شاخص بورس 4460 واحد تعدیل شد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. شاخص بورس 4460 واحد تعدیل شد

شاخص بورس امروز (شنبه) چهار هزار و 460 پله نسبت به چهارشنبه افت کرد و در جایگاه 171 هزار و 252 واحدی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، افت قیمت نفت، کاهش نرخ ارز و تحلیل فنی شاخص (تکنیکال) از دلایل اصلی افت شاخص بورس در معاملات امروز بود.
بازار بورس ایران، با نرخ ارز و بهای نفت ارتباط مستقیم دارد؛ به طوری که رشد قیمت ارز و نفت در بازارهای جهانی شرکت های مرتبط با آنها را که سهم زیادی از بازار سرمایه کشورمان دارند تحت تاثیر قرار داده و شاخص بورس را افزایش می دهد و برعکس.
روند کاهشی بهای ارز و همچنین افت شدید قیمت نفت در روزهای اخیر باعث ایجاد تردید در تداوم سودآوری شرکت های ارزمحور بازار سرمایه مانند شرکت های پالایشی، پتروشیمی، معدنی و فلزی شده است.

**افت دسته جمعی شاخص های اصلی بازار سرمایه
در معاملات امروز یک میلیارد و 709 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و 968 میلیارد ریال در 131 هزار و 64 نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و 298 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 197 واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 139 واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور چهار هزار و 377 واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور سه هزار و 379 واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز هشت هزار و 429 واحد پایین آمد.
در معاملات امروز نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، فملی (ملی صنایع مس)، پارس (پتروشیمی پارس)، پارسان (نفت وگاز پارسیان) و وامید (گروه سرمایه گذاری امید) بیشترین سهم را در افت شاخص داشتند، در مقابل، وبملت (بانک ملت) و خساپا (سایپا) بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشتند.

** برترین صنایع بورسی
گروه خودرو در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 473 میلیون سهم به ارزش 693 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه بانک به ارزش 610 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 431 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش 402 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش 204 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** عقبگرد فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 43 واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و 864 واحدی قرار گرفت. در بازار فرابورس، بیش از 739 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 331 میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته و آن را کاهش دادند.
نماد کگهر (سنگ آهن گهر زمین) که هفته گذشته، عرضه اولیه آن انجام شد و هنوز در مدار رشد قرار دارد با بیشترین تاثیر مثبت مانع افت بیشتر فرابورس شد.

فهرست