صنعت خودروی کشور رقابت‌پذیر نیست

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. صنعت خودروی کشور رقابت‌پذیر نیست

صنعت خودروی کشور رقابت‌پذیر نیست

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از جهان صنعت، عبدالله توکلی‌لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت اظهار کرد: اگر بن‌سازه داخلی باشد، می‌توان تنوع محصول را روی یک بن‌سازه مشترک ایجاد و مدام آن را به‌روزرسانی کرد.
لاهیجانی گفت: صنعت خودروی کشور رقابت‌پذیر نیست و اصلی‌ترین مساله این صنعت است که در قانون ساماندهی خودرو نیز مورد تاکید قرار گرفته است. وی ادامه داد: یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار در قانون ساماندهی خودرو رقابت‌پذیری بوده که در ماده ۲ قانون کاملا مورد تاکید قرار گرفته است. توکلی‌لاهیجانی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه ۳میلیون دستگاه خودرو در کشور گفت: برای این میزان تولید، باید از مونتاژکاری فاصله بگیریم و ابتکار عمل بن‌سازه در اختیار خودمان باشد.
وی تصریح کرد: تحقیق و توسعه مشترک، خرید مشترک و تولید مشترک ۳ حلقه مهم در زنجیره ارزش خودرو هستند که اگر در صنعت خودروسازی اجرا شوند می‌توان به هم‌افزایی و رقابت‌پذیری رسید. بسیاری از غول‌های خودروسازی دنیا، مراکز تولید مشترک دارند و توانسته‌اند مقیاس تولید را در این مراکز افزایش دهند.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: سال ۱۳۹۷ تحویل خودرو در کشور به ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت و حدود ۲۰۰ هزار دستگاه هم خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان انباشته شد. در سال ۱۴۰۱ تولید مجددا افزایش یافت و به یک‌میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه رسید، اما همواره نمودار تولید خودرو در کشور نوسان دارد و بالا و پایین می‌شود، زیرا زنجیره تامین مستقل و بن‌سازه‌ها داخلی نیستند.
وی افزود: صرفا با افزایش تولید نمی‌توان بازار خودرو را مدیریت کرد و باید عرضه هم شفاف شود، از طریق ایجاد سامانه یکپارچه خودرو تلاش کردیم عرضه را شفاف کنیم تا متناسب با توان تولید خودروسازان، فروش انجام شود.

فهرست