دامنه مشکلات تحریمی بانکی برای فعالان بخش خصوصی به چین هم رسید

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. دامنه مشکلات تحریمی بانکی برای فعالان بخش خصوصی به چین هم رسید

خبرها حاکی از اطلاعیه تازه بانک کُنلُن چین برای وضع محدودیت‌های سخت‌تر در مورد امور بانکی و پولی شرکت‌های ایرانی و شرکای چینی آنهاست، با این حال بانک مرکزی ایران در خبری کوتاه این تغییرات را تایید نکرد و از ادامه همکاری این بانک چینی خبر داد.

بانک کُنلُن چین اخیراً طی اطلاعیه‌ای به شرکت‌های ایرانی دارندگان حساب در این بانک اعلام کرده است که از بیستم آوریل (۳۱ فروردین ماه) همکاری با این شرکت‌ها را متوقف می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، این بانک چینی به دنبال اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا در ماه دسامبر ۲۰۱۸ به مدت بیش از دو ماه فعالیت و ارتباط مالی را با شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های مشترک ایرانی-چینی دارنده حساب در این بانک قطع کرد و سپس با شرایط جدید و در چارچوب تحریم‌های آمریکا مجدداَ ارتباط مالی و پولی را با ایران و شرکت‌های چینی و ایرانی که با یکدیگر مراوده تجاری داشتند، از سرگرفت.

اگرچه، بانک کنلن طی دو سه ماه گذشته، پس از سرگیری ارتباط با ایران به قدری شرایط کار و ارائه خدمات به شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های ایرانی و غیردولتی را سخت کرده است که عملاً شرکت‌های ایرانی طی این مدت نتوانسته‌اند خدمات در حد انتظاری از این بانک دریافت کنند.

اخیراً هم این بانک با ارسال اطلاعیه و دستورالعمل‌هایی در چند بند برای مشتریان خود ضمن آنکه مجدداً شرایط کار با این بانک را تعیین کرده که طی آن نوع و نحوه ارسال کالا تعیین و اعلام شده است که کالای صادراتی به ایران نباید در فهرست تحریم‌های SDN آمریکا باشد. این بانک به صراحت به مشتریان ایرانی و احتمالا چینی خود اعلام کرده است که مهلت آمریکا در این دور از تحریم‌ها علیه ایران تا 4 مه 2019 است و تغییرات سیاست‌های بعدی غیرقابل پیش‌بینی است، در نتیجه مشتریان و صاحبان حساب باید قبل از تاریخ 20 آوریل (31 فروردین ماه) اطمینان حاصل کنند که برای کارهای جاری، تشریفات گمرکی انجام و کالا حمل شود، چرا که پس از این تاریخ احتمال برگشت پول وجود دارد.

البته مدیران امور مشتریان بانک کُنلُن به صراحت به شرکت‌های ایرانی اعلام کرده‌اند که حواله‌های دریافت شده چند روز اخیر توسط این بانک را که هنوز کالاهای آن ارسال نشده است، برگشت بزنند.

موضوعات دیگری که خطاب به صاحبان حساب و مشتریان چینی بانک کُنلُن مورد اشاره قرار گرفته است، حاکی از این شروط جدی است که در زیر فهرست شده است:

مشتري ایرانی باید در کشورش شرکت ثبت شده داشته وحواله پولی به نام آن شرکت باشد و بار را تحویل بگیرد.
مشتري ایرانی و کالاي صادراتی نباید درلیست تحریم‌هاي SDN باشد.
مشتري ایرانی صرفاً ‌می‌تواند صادرات کالاهاي مربوط به تولید یا مونتاژ خود را انجام دهد و حق صادرات مجدد ندارد یا نمی‌تواند پس از خروج از بندر، روي دریا تجارت انجام دهد یا حساب خود را با دریافت وجه براي کمک به سایرین مورد استفاده قرار دهد.
صادرات کالا باید از بنادر چین مستقیم به ایران صورت گیرد و کالا را در راه به سایر کشورها یا بنادر دیگر انتقال ندهند.
این بانک از امر صادراتی که ابتدا کالا ارسال شود و سپس مبلغ کالا دریافت شود، پشتیبانی می‌کند (حواله بانکی یا ال‌سی). چنانچه با مواردي مواجه شویم که مشتري ابتدا وجهی را به عنوان پیش‌پرداخت به بانک حواله کرده، این بانک وجه را به حساب گیرنده حواله واریز نخواهد کرد، طرف چینی باید ظرف 15 روز پس از دریافت اطلاعیه رسیدن پیش‌پرداخت به این بانک، زمان تولید و صادرات را مشخص کند و پس از اینکه کالارا صادر کرده و بارنامه را اخذ کرد، مدارك مربوطه را به این بانک ارائه کرده تا وجه حواله‌شده به حساب صادرکننده واریز شود.
پیش از حواله پول باید تاییدیه این بانک در خصوص بانک حواله‌کننده و میزان وجه گرفته شود (به دلایل امنیتی ممکن است فهرست بانک‌هاي همکار هر زمان تغییر کنند).
در حال حاضر تنها از طریق رنمینبی (واحد رسمی پول چین) حواله پول صورت ‌می‌گیرد و تسویه حساب نیز با این واحد پولی خواهد بود.
از آنجا که مهلت مقررات آمریکا در این دور از تحریم‌ها 4 مه 2019 است و تغییرات سیاست‌هاي بعدي غیرقابل پیش‌بینی است، لذا قبل از 20 آوریل (31 فروردین ماه) اطمینان حاصل کنید که تشریفات گمرکی را انجام و کالا را حمل کنید. پس از این تاریخ احتمال برگشت پول وجود دارد، لطفا خود را در معرض ریسک قرار ندهید.

مدارك مورد نیاز براي دریافت حواله و پرداخت آن در سال 2019

پیش فاکتور قراردادها، فاکتور رسمی تجاري، گواهی مبدا تولید، بارنامه، اظهارنامه گمرکی (به ضمیمه برگه تخفیف برگشت مالیاتی)، تاییدیه سابقه تجارت، گواهی انجام معامله از طریق رنمینبی خارج از مرز (shore-off،) تعهدنامه تجاري.
فرآیند بررسـی و تصویب واریز وجه به مقصد: ابتدا این موضوع توسط مدیر امور مشتریان بررسی و تایید ‌می‌شود، سپس براي بررسی و تایید به دفتر مرکزي ارسال ‌می‌شود، پس از آن کار، به مدیر بخش امور اجرایی ارائه و پس از تایید به دفتر امور اجرایی محول و در نهایت به حساب واریز ‌می‌شود.
براي دریافت آخرین تغییرات در سیاست تأیید صادرات، لطفا با مدیریت امور مشتریان خود به طور مرتب در تماس باشید.

با این حال بانک مرکزی ایران در خبری در سایت خود در واکنش به این اطلاعیه و اخبار مربوط به آن اعلام کرد که «پيرو مذاكرات اخير انجام شده با مديران كنلن بانك چين، در حال حاضر تغييری در سياست‌های بانك كنلن در معاملات كالاهای غيرتحريمی با بانك‌های غيرتحريمی ايرانی ايجاد نشده است و مسئولان بانك مذكور اعلام كردند به همكاری خود با بانك‌های ايرانی غيرتحريمِی برای معاملات و پرداخت‌های مربوط به کالاهای غیرتحریمی ادامه خواهند داد.»

فهرست