دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران: دولت برای حمایت از تولید دست از بهانه تراشی بردارد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران: دولت برای حمایت از تولید دست از بهانه تراشی بردارد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا ظهر امروز در برنامه گفت‌وگوی رادیوی با حضور جمعی از کارشناسان حوزه تولید و همچنین یکی از نمایندگان مجلس دهم بحث چگونگی جایگزینی تولید ملی با واردات مطرح شد که در این رابطه سیدمهدی میرصالحی مدیرکل مالکیت صنعتی وزارت صمت با تاکید بر اینکه چگونگی و اندازه تولید به میزان فروش مربوط می شود، گفت: اکنون برخی اقلام ضروری مانند ملزومات بهداشتی تولید می شود که کالاهای اساسی هستند از این رو وجود بازار مناسب دلیلی بر تداوم تولید در این حوزه است.

وی با بیان اینکه ممانعت از واردات زمانی ممکن است که واحد‌های تولیدی و خدماتی ما میزان تقاضا را تامین کنند، افزود: وقتی تولید در داخل با فروش مناسب و بازار مطلوب همراه شود به طور حتم جهش تولیدات نیز ممکن می شود.

در ادامه کریمی تفرشی به عنوان مجری برنامه از چرایی تعدیل نیرو در برخی واحد‌های تولیدی سوالی مطرح کرد که مهمان برنامه به علت های آن نیز اشاره کرد.

عدم تقاضا برای برخی تولیدات تعدیل نیرو در واحد تولیدی را رقم زده است

میرصالحی در پاسخ به سوال مذکور با تاکید بر اینکه تعدیل نیرو در برخی واحد‌های تولیدی به این دلیل بوده که تولیدات آن ها در بازار تقاضای کافیست نداشته است، تصریح کرد:

در برهه فعلی مردم به دنبال کالاهای اساسی هستند و اگر سایر واحدهای تولیدی با مشکل مواجه شده باشند دور از ذهن نیست.

وی با بیان اینکه ممانعت از ورودکالاهای مورد نیاز مردم در صورتی که امکان تولید داخل آن ها فراهم باشد می تواند مکانیزمی برای تقویت تولید ملی باشد، گفت ممانعت از واردات باید از ورود قاچاق نیز جلوگیری کند در غیر این صورت اقدام چندانی صورت نگرفته است.

در ادامه کریمی تفرشی به عنوان مجری برنامه  به این سوال پرداخت که دولت در مقابله با قاچاق چقدر موفق بوده است.

میرصالحی در پاسخ به این سوال ادامه داد: اطلاعات و آمار دقیقی در این حوزه نداریم اما طبق بررسی های انجام شده این دولت در حدود  ۶٠ درصد در مقابله با قاچاق موفق  بوده است.

جلوگیری از قاچاق کالا مهم تر از ممانعت از واردات است

وی با بیان اینکه این موضوع بسیار اهمیت دارد که ضمن جلوگیری از واردات برای کمک به جهش تولید که در بسیاری از موارد محقق شده دستگاه های مربوطه نیز از قاچاق ممانعت کنند ، افزود: تداوم تولید و رونق آن در گروه مقابله با قاچاق و جلوگیری از واردات غیر ضرور است.

در ادامه مجری برنامه ازاقدامات وزارت بهداشت من در خصوص حمایت از واحدهایی که دچار مشکل شده اند سوال کرد.

میرصالحی در پاسخ به این سوال گفت: مجموعه وزارت صنعت حتی شخص وزیر بسیج شده اند تا شعار سال محقق شود در این رابطه نیز تمرکز لازم بر از میان برداشتن موانع تولید صورت گرفته است.

در ادامه شهرام شریعتی دبیر کل خانه صنعت و معدن با انتقاد از عملکرد دولت در حمایت از تولید گفت: ما به دولت ٨ سال وقت داده این تا استاندارهایی را برای رونق تولید تعریف کنند و به این واسطه از بحران خارج شویم اما متاسفانه دیده می شود که این مهم تاکنون رخ نداده ه است.

