ترکش‌های بی‌برقی بر تن تولید

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. ترکش‌های بی‌برقی بر تن تولید

قطعی‌های مکرر برق علاوه بر خواباندن خطوط تولید، آسیب و خسارت‌های بی‌شماری از سوختن تجهیزات گرفته تا خرابی مواد اولیه، به واحدهای صنعتی وارد کرده است.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از تحلیل بازار، مدتی است قطعی برق به مشکلات مردم و واحدهای صنعتی اضافه شده است. ابتدا این قطعی، روزی یک بار و حداکثر ۲ ساعت اعمال می‌شد اما در روزهای گذشته، قطعی برق به روزانه ۲ یا ۳ بار هم می‌رسد و هر بار از حداقل ۲ تا ۸ ساعت در روز می‌رسد.

این فرآیند یا بهتر بگوییم فاجعه، صنایع و واحدهای تولیدی را بیشتر از واحدهای خانگی تحت‌الشعاع داده و گستردگی آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از آن، بیشتر است و تبعات ماندگارتری دارد.

سوختن موتور و سرخط دستگاه
مهرداد مقدم، مدیرعامل شرکت تولیدی نان صنعتی نان‌آوران در شهرک صنعتی اشتهارد اظهار کرد: طبق برنامه‌ای که به ما دادند قرار بود قطعی، روزانه ۶ ساعت باشد ولی در چند روز گذشته عملا تا ۸ ساعت هم ادامه‌دار بوده است.

مقدم افزود: با وجود اینکه ما موتور دیزل داریم ولی متاسفانه جوابگوی کل کارمان نیست و از طرفی برای تامین سوخت دیزل مجبوریم گازوئیل آزاد خریداری کنیم که خود این مسئله، مشکلاتی به همراه دارد.

وی درباره آسیب‌های تجهیزات در اثر قطعی برق اظهار کرد: در روزهای گذشته، آسیب‌های زیادی از قطعی برق دیدیم، یکی از موتورهای ما و سرخط یکی از دستگاه‌ها سوخت که برای تعمیر به تهران ارسال شدند.

مقدم با بیان اینکه شرکت‌هایی که موتور دیزل ندارند، در حال ورشکستگی هستند، افزود: برای مثال هزینه هر بار خاموش و روشن شدن کوره یک کارخانه ممکن است یک میلیارد تومان باشد که با قطع شدن برق، سرد شده و باید دوباره روشن شود که این، آسیب زیادی به صاحب کارخانه می‌زند یا کارخانه‌ای، 8 میلیارد تومان هزینه خرید رنگ کرده اما در حین فرآیند تولید، برق قطع می‌شود و رنگ از بین می‌رود.

مسئولان به داد صنعتگران برسند
قنبر سلمانی، مدیرعامل شرکت پاک فرم البرز که در شهرک صنعتی سیمین‌دشت واقع است، با بیان اینکه روزانه از ۳ تا ۵ ساعت متفاوت قطعی برق داریم، اظهار کرد: توسط اداره برق برای قطعی، زمان‌بندی اعلام شده اما قطعی‌ها با برنامه داده شده هماهنگ نیست.

سلمانی که در زمینه تولید پلاستیک و ظروف بسته‌بندی فعالیت می‌کند، گفت: روزانه حداقل ۳ ساعت خط تولید به دلیل قطعی برق می‌خوابد و ۲ ساعت هم طول می‌کشد تا دستگاه راه بیفتد. در نتیجه در این زمینه ضایعات زیادی می‌دهیم.

وی با بیان اینکه هفته گذشته به دلیل قطعی یکباره برق، یکی از دستگاه‌ها سوخت، گفت: مشکل قطعی برق فقط ویژه ما نیست و مسئولان مملکت می‌دانند چه بلایی سر صنعت کشور می‌آید.

این تولیدکننده البرزی گفت: عاجزانه درخواست می‌کنم مسئولان به داد صنعت برسند، در غیر این صورت بیکاری، سرقت مسلحانه و ناامنی همه جای مملکت را خواهد گرفت. مضاف بر اینکه صنعتگران ما از مملکت فرار و در کشورهای همجوار سرمایه‌گذاری می‌کنند. خود من سال‌هاست از کشور ترکیه تقاضای سرمایه‌گذاری در این کشور را دارم، چقدر با خودم مقابله کنم که با این شرایط سخت از این مملکت نروم؟

سلمانی با بیان اینکه ۸۵ نیروی کار دارد، افزود: به زودی با راه‌اندازی و توسعه فاز دوم در هشتگرد هم برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی خواهم داشت اما با این شرایط دلسردکننده نمی‌دانم چه خواهد شد.

تاثیر منفی قطعی برق بر معیشت کارگران

شهرام پورزارع، مدیرعامل شرکت آرد داران در مجموعه تک ماکارون، اولین شرکت تولید آرد برای انواع نان مسطح و حجیم، بیسکویت، ماکارونی، شیرینی و غذای کودک نیز با بیان اینکه روزانه تا ۴ ساعت هم قطعی برق دارند، گفت: با قطعی برق نان هم از مردم گرفته می‌شود. وقتی برق می‌رود و دستگاه‌ها می‌خوابد، کارگران را به خانه می‌فرستیم.

