رکود دوباره 20 درصد معادن “سنگ لاشه” کرمانشاه بعد از پایان بازسازی مناطق زلزله زده

  1. خانه
  2. اخبار استان کرمانشاه
  3. رکود دوباره 20 درصد معادن “سنگ لاشه” کرمانشاه بعد از پایان بازسازی مناطق زلزله زده

رئیس انجمن تولیدکنندگان شن، ماسه و آسفالت کرمانشاه گفت: بعد از پایان بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه حدود 20 درصد از معادن سنگ لاشه دوباره دچار رکود خواهند شد.

‌محمدرضا کارگر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه در ایام بازسازی مناطق زلزله‌زده شاهد رونق قابل توجه معادن تولید مصالح ساختمانی و سنگ لاشه بودیم، اظهار کرد: اکنون از 107 معدنی که در استان داریم حدود 70 درصد فعال و در حال تولید مصالح ساختمانی هستند.

وی ادامه داد: این واحدها ‌هم اکنون با حدود 50 تا 80 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند.

نائب رئیس خانه معدن استان کرمانشاه معتقد است: اگرچه رونق این معادن مانند روزهای اول بازسازی نیست، اما فعلا که کار بازسازی به اتمام نرسیده رکود خاصی در معادن سنگ لاشه و تولید مصالح ساختمانی مشاهده نمی‌شود.

کارگر پیش‌بینی کرد، با اتمام بازسازی‌ها شاهد رکود 20 درصد واحدهای فعال موجود باشیم و یادآور شد: این رکود، ریزش 15 درصدی اشتغال مستقیم واحدهای فعال را نیز به همراه دارد.

به گفته رئیس انجمن تولید کنندگان شن، ماسه و آسفالت کرمانشاه، هم اکنون حدود 3300 نفر به صورت مستقیم و هشت هزار نفر به صورت غیرمستقیم در معادن سنگ لاشه کرمانشاه فعالیت دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات معادن سنگ لاشه با فعالیت‌های موقت مانند بازسازی مناطق زلزله مرتفع نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این معادن با مشکلات متعددی مواجهند که باعث می‌شود در شرایط عادی حدود 50 درصد آنها راکد باشد.

کارگر درباره مهمترین مشکل این معادن گفت: با مازاد معادن سنگ لاشه در استان مواجهیم.

رئیس انجمن تولید کنندگان شن، ماسه و آسفالت کرمانشاه اظهار کرد: قرار است این معادن غیرفعال در قالب شورای معدن استان تعیین تکلیف شوند.

وی تولید مصالح بی‌کیفیت از سوی برخی از معادن و صدمه به بازار را از جمله دیگر مشکلات این حوزه برشمرد.

کارگر از محدودیت‌های مسافتی بازار مصالح ساختمانی تولیدی معادن هم یاد کرد و گفت: به دلیل هزینه حمل و نقل زیاد، در اکثر موارد ارسال این مصالح ساختمانی به نقاط دیگر کشور صرفه اقتصادی ندارد.

فهرست