خدمات حمایتی دولتی در کشاورزی متوقف شود/ نیاز کشور به صنایع تبدیلی و کشاورزی قراردادی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. خدمات حمایتی دولتی در کشاورزی متوقف شود/ نیاز کشور به صنایع تبدیلی و کشاورزی قراردادی

رئیس هیات مدیره خانه صمت جوانان استان تهران با انتقاد از عملکرد نامطلوب شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در تامین کالاهای مورد نیاز کشاورزان گفت: محصولاتی که این شرکت وارد می‌کند و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، اغلب بی‌کیفیتند و بخش خصوصی می‌تواند عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی خانه صمت جوانان ایران، عطااله اشرفی اصفهانی در لایو اینستاگرامی به میزبانی رضا امیدوار تجریشی، دبیرکل هیات امنا خانه صمت جوانان ایران، برخی نیازها، مشکلات و ظرفیت‌های‌ صنایع کشاورزی ایران را تشریح کرد.

اشرفی اصفهانی با بیان اینکه تا وقتی در اقتصاد، دستوری عمل کنیم، موفق نخواهیم شد و قیمت‌ها را باید عرضه و تقاضا تعیین کند، افزود: در حال حاضر بحث قیمت‌گذاری اقلام کشاورزی و دامی بر عهده جهاد کشاورزی است و تلاش می‌کند این مساله را به بهترین شکل مدیریت کند.

سازمان توسعه کشاورزی راه‌اندازی شود

وی در پاسخ به پرسشی درباره توجه داشتن به آمایش سرزمین در تولید محصولات کشاورزی کشور اظهار کرد: کار خوبی که آقای ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، در زمان ریاست بر کمیسیون کشاورزی مجلس انجام داد، ارائه طرح تشکیل سازمان توسعه کشاورزی بود. در آن زمان تشکیل این سازمان تاییدیه اولیه را هم گرفت اما اکنون که ایشان وزیر کشاورزی است، معلوم نیست چرا در این زمینه اقدامی نمی‌کند.

لزوم پیگیری کشاورزی قراردادی

اشرفی اصفهانی کشاورزی سنتی را یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های فعلی این صنعت عنوان کرد و افزود: ما در کشاورزی، خرده مالک داریم که سلیقه‌ای عمل می‌کند. البته در حال حاضر، کشاورزی قراردادی هم در حال پیاده شدن بوده و وزیر، حامی این طرح است که اقدام مناسبی است.

وی اضافه کرد: کشاورزی قراردادی به تدریج از دولت قبل شروع شده بود اما در دولت جدید و وزارت آقای ساداتی‌نژاد به طور جدی پیگیری می‌شود و تبدیل به روال شده است. البته انتظار ما ایجاد شرکت توسعه بازرگانی کشاورزی است، به شرطی که به بخش خصوصی کمک کند.

مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور، با بیان اینکه کشاورز همه زندگی‌ خود را برای تولید محصول می‌گذارد، یادآور شد: نمی‌توان به کشاورز گفت چه چیزی بکارد و باید شرایط به گونه‌ای باشد که خودش به کاشت محصول مناسب و مورد نیاز ترغیب شود.

خدمات حمایتی دولتی متوقف شود

اشرفی اصفهانی با انتقاد از عملکرد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: کار مهمی که در دولت نهم و دهم انجام شد، این بود که شرکت خدمات حمایتی، حذف و مسئولیت آن به بخش خصوصی سپرده شد اما در دولت یازدهم و زمان وزارت آقای حجتی، دوباره این شرکت فعال شد. محصولاتی که این شرکت وارد می‌کند و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، اغلب بی‌کیفیتند و درحالی وزارت جهاد کشاورزی از این شرکت حمایت می‌کند که بخش خصوصی می‌تواند عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشد.