پورزارع با اشاره به زمان‌بندی اعلام شده اداره برق گفت: قطعی‌ها طبق زمان‌بندی نیست و از شروع قطعی برق در استان برخی دستگاه‌های ما سوخته، گندم و مواد اولیه ما خراب شده و به ناچار اضافه کار پرسنل را هم قطع کردیم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل حذف اضافه کاری کارگران، وضعیت معیشتی آنها به هم ریخته است، گفت: تمام تلاشمان این است که نیروها را تعدیل نکنیم، چرا که نیروهای ما باارزش و سابقه‌دارند.

وی در پاسخ به میزان خسارت ناشی از قطعی برق گفت: کارخانه‌ای که روزی ۳۰ تا ۴۰ درصد توان تولیدش را از بین ببرند، مشخص است چه بلایی سرش می‌آید. در این مدت هم پیگیری‌های زیادی داشتیم که متاسفانه نتیجه‌ای حاصل نشده است.

استانداری تلفن‌ها را جواب نمی‌دهد

مهدی مطلب‌زاده، تولیدکننده قطعات خودرو در البرز با بیان اینکه روزانه از ۲ تا ۶ ساعت قطعی برق در شهرک صنعتی سیمین‌دشت دارند، گفت: خاموشی فقط یک روز مطابق برنامه اعمال شد.

مطلب‌زاده با بیان اینکه به اداره برق و فرمانداری مراجعه و اعتراض کرده‌ام، گفت: پاسخ این بود که دست ما نیست و دست دیسپاچینگ است. استانداری هم که تلفن‌ها را جواب هم نمی‌دهد.

مدیرعامل آذرموتور مبین ادامه داد: در نتیجه این قطعی‌ها، تمام وسایل برقی و موتورهای برقی ما نیم‌سوز شده یا به طور کامل می‌سوزند و قطعات الکترونیکی از بین می‌روند. به ویژه در شرکت‌هایی که تزریق پلاستیک یا دایکاست آلومینیوم دارند.

مطلب‌زاده بیان کرد: وقتی برق قطع می‌شود، همه مواد مذاب داخل سیستم منجمد می‌شود و دستگاه دیگر تا ۱۰ روز می‌خوابد و از کار می‌افتد تا داخل آن دمونتاژ و تراشکاری بشود و داخل آن ذوب شود و همه این‌ها برای دستگاه‌ها، آسیب است.

وی افزود: قطعات الکترونیکی هم که تحریم هستند و دستگاه‌ها قطعات یدکی ندارند یا نمی‌توان تهیه کرد یا با قیمت‌های گزاف باید خریداری کرد.

وی بیکاری کارگران را از دیگر عوارض قطعی برق عنوان کرد.

قطعی برق تا ۸ ساعت در روز
احمد غلامی، مدیرعامل شهرک صنعتی سپهر نظرآباد با اشاره به بی‌برنامگی قطعی برق و نارضایتی مردم از این مسئله گفت: در شهرک صنعتی سپهر هر روز قطعی برق داریم. گفته می‌شود از ساعت ۱۲ ظهر تا ۶ بعدازظهر اما عملا تا ۸ ساعت قطعی ادامه دارد و متاسفانه گاهی، شب‌ها هم قطعی برق داریم.

غلامی درباره آسیب‌هایی که لوازم و تجهیزات صنعتی از قطعی برق می‌بینند، اظهار کرد: به طور وحشتناکی شاهد آسیب‌های ناشی از قطع برق هستیم که در این زمینه می‌توان به بیکاری کارگران، ضایع شدن مواد اولیه، به تاخیر افتادن تعهدات و خراب شدن تجهیزات و قطعات اشاره کرد.

غلامی اظهار کرد: حدود ۸ هزار نفر در حدود ۲۰۰ واحد در این شهرک مشغول به کار هستند که تحت‌الشعاع این فرآیند قرار گرفته‌اند.

غلامی تاکید کرد: هرکاری که فکر می‌کردیم و با هر مسئول مربوطه‌ای که می‌شد گفتگو کردیم اما متاسفانه نتیجه‌ای نداشت. مساله این است که برنامه‌ریزی دقیقی وجود ندارد و مردم هم از این مسئله ناراحت و شاکی هستند که متاسفانه کاری از دست کسی بر نمی‌آید.

پرداخت خسارات توسط بیمه‌گذار شرکت برق
شاهین عباس‌زاده، مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی شرکت توزیع نیروی برق البرز درباره آسیب‌های ناشی از بی‌برنامگی در قطعی‌ها گفت: برخی از خاموشی‌های بی‌برنامه ناشی از آسیب وارد شده به شبکه به علت مصرف بالای محلی بوده و کاملا اتفاقی و خارج از اختیار و مدیریت شرکت برق است. در صورت به وجود آمدن خسارت احتمالی، لازم است اطلاعات خسارت وارده در قسمت بیمه و خسارت سایت شرکت توزیع برق البرز ثبت شود تا پس از بررسی، نسبت به پرداخت خسارت توسط بیمه‌گذار اقدام شود.

فهرست