قطعی برق صنایع غیرقانونی است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. قطعی برق صنایع غیرقانونی است

نائب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: یک بنگاه 50 نفره با 3 ساعت قطعی برق 150 ساعت کار را از دست می‌دهد که حدود 15 تا 20 میلیون تومان در این 3 ساعت به بنگاه زیان وارد می‌شود.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از ایلنا، عباس جبالبارزی افزود: به نظر می‌رسد این مشکل تا شهریور ادامه داشته باشد، اگر در این 4 ماه نصف روزها هم قطعی برق اتفاق بیافتد، آسیب زیادی به بنگاه‌های اقتصادی وارد می‌شود.

جبالبارزی با تاکید بر غیرقانونی بودن قطعی برق صنایع گفت: براساس ماده 25 قانون بهبود فضای کسب و کار، در زمان کمبود برق، گاز، آب یا سایر خدمات، بخش صنعت نباید در اولویت قطع قرار بگیرند، اگر این اتفاق هم رخ دهد باید جبران خسارت شود. فقط در شرایط اضطرار و با مجوز شورای تامین هر استان برای مدت کوتاهی می‌توانند برق صنایع را قطع کنند اما متاسفانه این قانون رعایت نمی‌شود. ما چند سال است که درگیر این وضعیت هستیم که هر سال هم بدتر می‌شود. این شرایط به از دست رفتن مشاغل منجر می‌شود.

وی ادامه داد: کشور ما انرژی خورشیدی زیادی دارد و در برخی شهرها بیش از 270 روز در سال هوا آفتابی است. ما اگر مدیریت کرده بودیم و توانسته‌ بودیم برق مصرف خانگی را به واسطه پنل‌های خورشیدی که در پشت بام نصب می‌شود تامین کنیم، 30 تا 40 درصد این بار حل می‌شد و امروز مشکل پیک نداشتیم.

جبالبارزی افزود: در مورد مصارف خانگی راه دیگری که می‌توان پیش گرفت، خرید خاموشی است که در دنیا متداول است. یعنی به ازای زمانی که قطعی برق رخ می‌دهد، قیمت منطقی پرداخت می‌شود. به هر حال همه افراد به 24 ساعت برق نیاز ندارند و این کار، به کاهش پیک کمک می‌کند. از آنجا که برق در کشور شبکه‌ای است، برای مثال اگر در استان تهران برق قطع شود، برق یک استان دیگر تامین می‌شود. می‌توانستند خرید خاموشی را در بخش‌های مختلف انجام دهند.

وی اضافه کرد: یک بنگاه اقتصادی در طول سال 8 یا 9 ماه کار می‌کنند اما باید در در سال 16 ماه حقوق پرداخت کند که شامل 12 ماه حقوق، دو ماه عیدی، یک ماه سنوات و یک ماه مرخصی است. از طرف دیگر تحریم به شدت روی صنایع به ویژه صنایع کوچک و متوسط تاثیرگذار است. بنگاه‌های کوچک و متوسط با همه این عوامل مانند تحریم، کار کم در طول سال، قطعی برق و دیگر مسائل دچار مشکل می‌شوند.

فهرست