روایت مرکز آمار از تجارت پاییز

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. روایت مرکز آمار از تجارت پاییز

دنیای اقتصاد : مرکز آمار ایران با استناد به آمارهای گمرک آخرین وضعیت تغییرات ارزش دلاری ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی را بررسی کرد. در این گزارش تغییرات ارزش دلاری تجارت خارجی(کالایی) در چهار بخش «کشاورزی و شکار و جنگلداری»، «شیلات»، «استخراج معادن» و «صنعت» در ۹ ماهه اول ۹۶ نسبت به سال گذشته ارزیابی شده است.
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ارزش دلاری محصولات در بخش کشاورزی و شکار و جنگلداری در فصل پاییز ۹۶ نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد مثبت ۸۲/ ۱۰۹ درصدی برخوردار بوده است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته (تابستان ۹۶) مثبت ۱۴/ ۲۷۵ ارزیابی می‌شود. ارزش دلاری واردات این محصولات از این بخش در فصل پاییز ۹۶ نیز نسبت به فصل مشابه سال قبل با رشد مثبت ۰۸/ ۷ درصدی روبه‌رو شده است. ارزش دلاری صادرات محصولات بخش شیلات در فصل پاییز امسال نیز نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد منفی ۴/ ۷۸ درصدی را تجربه کرده و درصد تغییرات آن نسبت به فصل تابستان امسال، منفی ۲۹/ ۶۲ درصد بوده است. از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد ارزش دلاری واردات محصولات بخش شیلات در مدت‌زمان مورد بررسی نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد منفی ۲۳/ ۲۹ درصدی را ثبت کرده و نسبت به تابستان ۹۶ نیز از رشد مثبت ۴۲/ ۲۱ درصدی برخوردار بوده است. بخش استخراج معدن هم در مدت زمان مذکور رشد منفی ۶۴/ ۷۷ درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل تجربه کرده است.

این در حالی است که درصد تغییرات بخش استخراج نسبت به فصل تابستان ۹۶، منفی ۴۶/ ۸۵ بوده است. ارزش دلاری واردات محصولات این بخش نیز در مدت زمان مورد بررسی نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد مثبت ۷۵/ ۵۹ درصدی برخوردار شده و درصد تغییرات آن نسبت به تابستان امسال نیز مثبت ۶۶/ ۲۶ بوده است. آمارها همچنین نشان می‌دهد ارزش دلاری صادرات محصولات بخش صنعت در فصل پاییز ۹۶ نسبت به فصل مشابه سال قبل با رشد مثبت ۹۴/ ۴۲ درصدی همراه بوده و درصد تغییرات آن نیز نسبت به فصل گذشته مثبت ۸۷/ ۴۹ برآورد می‌شود. ارزش دلاری واردات محصولات بخش صنعتی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد مثبت ۲/ ۱۶ درصد داشته و همچنین نسبت به تابستان امسال رشد مثبت ۱۴/ ۱۴ داشته است.

فهرست