فروش محصول، مهم‌ترین دغدغه فعالان دانش‌بنیان

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. فروش محصول، مهم‌ترین دغدغه فعالان دانش‌بنیان

یکی از نخستین فعالان دانش‌‌بنیان کشور با تاکید بر اینکه فروش محصول، مهم‌ترین دغدغه کارآفرینان حوزه دانش‌بنیان است، خواستار ایجاد مشوق‌هایی برای حمایت از فعالان این حوزه شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، دانش سلمانی، از بنیان‌گذاران نخستین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور است که در سال ۹۲ با روی کار آمدن دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، شرکتی با تولیدات و ابداعات در حوزه سلامت و صادرات محصولات دانش‌بنیان به کشورهای همسایه راه‌اندازی کرده است. او دارنده چندین مدال طلای المپیادهای علمی و مسابقات جهانی اختراعات است.

سلمانی می‌گوید این شرکت، نخستین شرکت دانش‌بنیان حوزه سلامت، وابسته به مرکز رشد فناوری و سلامت دانشگاه علوم پرشکی کرمانشاه است. این مخترع و پژوهشگر، در حوزه دانش‌بنیان نفت، گاز، پتروشیمی و محصولات نفتی نیز فعال است و در نخستین همایش شرکت‌های دانش‌بنیان برتر حوزه سلامت که سال ۹۵ برگزار شد، رتبه برتر را کسب کرده است.

این عضو بنیاد ملی نخبگان گفت: اوایل در زمینه اعطای مجوز دانش‌بنیان به شرکت‌ها، سخت‌گیری فراوانی می‌شد. در معاونت علمی و کارگروه موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین ایرادها، بیمه کارکنان بود، مبنی بر اینکه یک مجموعه نوپا و فن‌آفرین نمی‌تواند به طور مستقیم، چندین نفر را بیمه کرده و هزینه پرداخت کند، اما به تدریج این مشکل، حل و فصل شد.

دارنده نشان شهید هسته‌ای (دکتر داریوش رضایی نژاد) ادامه داد: در سال‌های ابتدایی مطرح شدن بحث دانش‌بنیان، وزارت بهداشت و معاونت تحقیقات و فناوری نسبت به همه نهادهای دیگر، در این زمینه پیشقدم بودند. حتی در مقایسه با پارک‌های علم و فناوری که متولی این امر بودند، یارانه و مشوق‌های بیشتری به این حوزه اختصاص می‌دادند. درواقع یکی از دلایلی که من، حوزه سلامت را برای ایجاد کسب و کار دانش‌بنیان و فن‌آفرینی اختراعات خود انتخاب کردم، مشوق‌ها و حمایت‌های وزارت بهداشت بود.

برگزیده جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی تاکید کرد: به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فعالان حوزه دانش‌بنیان، معتقدم این حوزه با دستور پا نمی‌گیرد و پیش نمی‌رود و حتما باید مشوق‌هایی وجود داشته باشد تا شخصی که می‌خواهد بدون هیچ‌گونه پشتوانه مالی، اختراع خود را تولید و عرضه کند، از تولید نترسد و فروش داشته باشد.

سلمانی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع برای شخص فن‌آفرین، فروش محصولات است، یادآور شد: اگر سیاست‌گذاران حوزه دانش‌بنیان بتوانند محصولات این بخش را بدون مزایده یا مناقصه و با ترک تشریفات خریداری و از آنها استفاده کنند، این مشکل که مهم‌ترین دغدغه فعالان حوزه دانش‌بنیان است، حل خواهد شد.

 

فهرست