این متخصص کشاورزی ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار بود در راستای خصوصی‌سازی، واگذار شود و انجمن کشاورزی حاضر بود این شرکت را با وجود زیان‌ده بودن و بدهی چند هزار میلیارد تومانی بخرد چرا که زیرساخت‌های خوبی دارد، به عنوان مثال در همه استان‌ها انبار و سیلو و در بنادر، اسکله‌های اختصاصی دارد. با این حال به دلیل تفکرات دولتی، به جای همکاری با بخش خصوصی در این زمینه، در مقابل بخش خصوصی قرار گرفتند.

علت برگشت خوردن بار صادراتی ایران

رئیس هیات مدیره خانه صمت جوانان تهران درباره علت برگشت خوردن برخی محصولات کشاورزی صادراتی ایران از سوی کشورهای دیگر در ماه‌های اخیر گفت: هر کشوری قوانین خاص خود را در زمینه استفاده از سموم کشاورزی دارد و کشور ما برای واردات سم، این شرط را دارد که سم در اتحادیه اروپا ثبت شده باشد.

او افزود: مشکل فلفل‌ دلمه‌‌ای‌ها این بود که ایران در تولید آنها از سمی استفاده کرده بود که اجازه استفاده از آن را داشته اما این سم در روسیه اجازه استفاده ندارد. روسیه می‌گوید 6 ماه پیش این موضوع را اطلاع داده‌ اما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده که توجهی به این محدودیت نشده است. به هر حال فلفل دلمه‌ای‌ها هیچ آلودگی‌ای نداشتند.

اشرفی اصفهانی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما این است که در زمینه محصولات کشاورزی، سلیقه‌ای عمل می‌شود و در بحث بسته‌بندی و سورتینگ مشکل داریم. به عنوان مثال درباره سیب‌زمینی‌ها، خاک داشتن محصول، موجب برگشت خوردن بار صادراتی شد. سیب زمینی باید تمیز و بدون خاک فرستاده شود زیرا انواع بیماری می‌تواند با خاک منتقل شود.

این متخصص صنعت کشاورزی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۵ درصد محصولات کشاورزی ما سالم است و مردم نباید در این زمینه نگران باشند، اظهار کرد: قوانین کشورها درباره سموم و قرنطینه محصولات کشاورزی متفاوت است. ما بر اساس قوانین فائو (سازمان کشاورزی ملل متحد) عمل می‌کنیم و هر سمی که اتحادیه اروپا منسوخ کند، ما هم دیگر مصرف نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر ۱۰ تا ۱۵ سم از رده خارج شده و اجازه تولید و واردات ندارد، یادآور شد: برنامه جدی وزارت کشاورزی این است که سموم پرخطر از سبد کالای شرکت‌های کشاورزی حذف و با سموم مناسب، جایگزین شود.

مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور در پاسخ به این پرسش که «اگر کسی بخواهد در حوزه کشاورزی، کسب و کاری ایجاد کند، جایی برای مشاوره وجود دارد یا خیر؟» گفت: نهاد رسمی برای این کار نداریم اما سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها می‌توانند در این زمینه کمک کنند زیرا متولی مجوزدهی در این حوزه هستند.

نبود ارتباط بین فارغ‌التحصیلان کشاورزی و بازار کار

اشرفی اصفهانی با بیان اینکه یکی از معضلات فعلی ما این است که شرکت‌های کشاورزی نمی‌توانند به فارغ‌التحصیلان جوینت شوند، افزود: یکی از مسائلی که علاقه‌مندم اجرا و در آن سرمایه‌گذاری کنم، طراحی سیستمی برای ایجاد ارتباط بین فارغ‌التحصیلان کشاورزی با بازار کار است. در حال حاضر بحث مهارت‌آموزی و شغل‌یابی در صنعت کشاورزی با چالش مواجه است و باید بتوانیم فارغ‌التحصیلان را به حوزه‌های شغلی وصل کنیم.

