قرارداد با چین، فرصتی برای اقتصاد ایران

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. قرارداد با چین، فرصتی برای اقتصاد ایران

رئیس اتاق ایران و چین معتقد است در زمینه سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین، سیاسی‌کاری و صحبت‌های جناحی بیش از تحلیل دقیق اقتصادی مطرح شده است.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از ایسنا، مجیدرضا حریری گفت: تردیدی نیست که چین به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی در سراسر جهان شناخته می‌شود و احتمالا در آینده نه چندان دور، قدرت نخست اقتصادی نیز لقب خواهد گرفت. پس اینکه ما بتوانیم سطح همکاری‌های اقتصادی خود را با چین گسترش دهیم، هیچ اشکال و ایرادی ندارد و در صورت برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند به نفع کشور باشد.

وی ادامه داد: در این مسیر متاسفانه سیاسی‌کاری و صحبت‌های جناحی بیش از تحلیل دقیق اقتصادی مطرح شده و رسانه‌های خارج از کشور با ایجاد جو روانی منفی، تلاش می‌کنند کل ماجرا را متاثر کنند؛ در حالی که ما در قرارداد با هر کشوری باید منافع ملی خود را دنبال کنیم.

حریری با بیان اینکه در ایران، برنامه‌ریزی برای رشد اقتصادی سالانه 8 درصد انجام شده است، بیان کرد: عملکرد سال‌های گذشته نشان می‌دهد ما نه تنها نتوانسته‌ایم به این رقم برسیم، بلکه عملا اقتصادمان کوچک نیز شده است، در حالی که ما به رشدی پایدار و طولانی مدت احتیاج داریم. از سوی دیگر حتی اگر مشکلات را کنار بگذاریم، این رشد، پولی سنگین می‌خواهد که عملا در هیچ جای اقتصاد ایران نیست و جذب سرمایه از خارج، تنها گزینه پیش روی ماست.

وی با بیان اینکه برای این رشد به ۱۰۰۰ میلیارد دلار نیاز داریم، افزود: هیچ کس مخالف این نیست که بستری فراهم شود تا از آمریکا و اتحادیه اروپا و ژاپن گرفته تا چین به اقتصاد ما ورود کرده و در بخش‌های مختلف سرمایه‎گذاری کنند، اما در شرایطی که در مورد دیگران ابهام وجود دارد، برخی شرکت‌های چینی برای سرمایه‎گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند و این دیگر به ما بستگی دارد که قراردادها را به چه شکل نهایی کنیم تا هم سرمایه جذب شده، هم منافع ما لحاظ شود و هم در آینده، امکان گسترش صادرات غیر نفتی ایران به چین فراهم شود. این مسائل را باید به دور از سیاسی‌کاری، بررسی و ارزیابی کرد.

 

در همین رابطه بخوانید:

رونق معادن ایران با سرمایه و تکنولوژی چین

فهرست