رشد ارزش افزوده در بخش صنعت تا پایان سال 96 به 5.5 درصد می رسد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. رشد ارزش افزوده در بخش صنعت تا پایان سال 96 به 5.5 درصد می رسد

تهران -ایرنا – معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد ارزش افزوده در بخش صنعت در 6 ماهه نخست امسال 4.5 درصد ثبت شد و انتظار می رود تا پایان امسال به رقم 5.5 درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محسن صالحی نیا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برآورد می شود که کل صنعت امسال به میزان 180 هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی در قالب بنگاه های کوچک، متوسط و بزرگ برخوردار شوند.
وی یادآور شد: براساس گزارش بانک مرکزی کل صنعت در مدت 9 ماهه امسال ( منتهی به آذر) بالغ بر 118 هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی برخوردار شدند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد هشت درصدی دارد.
معاون امور صنایع وزیر صنعت تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که از رقم پرداختی در دوره 9 ماهه امسال 65 تا 70 درصد مربوط به تسهیلات بازچرخش (تمدید تسهیلات قبلی) بوده و 30 درصد تامین تسهیلات با تزریق نقدینگی به این بخش است.
به گفته صالحی نیا، پیش بینی شده کل تسهیلات پرداختی به بخش صنعت در سال 96 فراتر از 140 تا 150 هزار میلیارد تومان نشود.
وی خاطرنشان ساخت: هنوز با محدودیت برای تامین تسهیلات برای بخش صنعت روبرو هستیم و برمبنای تکلیف قانون بودجه حدود 40 درصد تسهیلات بانکی باید به بخش صنعت اعطا شود، اما اکنون به 29.5 درصد رسیده و انتظار نمی رود تا پایان 96 به بیش از 31 درصد برسد.
معاون وزیر صنعت در امور صنایع تاکید کرد: درخواست و انتظار از نظام بانکی این است که در چارچوب تعیین شده قانونی به ماموریت خود عمل کند.
وی گفت: بانک مرکزی گزارش داده که 84.5 درصد از تسهیلات اعطایی به بخش صنعت مربوط به سرمایه در گردش ، هشت درصد برای واحدهای ایجادی، 4.5 درصد به منظور توسعه ونوسازی و بقیه به شکل متفرقه پرداخت شده است .

** جواز تاسیس واحدهای صنعتی
صالحی نیا گفت: برابر آمارهای سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت 10 ماهه امسال ( منتهی به دی ) برای 16 هزار و 60 واحد جواز تاسیس صادر شد که در حوزه های مختلف فلزی ، غذایی ، دارو و … صدور این مجوزها انجام گرفت.
** جواز تاسیس واحدهای صنعتی
صالحی نیا گفت: برابر آمارهای سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت 10 ماهه امسال ( منتهی به دی ) برای 16 هزار و 60 واحد جواز تاسیس صادر شد که در حوزه های مختلف فلزی ، غذایی، دارو و … صدور این مجوزها انجام گرفت.
به گفته وی، دوره 9 ماهه ( منتهی به آذر ) امسال نیز 13 هزار و 974 جواز تاسیس صادر شد که در مقایسه با رقم 11 هزار و 954 جواز صادره در دوره مشابه پارسال، رشد 16.9 درصدی را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: صدور جواز تاسیس ممکن است در یک دوره زمانی 100 درصد تکمیل نشود، اما بر اساس پیشرفت های فیزیکی این مهم صورت می گیرد.
معاون وزیر صنعت خاطرنشان ساخت: آمار جواز تاسیس نشان می دهد که در کشور، میل به سرمایه گذاری وجود دارد و این امید فعالان اقتصادی و دست اندرکاران موجب مباهات است.

** پروانه بهره برداری صنعتی
این مقام مسئول از صدور چهار هزار و 643 پروانه بهره برداری صنعتی در دوره 10 ماهه امسال ( منتهی به دی ) خبر داد و افزود: شمار اینگونه واحد ها در مدت 10 ماهه 95 برابر با چهار هزار و 410 واحد بود، که امسال گویای رشد 5.5 درصدی نسبت به پارسال است.

** اشتغال پروانه های تاسیس
معاون وزیر صنعت توضیح داد: بر پایه آمارهای 9 ماهه در قالب پروانه های تاسیس پیش بینی اشتغال 315 هزار و 829 نفر شد که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته که 266 هزار و 455 نفر بود، رشد 18.5 درصدی را ثبت کرد .

** پیش بینی سرمایه گذاری
صالحی نیا گفت: براساس جوازهای تاسیس پیش بینی سرمایه گذاری به میزان 114.6 میلیارد تومان در دوره 9 ماهه شده که در مقایسه با دوره مشابه رشد 14.3 درصدی دارد .

** رشد تولید کمباین و تراکتور
معاون وزیر صنعت از رشد 114 درصدی تولید کمباین در دوره 10 ماهه امسال خبر داد و افزود: برپایه دوره مورد بررسی 680 دستگاه کمباین تولید شد در حالی که دوره مشابه پارسال تعداد 315 دستگاه کمباین به تولید رسید و در واقع ظرفیت این بخش سالیانه تولید یکهزار دستگاه است.
همچنین انواع تراکتور تولیدی در مدت این گزارش به رقم 14 هزار دستگاه رسید، در حالی که پارسال در مدت 10 ماهه 11 هزار و 900 دستگاه انواع تراکتور به تولید رسید .

** پیش بینی تولید 1.5 میلیون دستگاه خودرو
صالحی نیا ضمن اعلام تولید یک میلیون و 410 هزار دستگاه انواع خودرو در مدت 10 ماهه امسال، گفت : پارسال مجموع تولید به رقم یک میلیون و 365 هزار دستگاه رسید و امسال پیش بینی می شود بالغ بر یک میلیون و 550 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود .

** تامین کمبود کاغذ تحریر روزنامه از محل واردات
معاون وزیر صنعت ضمن تایید مشکلات واحدهای تولیدی در زمینه کاغذ گفت: امسال بیش از 49 درصد کاهش در تولید کاغذ تحریر روزنامه وجود داشت که از محل واردات تامین شد و مشکلات این بخش با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد تنظیم بازار مورد رسیدگی قرار گرفت.
وی اضافه کرد: تولید در این بخش با قیمت های تکلیفی مقرون به صرفه نبود و در بخشی فعالیت کردند که از نظر قیمت تمام شده توجیه داشت.
صالحی نیا در گزارش حدود 30 دقیقه ای خود رشد 11 درصدی فولاد خام، 15.5 درصدی کاشی و سرامیک ، 24 درصدی شیشه جام را به عنوان دستاوردهای عملکرد 10 ماهه برشمرد.

فهرست