مزایا و موانع حذف ارز ترجیحی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. مزایا و موانع حذف ارز ترجیحی

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران با اشاره به ایجاد رانت به واسطه اجرای طرح ارز ترجیحی، معتقد است این مساله، موجب عدم کارایی بازار آزاد و تولید کالاهای داخلی بی‌کیفیت شده است.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، ترانه عرفانیان خسروی با انتقاد از اجرای طرح ارز 4200 تومانی در سال‌های اخیر گفت: وجود نرخ‌های ترجیحی و چندنرخی بودن ارز، باعث ایجاد رانت می‌شود، همانگونه که در سال‌های اخیر متوجه شدیم فساد و سوء استفاده از نرخ‌های ترجیحی، آسیب زیادی به اقتصاد ایران وارد کرده است. همچنین وجود نرخ‌های متعدد و متغیر ارز، باعث بروز مانع در مسیر صادرات بسیاری کالاها شده است.

وی با بیان اینکه در دهه اخیر شاهد تورم بالایی بودیم و در 4 سال، نرخ تورم بالای 30 درصد را تجربه کرده‌ایم، ادامه داد: تورم نقطه به نقطه و ماهانه نیز در سال ۱۴۰۰ بسیار نگران‌کننده است. همچنین امسال شاهد کسری بودجه شدید و افزایش نقدینگی هستیم که این مساله نیز منجر به تورم فزاینده می‌شود. با توجه به این مسائل، حذف ارز ترجیحی و حرکت به سوی تک‌نرخی شدن ارز، باید بسیار حساب شده و تدریجی باشد و با توجه به آمارهای درست اقتصادی انجام شود.

عرفانیان خسروی با تاکید بر لزوم حذف ارز 4200 تومانی، یادآور شد: در ابتدا باید کالاهایی که بیشترین رانت را از این ارز داشته‌اند و در سبد مصرفی خانوار نقش کمی دارند، حذف شوند و در این زمینه، برای جلوگیری از تورم، راهکارهایی مثل اعطای سوبسید به مصرف‌کننده نهایی در نظر گرفته شود، چراکه هرچه یارانه‌ها و ترجیحات به سمت مصرف‌کننده نهایی برود، میزان رانت‌های گسترده کاهش و در مقابل، خطر سوء مصرف افزایش می‌یابد.

 

در همین رابطه بخوانید:

تخصیص ارز 4200 تومانی یعنی حراج منابع کشور/ دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد

ضرورت ارائه تسهیلات به تولید به جای قیمت‌گذاری دستوری

لزوم حذف تدریجی ارز ترجیحی/ یارانه به مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود

رانت ارز ترجیحی در جیب گروهی کوچک

فهرست