جزئیات و مزایای «تولید بدون‌ کارخانه»

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. جزئیات و مزایای «تولید بدون‌ کارخانه»

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی مزایای اجرای طرح «تولید بدون کارخانه» در حوزه تولید و صادرات گفت: این طرح با حداقل سرمایه‌گذاری ثابت و کمترین زمان مورد نیاز برای ورود بازار، پاسخگوی بخشی از نیازهای بخش تولید و صادرات خواهد بود.

به گزارش خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سعید زرندی استفاده از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی را یکی از سیاست‌های جدی وزارت صمت در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ اعلام کرد و افزود: این وزارتخانه به‌ جای تمرکز بر روی سرمایه‌گذاری اولیه، صنایع دارای پتانسیل و صنایعی که در سال‌های گذشته ظرفیت‌سازی‌های خوبی در آنها شده را محور کار قرار داده است.

وی، یکی از دلایل بهبود وضعیت تولید در سال گذشته را استفاده از ظرفیت‌های خالی تولید دانست و گفت: در این زمینه دلایل زیادی نقش داشته اما از مهم‌ترین آن‌ها استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی و پیگیری احیای واحدهای راکد و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بوده است.

زرندی با اشاره به اینکه تولید قراردادی یا همان تولید بدون کارخانه، یک تجربه موفق جهانی است، اظهار کرد: این روش، نگاهی جدید به حوزه تولید است که زمزمه اجرای آن بیش از ۱۰ سال در کشور وجود داشت اما اجرایی نشده بود. به رسمیت شناختن این سیاست به عنوان شیوه‌ای از تولید، خواسته مکرر بخش خصوصی بود که با توجه به مزایای آن مورد توجه وزارت صنعت قرار گرفت.

معاون وزیر صنعت اجرای این طرح را نتیجه پیگیری‌های چند ساله و ایجاد هماهنگی بین نظرات مختلف عنوان کرد و افزود: این روش با نگاه اینکه تولید فقط کارخانه ساختن نیست بلکه استفاده خوب از ظرفیت‌های موجود است، تعریف می‌شود و یک توانمندی مهندسی بازرگانی برای تولید برون‌سپاری شده است.

وی بیان کرد: با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی موجود کشور نسبت به طراحی محصول، بازاریابی و عرضه محصولات با نشان و برند خاص اقدام می‌شود.

مزایای استفاده از تولید قرادادی در بخش تولید

وی با استناد به مطالعات جهانی، پیگیری ۱۰ درصد رشد تولید سالیانه جهان و بررسی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار بازار جهانی را بر اساس این مدل تولید برآورد کرد و گفت: با اجرای این طرح می‌توانیم شاهد رشد خوب تولید در کشور باشیم.

زرندی اظهار کرد: نکته اصلی موضوع تولید بدون کارخانه که برای رسیدن به هدف استفاده از ظرفیت‌های خالی موجود است این است که واحدهای جدید می‌توانند بر حوزه تحقیق و توسعه (R&D) تمرکز کنند که یکی از نیازهای اصلی تولید است.

وی این روش را فرصتی برای ورود به بازار با حداقل سرمایه‌گذاری ثابت و کمترین زمان ممکن دانست که موجب تنوع محصول، انعطاف‌پذیری و نوآوری در تولید و همچنین تمرکز بر بازاریابی، فروش و توسعه صادرات می‌شود.

زرندی، کاهش سرمایه در گردش را از دیگر مزایای اجرای این طرح نام برد و افزود: وزارت صنعت سعی کرد این ادبیات جدید را که سال‌ها در جهان حاکم بوده، به دستگاه‌های اجرایی ایران هم معرفی کند که برای این کار، فرهنگ‌سازی و ایجاد مشوق برای حرکت در مسیر نیاز است.

وی با اشاره به سیاست ایجاد ارتباط بین واحدهای مختلف تولیدی و معرفی فرصت‌های موجود سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران، تاکیدکرد: برای کسب نتایج مورد هدف، چند اقدام جانبی مانند افزایش مدت اعتبار کارت‌های بازرگانی یا کاهش زمان ترخیص در گمرک باید اجرا شود، اقداماتی که فعالیت را از جنس بازرگانی به بازرگانی- تولیدی تبدیل کند.

اجرای سیاست ادغام و اکتساب

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت از اجرای سیاست ادغام و اکتساب در آینده نزدیک خبر داد و گفت: جمع‌بندی ادغام و اکتساب بنگاه‌ها نیز به‌زودی انجام می‌شود و بخشی را که مربوط به این وزارتخانه است، اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: اجرای این سیاست در کنار تولید بدون کارخانه، به عنوان دو بال می‌توانند نگاه جدیدی را به تولید ایران ایجاد کنند که ذیل برنامه استفاده از ظرفیت خالی واحدها در حال انجام و پیگیری است.

زرندی از استقبال خوب بخش دارویی و صنایع غذایی از اجرای این طرح خبر داد و اضافه‌کرد: شرکت‌های خارجی به عنوان یکی از پتانسیل‌ها در این زمینه، با ما مکاتبه داشتند و با توجه به نیاز تولید کشور به فناوری، این شرکت‌ها می‌توانند با آوردن فناوری به عنوان آورده با کارخانه‌های موجود ثبت برند کنند.

معاون وزیر صنعت، افزایش کیفیت و ارتقای استانداردهای تولید را از دیگر مزایای استفاده از این طرح عنوان کرد و یادآور شد: هر کالایی را که در بازارهای جهانی مطرح شود، خود به‌خود استانداردهای آن ارتقا پیدا خواهد کرد و در واقع اجرای این طرح، ضمن واردات فناوری‌های سطح بالاتر و استفاده از ظرفیت صادراتی، با در نظر گرفتن امتیازاتی موجب ترغیب و تشویق تولید نیز خواهد بود.

تولید بدون کارخانه، توانمندی مهندسی- بازرگانی برای تولید برون‌سپاری شده با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی موجود کشور توسط اشخاص حقوقی که نسبت به طراحی محصول، بازاریابی و عرضه محصولات با نشان تجاری(برند) خاص اقدام می‌کنند، تعریف شده است.

همه فرآیند صدور مجوز تولید بدون کارخانه در سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت (www.behinyab.ir) انجام می‌شود.

فهرست