دولت برای حمایت از تولید دست از بهانه تراشی بردارد

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دولت به عنوان مجری خود باید کارها را انجام دهد، تصریح کرد: اینکه دولت بگوید باید فلان کار انجام شود یا بگوید تحریم ها مانع انجام کار است به مثابه از شانه خالی کردن وظایف است.

شریعتی با بیان اینکه ما باید تاکنون در بحث واردات و صادرات تصمیم کلی صحیحی اتخاذ می کردیم، تصریح کرد:متاسفانه دولت های مختلف درسی ۴٠ سال گذشته نتوانسته اند برنامه صحیحی ارایه کنند.

کریمی تفرشی مجری برنامه در ادامه به طرح این سوال پرداخت که خانه صنعت چه نقش آفرینی می تواند در تحقق شعار سال داشته باشد.

شریعتی در پاسخ به این سوال گفت: خانه های صنعت معدن و تجارت با هدف اقتصادی که در کشور وجود دارد ایجاد شده اند و همه به مثابه بازوی مشورتی فعال هستند اما متاسفانه دولت فعلی کمترین توجه را به آن ها داشته است.

وی ادامه داد: دولت فعلی کمترین استقبال از تشکل ها را داشته و به جوانان و سیستم های نوظهور که در بخش مختلف تشکیل شده بی توجه بوده است.

در ادامه کریمی تفرشی مجری برنامه چرایی عدم استفاده از جوانان را از میرصالحی مدیرکل مالکیت صنعتی وزارت صمت جویا شد که وی با پذیرش برخی انتقادات گفت: استفاده از جوانان که ایده های خوبی دارند به درستی از سوی دولت انجام شده و مصداق آن حمایت ازاستارت تاپ ها و شرکت های دانش بنیان است.

حمایت از جوانان در دستور کار دولت است

میرصالحی ادامه داد: اکنون بحث تجاری سازی اختراعات و طرح های صنعتی مطرح است که از سوی جوانان مطرح می شود این نیز از دیگر مصداق های حمایت های دولتی از جوانان است.

وی با بیان اینکه قصد حمایت صرف از ارگان خاصی یا حتی وزارت صمت را ندارم، گفت: دولت از نظر منابع ظرفیت ها و محدودیت های دارد از این رو نمی توان انتظار داشت که از تمامی طرح های جوانان حمایت صورت بگیرد.

میرصالحی با تاکید بر اینکه ما نیز معتقد به ضرورت افزایش حمایت ها هستیم، تصریح کرد:صندوق نوآوری که از نتایج تحقیقات و شرکت های دانش بنیان حمایت می کند در نتیجه تغییر نگرش ها فعال شده است.

در ادامه شریعتی مدیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه متاسفانه در کشور عملا به تولید کننده هزینه تحمیل می شود در خالی که  و به وارد کننده یارانه اختصاص داده می شود، گفت: این نوع رویکرد باعث شده واردات ارزان و تولید گران داشته باشیم.

محمدحسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم دیگر کارشناس این برنامه رادیویی در پاسخ به این سوال که مجلس یازدهم چه رویکردی در قبال تولید باید داشته باشد، گفت: مجلس یازدهم در رابطه با جهش تولید باید برنامه های مدون داشته باشد زیرا با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری توجه به تولید می تواند ما را از خطرات داخلی و خارجی مصون کند.

وی ادامه داد: تامین مایحتاج مردم و کنترل قیمت ها و همچنین کمتر کردن نوسانات مزایای بسیاری دارد از این رو تمرکز بر جهش تولید از سوی همه دستگاه ها لازم است.

تشخیص اولویت ها لازمه جهش تولید است

فرهنگی با بیان اینکه تشخیص اولویت ها از سوی مدیران لازم است، تصریح کرد:در رابطه با جهش تولید فقط بحث تامین مالی و حل مشکل مالیاتی تولیدکنندگان مطرح نیست بلکه باید کل مدیران مراقب باشند که وابستگی ما هر سال نسبت به مدت مشابه نسبت به واردات چه میزان کاهش یافته است.

