در توسعه روش‌های حمل و نقل عقب مانده‌ایم

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در توسعه روش‌های حمل و نقل عقب مانده‌ایم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ترانزیت ما صرفا به جابجایی پنبه تولیدی آسیای میانه محدود شده و اگر این جابجایی متوقف شود ترانزیت ما هم تعطیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی در نشست صبحانه کاری بخش خصوصی با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان این‌که حمل و نقل، محور اقتصاد است و در ایران نیز یکی از بخش‌های مهم اقتصادی، حمل و نقل است، اظهار کرد: ناوگان ریلی و جاده‌ای ما فرسوده بوده و لازم است تا این ناوگان، هم در بخش کامیون‌ها و هم در بخش قطارهای باری و مسافری نوسازی شود.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به توسعه حمل و نقل چه از نظر ناوگان و چه از نظر زیرساخت در کشورهای منطقه، افزود: پیش‌بینی می‌شود پیشرفت حمل و نقل ما متناسب با تحولات منطقه نباشد که این امر می‌طلبد بازنگری جدی در توسعه حمل و نقل در کشور داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به کم بودن میزان ترانزیت از ایران علیرغم داشتن ظرفیت‌های بالا گفت: اگر کشورهای آسیای میانه یک روز تصمیم بگیرند پنبه را از طریق سایر روش‌های حمل و نقل صادر کنند به طور کلی ترانزیت ایران تعطیل می‌شود.

او به تحولات گسترده کشورهای همسایه در حوزه حمل و نقل ریلی اشاره و تصریح کرد: ایران از این پیشرفت‌ها و فناوری‌های نوین غافل بوده است.

شافعی با اشاره به لزوم توسعه آزادراه‌ها و زیرساختهای جاده‌ای، اظهار کرد: جاده مشهد، سرخس علیرغم اینکه یکی از پرترددترین جاده‌های کشور محسوب می‌شود اما شبیه کوره راه ساخته شده است.

وی در خصوص شهرسازی نیز نکاتی را یادآور شد و گفت: در حال حاضر بی هویت‌ترین شهرسازی را در شهرهای کشور شاهدیم. از یک سو کوچه‌ها و خیابان‌های باریک ساخته‌ایم و از سوی دیگر آسمان خراش‌ها در این کوچه‌ها پروانه ساخت دریافت می‌کنند.

او در پایان خواستار اجرای برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از طریق بخش خصوصی شد.

فهرست