عدم توفیق توسعه صنعتی با تشکیل وزارت بازرگانی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. عدم توفیق توسعه صنعتی با تشکیل وزارت بازرگانی

سید علی صدری رئیس هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران مطرح کرد:

از آنجا که دسترسی به بازار یکی از پایه های اصلی تولیدات قوی است، بنابراین تنظیم بازار با کالاهای وارداتی هر چند در کوتاه مدت به ظاهر مشکلات بازار آن را کاهش میدهد، اما با کوتاه شدن دست تولیدکنندگان از بازار ضرر بزرگی متوجه تولید و اقتصاد کشور میشود.

رئیس هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در خصوص مقرون به صرفه نبودن تولید در کشور و تاثیر آن بر واحدهای کوچک و متوسط گفت: در برخی بخش ها تولید در اقتصاد ایران مقرون به صرفه نیست، چرا که سود آن کم و سود واردات زیاد است. سیاست دولتهای گذشته نیز واردات محور بوده است؛ مسلما سود خرید و فروش زیاد بوده و واردات ارزان است. این موضوع تولیدکننده ها را ورشکست خواهد کرد و نتیجه آن جز نابسامانی نیست. در دولت روحانی 300 میلیارد دلار واردات کاال و خدمات داشتیم که باید حدود 15 تا 30 میلیون شغل ایجاد میکرد، اما تعداد شغلهایی که ایجاد شد قطعا کمتر بود. مشکل دیگر بالا بودن قیمت تمام شده کالادر ایران است که دلیل آن افزایش قیمت تمام شده است. این بهای تمام شده باز هم به عواملی چون حاملهای انرژی، مسائل حمل ونقل ، دستمزد کارگران، افزایش قیمت مواد اولیه و موارد دیگری که در تولید تاثیر دارند، مرتبط است. از طرفی این امر باعث شده که قیمت تمام شده کالایایرانی بالا برود؛ بنابراین اگر تولیدکننده داخلی حمایت نشود، ممکن است کالاهای وارداتی نسبت به کالاهای تولید داخل ارزانتر تمام شوند و تولیدکننده داخلی نتواند با آن رقابت کند.

سیدعلی صدری در ادامه اضافه کرد: نکته دیگری را هم که باید در نظر گرفت این است که محصولات خارجی به مراتب جذاب تر از تولیدات داخل هستند و برای تولیدکننده داخلی ایجاد تنوع با توجه به اینکه فقط بخواهد بازار داخلی را پوشش دهد، مقرون به صرفه نیست؛ به این معنا که شرکتهای داخلی با توجه به فشارهایی که از بخشهای مختلف به ویژه درخصوص افزایش هزینه ها به آنها وارد میشود، مسلما به فکر محصولات جدید و جذاب تر و خالقانه تر نیستند، به همین دلیل در بخشی از موارد با محصولات خارجی توان رقابتی پیدا نمیکنند.این فعال اقتصادی درخصوص تفکیک حوزه بازرگانی از صنعت و معدن عنوان کرد: تشکیل وزارت بازرگانی عقب گرد به پروژه های شکست خورده در گذشته است. ممکن است تشکیل وزارت بازرگانی در جهت تنظیم بازار نتایج موقتی داشته باشد، اما مطمئنا قربانی این تفکیک در بلندمدت توسعه صنعتی کشور خواهد بود، چراکه رابطه مستقیمی بین عدم رشد صنعت و مداخالت دولت در اقتصاد و صنعت وجود دارد که این نگرانی با احیای وزارت بازرگانی و تکرار همان سیاستهای نادرست تنظیم بازار موجب میشود صنعت کشور از این موضوع آسیب ببیند، چراکه با تفکیک وزارت بازرگانی پراکندگی، عدم یکپارچگی و عدم هماهنگی در امور ایجاد خواهد شد، در این صورت کل زنجیرههای تولید و توزیع در کشور رخ خواهد داد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، افزایش نرخ ارز و روند افزایشی تورم زمانمناسبی برای تشکیل وزارت بازرگانی نیست. در این صورت ممکن است بخشی از وظایف وزارت کشاورزی به وزارتخانه جدید منتقل شود و هماهنگی بین این وزارتخانه ها قطعا در شرایط مدیریتی کشور با چالش مواجه خواهد شد و این کار زمان بر خواهد بود و حتی ممکن است مشکلات جاری را هم افزایش دهد.
„
رئیس هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران درخصوص وزیر جدید صمت اظهار کرد: خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران از عباس علی آبادی وزیر جدید صمت در جهت برنامه های اقتصادی کشور حمایت میکند. علی آبادی فردی رو به جلو، آگاه به سیاستهای کسبوکار و صنعتی کشور است. من نظر مثبتی نسبت به ایشان دارم و امیدوارم با حضور چنین فردی در وزارتخانه، برنامه توسعه های در کشور در بخشهای مختلف در جریان قرار گیرد و همینطور توجهی که علی آبادی نسبت به بخشهای بالادستی دارد، احتمالا در بخش صنایع بالادستی تحول خوبی در این وزارت ایجاد خواهد شد.

فهرست