کشاورزی سنتی توان بهره‌گیری از دانش‌بنیان‌ها را ندارد

این فعال صنعت کشاورزی درباره ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این صنعت گفت: شرکت‌های دانش‌بنیانی داریم که در زمینه نهاده‌های کشاورزی کار کرده‌اند ولی حمایت نمی‌شوند. از سوی دیگر، ضعف اطلاع‌رسانی و آموزش در این بحث داریم و دستاوردهای این بخش، به جامعه معرفی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه به‌کارگیری پهپادها در کشاورزی کار کرده‌اند، ادامه داد: در مزارعی که امکان رصد انسانی وجود ندارد، می‌توان با پهپادها عکسبرداری و آخرین وضعیت گیاهان را از روی تصاویر، آنالیز کرد اما چون کشاورزی ما صنعتی نیست، امکان بهره‌گیری از این امکانات وجود ندارد. در حال حاضر فقط حدود 15 درصد کشاورزی ما صنعتی شده که بیشتر، بخش دولتی است و فقط این 15 درصد توان استفاده از پهپاد را دارد. کشاورزان بخش خصوصی حتی در خرید نهاده‌ها هم مشکل دارند چون قیمت واقعی محصول به آنها پرداخت نمی‌شود. در چنین شرایطی چطور می‌توان انتظار داشت از فناوری‌های روز استفاده کند؟

صنایع تبدیلی را تقویت کنیم

رئیس هیات مدیره خانه صمت جوانان تهران با تاکید بر اهمیت صنایع تبدیلی به عنوان یکی از نیازهای بازار کشاورزی کشورمان گفت: اگر بتوانیم صنایع تبدیلی را تقویت کنیم، بازار صادراتی خوبی ایجاد خواهیم کرد. گاهی یک بسته‌بندی شکیل، ارزش خاصی به محصول می‌دهد. از سوی دیگر، برخی کشورها انتظار دارند محصول صادراتی با استانداردهای مدنظر آنها تولید شود.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف کشاورزی ما این است که همچنان سنتی است، افزود: یکی دیگر از مشکلات کشاورزی ما این است که کشاورزان هم‌افزایی ندارند درحالی که اگر چند خرده مالک که زمین‌های کوچک دارند، زمین‌ها را یکپارچه کنند، می‌توان بهره‌وری را افزایش داد.

راهکار افزایش بهره‌وری از زمین

اشرفی اصفهانی با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از زمین در کشاورزی اظهار کرد: به عنوان مثال در شمال، از مرداد تا فروردین، زمین‌ها خالی است. اگر بتوانیم در آنها جو یا نهاده دامی بکاریم، از زمین استفاده بهینه کرده‌ایم. در زمینه نهاده‌ها، هنوز واردکننده هستیم و با اجرای چنین طرحی، می‌توانیم مشکلات این بخش را کاهش دهیم.

افزایش قیمت غذا در صورت حذف ارز ترجیحی

مشاور سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور با بیان اینکه امروز امنیت غذایی در کنار امنیت نظامی قرار گرفته است، افزود: در صد سال اخیر در گران‌ترین وضعیت غذا هستیم. در ماه‌های اخیر همه نهاده‌های کشاورزی ۱۰۰ درصد گران شدند و سال آینده شاهد افزایش قیمت محصولات کشاورزی خواهیم بود. در این زمینه خواسته ما از دولت این است که در حذف ارز ترجیحی دقت کند زیرا موجب افزایش قیمت شدیدی در مواد غذایی خواهد شد و امنیت کشور به خطر می‌افتد.

اشرفی اصفهانی با بیان اینکه کشاورزی، شغلی پر ریسک است و مسائلی در آن تاثیرگذار است که در اختیار کشاورز نیست، یادآور شد: کشاورزی ما به شدت نیاز به صنایع تبدیلی دارد که پایه آن، توسعه کشاورزی قراردادی و ایجاد سازمان توسعه کشاورزی است.

فهرست