حال هوای پایتخت بهتر شد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. حال هوای پایتخت بهتر شد

گروه شهر و ترافیک: حذف طرح زوج و فرد و جایگزین کردن آن با طرح محدوده کاهش آلودگی هوا، پرسر‌و‌صداترین تغییر شیوه مدیریت حمل‌ونقل تهران در مدیریت جدید است.

اگرچه این طرح منتقدانی دارد که می‌گویند این تغییر با هدف درآمدزایی بوده اما معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید هدف از اجرای این طرح آن است که از کسی که خودرو سوار می‌شود و سهم بیشتری در آلوده کردن هوا دارد، پول گرفته و هزینه توسعه مترو و اتوبوس شود. این کار باعث ایجاد درآمد پایدار برای مدیریت شهری می‌شود، بدون آنکه نیازی به شهرفروشی باشد.
محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با ایسنا از دیگر اقدام‌ها و برنامه‌های مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در ۲ سال گذشته سخن گفته است.
او تاکید کرد: رویکرد ما در مدیریت شهری این بوده که صدای مردم را بشنویم و برای حل مشکلات‌شان به شکل علمی، با توجه به تجربه‌های جهانی و با اتکا به مطالعات کارشناسی گام برداریم. بیشتر مردم در نظرسنجی‌ها دو مشکل اصلی شهر را آلودگی هوا و ترافیک عنوان کردند، در نتیجه ما هم بیشترین انرژی خود را روی این دو موضوع گذاشتیم.
پورسیدآقایی با بیان اینکه با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا دو هدف عمده یعنی محدودیت تردد خودرو شخصی و اعمال موازین بازدارنده برای خروج خودروهای فرسوده، کاربراتوری و آلاینده از چرخه تردد حمل‌ونقل را دنبال می‌کردیم، گفت: کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها با استفاده از دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر و تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از خودروهای پاک را پیگیری و برای دستیابی به این ۳ هدف، برنامه‌های خود را متمرکز کردیم.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در گام نخست اجرای معاینه فنی برتر در شهر تهران را در دستور کار قرار دادیم به گونه‌ای که حتی به منظور ترغیب و تشویق شهروندان برای طرح ترافیک خودروهای دارای معاینه فنی برتر تخفیف روزانه ۲۰ درصد در نظر گرفتیم که امسال به ۲۵ درصد افزایش یافت.
پورسیدآقایی ادامه داد: بر همین اساس، رکورد مراجعه به مراکز معاینه فنی شکسته شد و یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو در سال ۹۷ به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند.
حتی در بررسی دلایل مراجعه نکردن شهروندان به مراکز معاینه فنی دریافتیم که برخی با این بهانه که مراکز دور است یا وقت ندارند از مراجعه خودداری می‌کنند که با راه‌اندازی مراکز سیار حجت را بر آنها تمام کردیم.
وی افزود: منکر این موضوع نیستیم که باد و باران نیز به یاری هوای پاک آمد اما تعداد روزهای پاک در پاییز سال گذشته، ۱۶ مورد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود. در همین مدت ۲۸ روز از تعداد روزهای آلوده کاسته شد و با اینکه تعداد روزهای بارانی زمستان سال‌های ۹۶ و ۹۷ مشابه بود، تعداد روزهای آلوده زمستان امسال ۲۵ روز کمتر بود و زمان بازگشت آلودگی به هوا نیز طولانی‌تر شده بود.

طرح ترافیک جدید به دنبال پول نیست
معاون حمل‌ونقل و ترافیک تهران با بیان اینکه با تمام حرف و حدیث‌ها، انتقادها و حرف‌های بی‌اساس را به جان خریدیم تا بتوانیم طرح‌های ترافیکی قدیمی را که بر پایه بی‌عدالتی بود و دیگر کارآیی نداشت، حذف و به جای آن طرح‌های جدید اجرا کنیم، ادامه داد: طرح ترافیک جدید را که اجرایی کردیم به ما تهمت زدند که شهرداری تهران معابر و کوچه‌ها را پولی کرده اما وقتی ‌سال به پایان رسید، مشخص شد درآمد سالانه شهرداری از طرح ترافیک، حتی از سال گذشته کمتر هم شده است.
پورسیدآقایی در دفاع از حذف طرح زوج و فرد و اجرای طرح‌های ترافیکی جدید با بیان اینکه چه سیاستی بهتر از اینکه از کسی که خودرو سوار می‌شود و هوا را آلوده می‌کند، پول بگیریم و برای کسی که اتوبوس و مترو سوار می‌شود، خرج کنیم، خاطرنشان کرد: با این روش، هم درآمد پایدار تامین کرده‌ایم و شهرفروشی نکرده‌ایم، هم درآمد را از کسی گرفته‌ایم که با عبور و مرورش به شهر و بقیه شهروندان ضرر می‌زند و هم خرج کسی کرده‌ایم که برای رفت‌و‌‌آمد به دیگران ضرر نمی‌زند و از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کند.

پول طرح ترافیک کجا رفت؟
وی گفت: رویکرد درست در اداره شهر این است که شهر برای همه باشد، نه فقط برای کسانی که خودرو دارند. اگر هزینه‌ای که از خودرو شخصی می‌گیریم جایی به جز حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا صرف شده باشد، انتقادها وارد است.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: شهرداری در شرایطی که بدهی‌های سنگین‌ به بانک‌ها داشت و تمام اعتبار شهرداری پیش‌خور شده بود و کسی پول به مترو نمی‌داد، به ما تحویل داده شد. اگر در یک سال گذشته، خط ۷ اصلاح و بازگشایی شد و ایستگاه‌های جدید ساخته شد و خط ۶ به بهره‌برداری رسید، همه کارها با دست خالی بود.
در همین شرایط، تعدادی اتوبوس و مینی‌بوس جدید وارد ناوگان شده و می‌شود و چند واگن جدید هم به مترو اضافه شده و می‌شود. امسال هم بخش‌های مهمی از خطوط ۶ و ۷ را تحویل شهروندان تهرانی می‌دهیم و به‌تدریج مشخص می‌شود مسیری که در این دوره برای توسعه مترو پیگیری شده، چقدر بهتر است.
پورسیدآقایی با تاکید بر تغییر رویکرد مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل افزود: برای ما بهره‌مندی حداکثری شهروندان و بهبود زیست شهری در اولویت قرار دارد، نه بهره‌برداری‌های نمایشی.
ما در این دوره مدیریت شهری، خط ۶ را در شرایطی تحویل گرفتیم که ۹۵ درصد تونل و ریل آن آماده بود اما هنوز ۵ درصد تجهیزاتش هم نصب نشده بود‌ یا در چند سال گذشته همه منابع مالی به سمت پیمانکاران بخش عمرانی خطوط ۶ و ۷ رفته بود اما فکر نتیجه‌بخشی برای تامین واگن‌های مورد نیاز آنها نشده بود. خط ۷ به بهره‌برداری رسیده بود ولی هواکش و تجهیزات سیگنالینگ نداشت.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: ما مترو را برای مترو نمی‌خواهیم، برای استفاده مردم می‌خواهیم. هدف این نیست که فقط کیلومتراژ را افزایش دهیم و ایستگاه به بهره‌برداری برسانیم اما چیزی آماده استفاده نباشد. مسئله اصلی در مترو باید توسعه ظرفیت و افزایش کیفیت باشد.
اینکه فضای مترو مطبوع و خنک، دسترسی به ایستگاه برای همه راحت و سرفاصله قطارها کم شود. رویکرد انسان‌محور به مراتب مهم‌تر از آن است که ما چند کیلومتر تونل بیشتر کنده باشیم.

فهرست