وی با بیان اینکهه شناسایی حلقه های مفقوده برای کمک به تولید داخل لازم است، گفت: مجلس نیز در این رابطه ضمن گذراندن قوانینی در راستای حمایت از تولید در بحث نظارت نیز فعال است.

در ادامه کریمی تفرشی به عنوان مجری برنامه به مشکلات تولید کنندگان در مسیر تامین نیازها اولیه واحد تولیدی خود اشاره کرد.

فرهنگی در ادامه گفت: واحد‌های تولیدی فقط با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه نیستند و در این رابطه شناسایی مشکلات این نوع واحدها لازم است در این رابطه نیز مجلس در مسیر حمایت از تولید در قانون برنامه ششم در ماده۴۶ سیستم بانکی را مکلف کرده که ۴٠ درصد منابع خود را به صنعت و معدن اختصاص دهد.

کریمی تفرشی به عنوان مجری برنامه در ادامه از ضرورت ورود قوه قضاییه به موضوع عمل به قانون سوال پرسید که این نماینده مجلس معتقد به حل مشکلات تولید بدون ورود قوه قضاییه بود.

فرهنگی ادامه داد: با پیگیری های مجلس بسیاری از مصوبات اجرایی خواهد شد که نتیجه آن جهش تولید خواهد بود.

در ادامه کریمی تفرشی با اشاره به اقبال مردم به استفاده از کالای خارجی در سوالی از مهمان برنامه دلیل اقبال به اجناس خارجی را سوال کرد که شریعیت به عنوان مدیر کل خانه صنعت معدن و تجارت گفت:متاسفانه اقبال مردم به جنس خارجی حتی بی کیفیت بیشتر است  در این رابطه باید ضمن کار کردن روی کیفیت کالاهای تولید داخل در زمینه بسته بندی ها نیز دقت بیشتری صورت بگیرد.

بروکراسی اداری جلوی رونق تولید را می گیرد

در ادامه آخرین کارشناس برنامه صابر پرنیان مدیرعامل شرکت شرکت های صنعتی استان تهران در پاسخ به این سوال که راهکار جهش تولید چیست گفت:برای اینکه تولید ما رونق بگیرد و جهش رخ دهد لازم است امکانات فیزیکی از جمله آب و برق و غیره فراهم باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهرک های صنعتی در تامین نیازهای اولیه از جمله برف و آب با مشکل مواجه هستند، تصریح کرد:خوشبختانه سال گذشته با مصوبه مجلس مقرر شد یک درصد از ارزش افزوده به تکمیل زیرساخت ها تزریق شود که با تحقق آن رقم قابل توجهی به این شرکت ها تزریق خواهد شد.

پرنیان با انتقاد از بروکراسی شدید اداری در کشور، گفت:تولید کننده دغدغه های بسیاری در حوزه کسب و کار خود دارد که با حذف قواعد زائر باید تسریع در بهبود وضعیت این واحدها را ممکن کنیم.

در ادامه کریمی تفرسی به عنوان مجری برنامه به مشکل برخی از شهرک های صنعیتی اشاره کرد و گفت آیا اطلاعی از مشکلات رخ داده برای این شرکت ها در خصوص اخذ تسهیلات بانکی و بازدرداخت آن ها دارید؟

پرنیان در پاسخ به این سوال گفت: در این رابطه ستاد تسهیلات و رفع موانع تولید قدرت اجرایی بیشتری پیدا کرده و با برگزاری جلسات مستمر بانک ها را ملزم به همراهی با این شهرک ها کرده است.

وی ادامه داد:سال گذشته ١۵٠٠ واحد به چرخه تولید برگشتند که در سال جاری نیز زمینه بازگشت به کار ۲ هزار و ۲۰۰ واحد فراهم شده است.

در پایان شریعتی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت بر موافقت این تشکل با جداسازی وزارت صنعت از تجارت تاکید کرد و گفت: جدا کردن وزارت صنعت از تجارت می تواند به  تمرکز بیشتر در امور منجر شود.

فهرست