جزئیات 3 طرح نجات‌بخش اقتصاد/ اجازه اجرا صادر شد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. جزئیات 3 طرح نجات‌بخش اقتصاد/ اجازه اجرا صادر شد

عضو هیات امنا خانه صمت جوانان ایران از طراحی تدوین 3 طرح برای نجات حوزه اقتصادی کشور و ارائه آنها به مسئولان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها بخشی از رکود شدید اقتصادی برطرف خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از خبر جنوب، مجتبي جبرئيلی در توضیح این طرح‌ها گفت: نخستین طرح با عنوان نو رويش را ابتدا به مرحوم هاشمي رفسنجاني و سپس به وزارت صمت و آقاي مهندس نعمت زاده ارائه دادم كه قرار شد به طور پايلوت در فارس اجرا شود. خلاصه طرح اين است كه ستادهاي نو رويش متشكل از نخبگان صنعتي و مديريتی، به عنوان كلينيك‌های عارضه‌يابي مديريتي در استان‌ها راه‌اندازی شود و هر بنگاه اقتصادي كه درخواست استفاده از حمايت‌ها و امكانات حاكميتي از قبيل وام و… را داشته باشد، ابتدا موظف باشد به اين ستادها مراجعه کند و بعد از دريافت گزارش كتبي عارضه‌يابي، امكان استفاده از حمايت‌هاي دولتي را داشته باشد.

جبرئیلی تاکید کرد: سال‌هاست به بنگاه‌هايي كه از نظر علمي و تخصصي و امكانات توليد، هيچ مزيت رقابتي ندارند، تسهيلات و امكانات داده‌ايم که باعث هدررفت منابع کشور شده است. طرح نو رويش براي جلوگيري از ادامه اين روندِ اشتباه است.

عضو هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با بیان اینکه تائيديه اين طرح از نمايندگان دولت و مقام معظم رهبري اخذ شده است، افزود: این طرح به زودی اجرایی می‌شود.

ایجاد کانون جذب ایرانیان خارج از کشور

وی ادامه داد: طرح بعدی، راه‌اندازی كانون جذب ايرانيان خارج از كشور است كه اين طرح نيز به تازگی، با دريافت تائيديه‌های مختلف از نمايندگان دولت، قوه قضایيه، بيت رهبري و نهادهاي مختلف، در دستور کار قرار گرفته است. هدف اين طرح، برقراری ارتباط موثر با ايرانيان موفق خارج از كشور است تا به نحوی بين آنها و ايرانيان داخل كشور، تبادلات فرهنگي، دانشي و سرمايه‌اي شكل گيرد.

عضو كميته کسب و کار و صنعت مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: وقتي بيش از 7 ميليون ايراني يعني 5 برابر جمعيت كشور امارات در دنيا پراكنده‌اند و بيش از هزار ميليارد دلار سرمايه دارند، چه نيازي به خواهش و التماس به ساير كشورها براي جذب سرمايه داریم؟

جزئیات طرح سرباز اقتصاد مقاومتی

این استاد دانشگاه درباره طرح سوم گفت: طرح سوم، سرباز اقتصاد مقاومتي است که چندي پيش به سيد حسن خميني ارائه کردم و ايشان اعلام كرد تا مقامات كشوري و لشكري را براي ارائه اين طرح به جماران دعوت كند. در این طرح پيشنهاد شده هر سال، درصدي از رتبه‌های اول همه رشته‌هاي دانشگاهي بتوانند به جاي خدمت سربازي، خدمت خود را در بخش خصوصي بگذرانند.

وی با بیان اینکه اين طرح دو مزيت دارد، افزود: این طرح برای دانشجويان انگیزه‌ای مي‌شود كه در مراحل تحصيل خود كوشاتر بوده و نمرات بالاتري كسب كنند و از مزاياي اين طرح برخوردار شوند. مزيت بعدی این است که برخی نخبگان علمي به طور رايگان در اختيار صنايع قرار مي‌گيرند كه علاوه بر اينكه دانش خود را به صنعت منتقل مي‌كنند، به احتمال بسيار زياد بعد از گذراندن دوره 2 ساله سربازی، جذب همان صنعت مي‌شوند.

عضو هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت: پیش از انتخابات ریاست جمهوری، سه طرح ملی را به آقایان محسن رضایی و سردار احمد وحیدی ارائه کردم و اعلام کردند که با روی کار آمدن دولت جدید، در دستور کار قرار می‌گیرد. در آن زمان پیشنهاد دادم پایلوت طرح‌ها استان فارس باشد اما اکنون تردید دارم که آیا حال و هوای صنعت، معدن و تجارت فارس و فضای کسب و کار حاکم بر آن، ظرفیت اجرای این طرح‌ها را دارد یا نه و اگر این طرح‌ها قرار باشد در فارس اجرا شود، مانند بسیاری طرح‌های دیگر، شهید نمی‌شود؟

رکود اقتصادی فارس بیش از دیگر استان‌ها

عضو کمیته صنعت انجمن حمایت از توسعه فارس با بیان اینکه رکود اقتصادی در فارس بیش از سایر استان‌هاست، افزود: اگر بحث تحریم‌های خارجی یا قوانین سخت‌گیرانه داخلی مطرح است، باید شامل حال کل کشور باشد. حال آنکه می‌بینیم صنعت و اقتصاد در استان همسایه یعنی اصفهان رونق دارد اما فارس با چالش‌های مختلفی در این زمینه روبه‌روست. بنابراین ریشه این معضل را باید درون استان جست‌وجو کرد و تحریم‌های خارجی یا قوانین موجود، آدرس غلطی است که برخی می‌دهند.

او ادامه داد: در سطح كلان کشور نیز مشكلات صنعت، معدن و تجارت را كه بيش از 30 درصد اقتصاد و 70 درصد اشتغال موثر كشور را بر عهده دارد، ناشی از تحريم‌هاي خارجي و داخلی نمی‌دانم.

جبرئیلی با بیان اینکه مشكل ريشه‌اي در این بحث، ابتدا در فرهنگ و بعد از آن در مديريت است، افزود: منظور از مشکلات فرهنگی، فرهنگ اجتماعي است. متاسفانه برخی كارگران و كارفرمایان، وظايف فرهنگی خود از جمله وجدان كاري، وظيفه‌شناسي، احترام به حقوق  و… را به درستي انجام نمی‌دهند که در این زمینه به كار فرهنگي درازمدت و علمي نیاز داریم.

عضو كميته کسب و کار و صنعت مجمع تشخيص مصلحت نظام یادآور شد: معضل بعدی، ضعف‌هاي مديريتي است که به دليل نبود وجدان كاري، مهارت، توانمندي و روابط موثر در برخی مدیران مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه مشكل بنگاه‌هاي اقتصادي ما تحريم يا كمبود نقدينگي نیست، اضافه کرد: اگر در يك بنگاه اقتصادي، مسائل مديريت و برندسازي به خوبي پیگیری شود، تامين مالي امكان‌پذير است.

 

فهرست