز کند و معدن کاران باید آگاهی بیشتری در خصوص این تسهیلات پیدا کنند و تقاضای خود را برای دریافت وام اعلام کنند.
وی گفت: بستری فراهم شده تا صندوق بیمه فعالیت های معدنی ضمانت نامه های معدنکاران را قبول کند، این صندوق آماده صدور بیمه نامه و ضمانت نامه برای تسهیلات یک هزار و 200 میلیارد تومانی توسعه معادن و صنایع معدنی در مناطق کم برخوردار کشور است که معادن ایلام هم می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.
استاندار ایلام نیز در این نشست با ذکر اینکه ناجی اقتصاد کشور بخش خصوصی است بیان کرد: متناسب با رویکرد دولت که به دنبال تولید و اشتغالزایی و بهبود معیشت مردم است استانداری ایلام مصمم به حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
«قاسم سلیمانی دشتکی» گفت: مسئولان استان با حمایت مادی و معنوی از سرمایه گذاران استقبال می کنند، به طور قطع همه موانع سرمایه گذاری در استان با همکاری دستگاه های اجرایی برداشته می شود.
وی افزود: استان ایلام دارای ظرفیت های زیادی در بخش نفت، گاز، پتروشیمی، اربعین و گردشگری است ولی متاسفانه توسعه نیافتگی استان زیاد است که نیاز به سرمایه گذاری برای توسعه دارد.
بر اساس بررسی‌ها، اکنون حدود 6 هزار معدن در زمینه برداشت 70 نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور فعال است.
استان ایلام با حدود 20 هزار کیلومتر مربع گستره از حیث منابع نفت و گاز و کانی های غیر فلزی بسیار غنی است.
ظرفیت تولید سالانه بخش معدن استان ایلام حدود 1.9 میلیون تن و تعداد معادن فعال آن 67 واحد در زمینه برداشت 12 ماده عمده غیر فلزی است.
بیش از 625 نفر در بخش معدن و یک هزار و 200 نفر در بخش صنایع معدنی استان ایلام شاغل هستند.
نظام مهندسی معدن استان ایلام 256 نفر عضو دارد که 56 نفر آنها پروانه اشتغال دارند.

فهرست