صنایع کوچک حامی ندارند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. صنایع کوچک حامی ندارند

یک فعال اقتصادی می‌گوید نه مجلس شورای اسلامی، نه اتاق بازرگانی و نه هیچ نهاد دیگری، حامی صنایع کوچک نیست.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از ایسنا، مهدی بستانچی با ابراز تاسف از اینکه صنایع کوچک و متوسط تقریبا در هیچ نهادی، تریبون ندارند، افزود: هرچند در دوره فعلی مجلس، یکی دو نماینده با نام فعالیت‌های صنعتی وارد مجلس شده‌اند اما متاسفانه صنایع کوچک و متوسط در ادوار گذشته مجلس و نیز ادوار گذشته اتاق بازرگانی نماینده مناسبی نداشتند.

به گفته این فعال صنعتی، صنایع بزرگ همواره دارای لابی‌های قوی‌تری بوده و در نهادهای مختلف به ویژه اتاق بازرگانی نمایندگانی داشته‌اند، در حالی که اتاق بازرگانی باید حامی صنایع کوچک و متوسط باشد.

عضو اتاق اتاق اصناف ایران با بیان اینکه صنایع بزرگ به هر حال گلیم خود را از آب بیرون می‌کشند و به واسطه لابی‌هایی که دارند می‌توانند مشکلات خود را حل کنند، ادامه داد: صنایع کوچک از این حمایت‌ها محروم هستند و به نهاد و تشکلی نیاز دارند که بتواند از آنها حمایت کند. متاسفانه هیچ نهادی حامی این صنایع نبوده و در این میان هرچند بخشی از اقداماتی که اتاق بازرگانی انجام داده مفید بوده اما درمجموع اقدام خاص و اثربخشی برای صنایع انجام نداده است.

قوانین تناقض

بستانچی با اشاره به اینکه در ادوار گذشته مجلس، قوانین مختلفی در این زمینه در مجلس وضع شده است، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما مربوط به تعدد قوانین است و وقتی بررسی می‌کنیم، می‌بینیم بخش زیادی از قوانین مصوب در تناقض با همدیگر هستند و هیچ ارتباطی به هم ندارند و حتی وقتی دو قانون را در کنار هم قرار می‌دهیم، اجرایی نیستند.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری و پایش بخش عمده‌ای از این قوانین تصریح کرد: همواره درخواست ما از نمایندگان مجلس این بوده که از ظرفیت تشکل‌ها و انجمن‌ها به لحاظ اینکه اطلاعات آنها در حوزه‌های صنعتی و بخش‌های تحت فعالیت خود کامل‌تر است، استفاده کنند و در مجلس و نهادهای دیگری که برای بخش خصوصی تصمیم‌گیری می کنند، از آنها کمک بگیرند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه ادامه داد: مسئله دیگر آن است که در حوزه قوانین جاری، گاهی یک سازمان یا وزارتخانه با صدور بخشنامه و دستورالعملی، کل آن قانون را زیر سوال می‌برد و این مسئله در مباحث مختلفی نظیر مالیات بر ارزش افزوده و مسائل گمرکی که صنعتگران درگیر آنها هستند، رخ می‌دهد.

وی همچنین با انتقاد از بی‌توجهی قوه مجربه نسبت به صنایع تصریح کرد: با وجود اینکه همه مسئولان و متولیان، وعده کمک و مساعدت و همکاری برای رفع چالش‎های صنایع می‌دهند اما در عمل اتفاق خاصی رخ نمی دهد. در طول این سال‌ها به نحو شایسته‌ای به این مساله دقت نشده است که بخش اعظمی از اشتغال در داخل کشور توسط صنایع کوچک و متوسط تامین می‌شود.

نبود برنامه برای جبران خسارت‌ها

بستانچی ادامه داد: تحت هیچ شرایطی هیچ برنامه‌ای برای جبران خساراتی که به واحدهای صنعتی وارد می‌شود وجود ندارد و طی سال گذشته به دلیل کم لطفی در حق صنایع مستقر در شهرک های صنعتی و به ویژه شهرک صنعتی عباس آباد، خسارت‌های سنگینی به این واحدها وارد شده که آمار آن موجود است. متاسفانه به نام کمک به صنایع، در استان‌ها به ویژه تهران مناطق خاصی را برای صنایع تدارک دیده و واحدهای دارای فعالیت صنفی را در شهرک‌های صنعتی گرد هم آورده‌اند؛ با این وعده که زیرساخت‌ها را برای آنها تامین می‌کنند تا در کنار هم فعالیت کنند.

هر اتفاقی می‌افتد، ابتدا برق و گاز شهرک‌های صنعتی را قطع می‌کنند!
وی افزود: هرچند این رویکرد بسیار خوب به نظر می‌رسد اما با وجود دریافت هزینه‌های تامین زیرساخت‌ها از صنعت‌گران، هنوز زیرساخت‌ها را آماده نکرده‌اند و تقریبا در اکثر شهرک‌های صنعتی مشکل تامین زیرساخت اعم از آب، برق، تصفیه فاضلاب وجود دارد.

بستانچی ادامه داد: مسئله دیگر آن است که دولت در هرزمانی که با کمبود منابع برق و گاز مواجه می‌شود، نسبت به قطع برق و گاز شهرک‌های صنعتی اقدام می‌کند با این نگاه که تمامی واحدهای مستقر در این شهرک‌ها صنعتی هستند و مسکونی نیستند. در حالی که اگر این واحدها در بافت شهری وجود داشتند، به یقین امکان انجام چنین کاری را به لحاظ قطع شدن برق و گاز سایر واحدهای مسکونی نداشتند اما اکنون در شهرک‌های صنعتی به راحتی صنایع را کنار گذاشته‌اند.

فهرست