رئیس جمهور: نقدینگی بانک‌ها باید وارد تولید شود

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. رئیس جمهور: نقدینگی بانک‌ها باید وارد تولید شود

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم فعالیت بانک‌ها در جهت رشد اقتصاد کشور افزود: موضوع دیگر خدمت به مردم است که بانک‌ها می توانند در این حوزه هم ایفای نقش کنند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه در برنامه زنده تلویزیونی گفت: مساله اداره بانک‌ها و کسب سود موضوعی است که باید دنبال شود. موضوع رشد اقتصاد کشور و خدمت به مردم از مسائلی است که مورد غفلت قرار گرفته و بانک‌ها بیشتر به سود خود توجه کرده‌اند.

وی گفت: تعطیل شدن کارخانه‌ها ممکن است در جهت سود بانک‌ها باشد اما در جهت خدمت به مردم و رشد کشور نیست. ساختمان‌هایی که خریده و فریز کرده‌اند، نباید ثروت بانک تلقی شود. اگر نقدینگی بانک‌ها وارد تولید شود، جای نگرانی ندارد ولی اگر بدون توجه به تولید، در جامعه توزیع شود، به هر طرفی از جمله بازار طلا یا ارز یا زمین برود، مثل سیل بنیان‌کن، آنجا را تخریب می‌کند.

رئیس جمهور افزود: به تازگی جلسه‌ای با مدیران بانک‌ها داشتیم و تاکید کردیم که باید تسهیلات بدهند، نه تضییقات. کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند یا کسب و کار کوچکی راه بیندازند، باید بتوانند به آسانی این تسهیلات را دریافت کنند.

رئیس دولت سبزدهم گفت: وزیر اقتصاد مسئول پیگیری ارائه تسهیلات آسان به مردم شد. من هم تاکید کردم که مدیران بانکی آن را باید اجرایی کنند و اگر انجام ندهند با آنها برخورد می‌شود. هر شرکت دولتی یا بانکی که با تصمیمات گرفته شده در جهت کمک به مردم مخالفت و به میل خود عمل کند، مدیر بانک یا شرکت برکنار خواهد شد.

جبران افزایش قیمت حاصل از حذف ارز ترجیحی با کارت اعتباری

رئیسی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلاتی جدی ایجاد کرد که دو سال قبل باید این مساله حل می‌شد، اظهار کرد: در مقطعی ارز ۴۲۰۰ تومانی ضرورت داشت که این کار را کردند اما باید حل می شد که این کار را نکردند و به این دولت افتاد. در ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت و فساد است و زمینه های ارتباطات ناسالم هم وجود دارد این در سفره مردم قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به سه نکته مهم در ارز ترجیحی  گفت: برای ما مهم است که برای حذف آن باید اجماع نسبی حداقل بین دولت و مجلس وجود داشته باشد، اقناع نخبگانی باید باشد و مردم قانع شوند و اطلاع رسانی دقیق به آنان شود. سوم اینکه در چند کالا که قیمت افزایش می‌یابد به نوعی این افزایش قیمت برای مردم جبران شود. با مجلس داریم روی این موضوعات مذاکره می کنیم تا اجماع نسبی با مجلس به وجود بیاید بحث موافق و  مخالف و نظر کارشناسان مناسب است.

برای حذف ارز ترجیحی در اتاق‌های دربسته تصمیم نمی‌گیریم

وی درباره راهکار جایگزین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: این پول به وارد کننده داده می شود  که اگر به آخر سقف یعنی مصرف کننده و مردم داده شود، اگر کالایی افزایش قیمت یافت به همان میزان به مردم پرداخت شود و جبران آن به صورت کارت اعتباری باشد بهتر است. فعلا در مورد نان و دارو برنامه‌ای برای حذف ارز ترجیحی نداریم و نسبت به کالاهای دیگر هم د رحال صحبت با مجلس هستیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: معتقدم صاحبنظران در این زمینه نظر دهند نمی‌خواهیم در اتاق دربسته تصمیم بگیریم و بعد ناگهان مردم متوجه شوند. اجماع نخبگانی اجماع بین مجلس و دولت و حصول توافق نسبی و آسیب ندیدن معیشت مردم بسیار مهم است. خط قرمز ما در این مساله معیشت مردم است.

فهرست