دولت فعالان معدنی را شریک خود بداند نه مستاجر

  1. خانه
  2. اخبار
  3. دولت فعالان معدنی را شریک خود بداند نه مستاجر

 

رئیس هیات‌ مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با بیان اینکه دولت باید به فعالان بخش معدنی به چشم شریک نگاه کند، گفت: اگر دولت با بخشنامه‌های خود سنگ‌اندازی نمی‌کرد، بخش معدن می‌توانست در دوران کرونا سهم خود را در GDP کشور افزایش دهد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، احسان پیری درباره وضعیت دریافت حق مالکیت دولتی و بهره مالکانه امسال اظهار کرد: تا وقتی نگاه دولت به حوزه معدن و فعالان معدنی، نگاه مالک و مستاجر است این حوزه روز به روز شاهد قوانین و بخشنامه‌های خلق‌الساعه‌ای خواهد بود که چوب لای چرخ تولیدکننده یا بهره‌بردار معدن می‌گذارد اما اگر او را شریک تجاری خود فرض کند، هیچ کدام از این مشکلات پیش نمی‌آید.

وی با بیان اینکه بسیاری از معادن به دلیل شیوع ویروس کرونا و وضعیت اقتصادی دنیا به ویژه در ایران به خاطر تحریم‌ها هر روز با مشکلی مواجه هستند، افزود: کار در معدن سخت است، یک روز با نبود گازوئیل مواجه می شویم و روز دیگر با نبود لاستیک. از سوی دیگر بخش معدن هر روز با یکی از مشکلات ناشی از تصمیم‌های بخش دولتی، دست به گریبان است.

رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تاکید کرد: نگاه دولت به حوزه معدن باید متفاوت باشد و تصور نکند خودش مالک است و معدن‌دار، مستاجر و هر ماه باید اجاره خود را پرداخت کند و باید به فعال حوزه معدنی به چشم یک شریک نگاه کند.

پیری درباره مشکلات حوزه معدن در زمان شیوع ویروس کرونا نیز گفت: حوزه معدن می‌توانست در بحث کرونا به عنوان یکی از پشتوانه‌های اقتصادی ایران رخ‌نمایی کند.

وی با بیان اینکه اکنون شرکت ملی مس به دلیل تولید کاتد مس، نقش بانک مرکزی را بازی می‌کند، افزود: حوزه معدن کمترین تاثیر را از ویروس کرونا گرفته است اما مشکلاتی که خودمان ایجاد می‌کنیم یا به عبارتی خود تحریمی‌ها باعث می‌شود معدن روز به روز با مشکلات بیشتری مواجه شود.

رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران ادامه داد: به نظر می‌رسد که بخش معدن در شرایط کرونا می‌توانست در حوزه اقتصاد، سهم خود را در GDP کشور افزایش دهد که متاسفانه به دلیل نوع نگاه دولتی‌ها به حوزه معدن این اتفاق نیفتاد.

منبع: اکسپورتنا

فهرست