دبیرکل هیات امنای خانه صنعت، معدن، تجارت جوانان ایران گفت: کاهش حقوق گمرکی بر تورم تاثیر دارد؟/تشکل‌ها باید رتبه بندی شوند.

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. دبیرکل هیات امنای خانه صنعت، معدن، تجارت جوانان ایران گفت: کاهش حقوق گمرکی بر تورم تاثیر دارد؟/تشکل‌ها باید رتبه بندی شوند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از فولادبان: دبیرکل هیات امنای خانه صنعت، معدن، تجارت جوانان ایران گفت: تغییر حقوق گمرکی به یک‌درصد بر تورم کالاهای اساسی در دراز مدت اثرگذار است .

رضا امیدوار تجریشی در گفتگو با فولادبان با اشاره به کاهش حقوق ورودی گمرک از ۴ درصد به یک درصد ، گفت : در گذشته حقوق گمرکی بر پایه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه اختصاص می‌یافت و این ارز هم مبنای اخذ عوارض صادراتی بود، حال با حذف ارز ترجیحی مبنای محاسبه تغییر یافته است و میزان عوارض صادراتی به شدت بالا رفته است و در حال حاضر در کوتاه مدت با توجه به تورم بالا، تغییر حقوق گمرکی تاثیر چندانی بر تورم نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: اخیرا دولت لایحه‌ای به مجلس ارسال کرده تا با اعمال اصلاحاتی، میزان عوارض صادراتی را به یک درصد برساند و از اثرات حذف ارز نیمایی بر صادرات کاهش دهد.

امیدوار در ادامه با اشاره به این لایحه ارسالی از سوی دولت به مجلس ، توضیح داد: اینکه دولت با ارائه لوایح به دنبال کاهش هزینه‌‌‌ها و تورم باشد، امر پسندیده‌‌‌ای است؛ اما چند نکته درباره لایحه دو فوریتی دولت مطرح است. نخست اینکه لایحه بودجه از ابتدای سال به قانون تبدیل شده و از آنجا که در اقتصاد، بازار در سمت عرضه بلافاصله نسبت به قوانینی که اصلاح می‌‌‌شوند، واکنش نشان می‌دهد، اگر قرار بود تغییر حقوق ورودی تاثیری در افزایش قیمت‌ها داشته باشد، قطعا این اتفاق تاکنون می‌افتاد و اکنون بازگرداندن حقوق گمرکی از ۴‌درصد به یک‌درصد تاثیری در کاهش قیمت کالاها از سوی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان ندارد. این امر به‌‌‌صورت تجربی نیز ثابت شده است که قیمت‌هایی که افزایش می‌‌‌یابند، با این روش به بهای قبلی بازنمی‌‌‌گردند.

دبیرکل هیات امنای خانه صنعت، معدن، تجارت جوانان ایران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید برنقش موثر تشکل ها تصریح کرد: وجود تشکل‌ها تاثیرگذاری بالایی در حل مشکلات دارد. تشکل ها در ذیل اتاق بازرگانی ، اتاق اصناف ، و اتاق تعاون تشکیل می شوند اما در حال حاضر با توجه به تفکیک وزارت صمت به دو وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت بازرگانی امکان اصلاح بر روی این موضوع نیز ،وجود دارد.

امیدوار در ادامه با اشاره به اینکه بخش خصوص در راستای ایجاد تشکیل تشکل ها باید وارد شود گفت: تشکل‌ها باید رتبه بندی شوند و در این رتبه بندی فعالیت ها و میزان اثرگذاری ها نیز باید دیده شود.

دبیرکل هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران درباره نقش تشکل‌های صنفی اظهار کرد:  در همین راستا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به وزارت صمت پیشنهاد داده است که شورایی تحت عنوان شورای عالی تشکل‌ها تشکیل شود. وزارت صمت می‌تواند در زمینه بهبود فضای کسب‌وکار، اخذ تصمیمات و صدور بخشنامه در حوزه‌های مختلف از نظرات شورای عالی تشکل‌ها بهره‌مند شود. مجلس نیز می‌تواند از این مشورت‌ها بهره‌مند شود و از ظرفیت تشکل‌های خصوصی و صنفی استفاده کند.

فهرست