رئیس اتاق بازرگانی اهواز: تولید “بدون کارخانه” در خوزستان نیاز به حمایت و ظرفیت‌سازی دارد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. رئیس اتاق بازرگانی اهواز: تولید “بدون کارخانه” در خوزستان نیاز به حمایت و ظرفیت‌سازی دارد

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، محمد جواد امانی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اصول کلی «تولید بدون کارخانه» را طی سال‌های گذشته ابلاغ کرده است بیان کرد: بر اساس دستورالعمل مربوط به تولید بدون کارخانه که از سوی این وزارتخانه ابلاغ شده، واحدهای تولیدکننده می‌توانند بخشی از خطوط تولید راکد یا فعال خود را در اختیار متقاضیان فعالیت در حوزه تولید بدون کارخانه قرار دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز اظهار کرد: از فروردین ماه سال ۱۴۰۰، وزارت صمت شروع به صدور مجوزهایی تحت عنوان گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه کرد، همچنین وزارت جهاد کشاورزی در کنار این موضوع، به صدور مجوزهایی تحت عنوان تولید قراردادی اقدام نمود که این مجوزها در راستای فعالیت‌های تولید بدون کارخانه است.

امانی ادامه داد: واحدهایی که برند ثبت کرده و نمی‌خواهند سرمایه‌گذاری زیادی روی سخت‌افزارها داشته باشند، می‌توانند در قالب قرارداد با یک واحد تولیدی، از ظرفیت این نوع فعالیت استفاده کنند؛ اما اکنون با گذشت ۲سال، گرفتاری برخی از واحدهای تولیدی آغاز شده است.

امانی با اشاره به لزوم ارائه پیشنهاد به دولت جهت اصلاح برخی قوانین و برخورداری واحدهای تولید بدون کارخانه از برخی معافیت‌های مالیاتی، ادامه داد: تهیه این پیشنهادات از سوی کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی اهواز و همچنین دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در دستور کار است.

وی در خصوص واحدهایی که از مجوز تولید بدون کارخانه استفاده می‌کنند بیان کرد: اگر به این واحدها معافیت مالیاتی تعلق گیرد، قیمت تمام شده محصولات این واحدها بسیار پایین‌تر از سایر واحدها خواهد بود و این موضوع و پیشنهاد آن باید سنجیده و کارشناسی شده باشد.

مجوز تولیدات بدون کارخانه عنوان مدل جدیدی از کسب و کار است که در سال‌های گذشته توسط برخی تولیدکنندگان مورد توجه قرار گرفته که با اتخاذ استراتژی برون‌ سپاری کامل بخش ساخت و توجه به بخش‌های دیگر زنجیره تولید که ارزش بیشتری برای بنگاه دارند، سودآوری مناسبی را برای کسب و کار خود ایجاد نموده‌اند.

 

فهرست