معاون وزیر صنعت: عرضه محصولات فولادی در «بهین یاب» امکانپذیر است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. معاون وزیر صنعت: عرضه محصولات فولادی در «بهین یاب» امکانپذیر است

تهران- ایرنا- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: همانطور که عرضه محصولاتی مانند آلومینیوم با استفاده از «درگاه اطلاعات و خدمات صنعت و معدن و تجارت» (بهین یاب) عملیاتی شده است، عرضه محصولات فولادی نیز در این سامانه امکانپذیر است.
معاون وزیر صنعت: عرضه محصولات فولادی در «بهین یاب» امکانپذیر است
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، درگاه اطلاعات و خدمات صنعت، معدن و تجارت (بهین یاب)، پنجره واحد اطلاعات و خدمات صنعت، معدن و تجارت است که ثبت درخواست معرفی به بورس کالای ایران جهت خرید مواد اولیه پتروشیمی و آلومینیوم در آن امکانپذیر است.
در این سامانه، خرید مواد اولیه پتروشیمی و محصولات فلزی (مس و آلومینیوم) از طریق بورس کالا فقط برای تولید کنندگان امکان پذیر است و فقط به تولیدکنندگان واقعی اجازه خرید می دهد.
در این ارتباط، «جعفر سرقینی» معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، شامگاه یکشنبه در آخرین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سال 1396 – که با موضوع بررسی مکانیسم عرضه و تعیین قیمت محصولات فولادی (ورق گرم) در بورس و خارج از بورس کالا برگزار شد، گفت: با بکارگیری ظرفیت درگاه بهین یاب، مصرف کننده واقعی می تواند متناسب با نیاز واقعی خود تقاضای مواد اولیه ثبت سفارش کند.
به گفته وی، این الگو برای تامین آلومینیوم صنایع پایین دستی اجرا شده و جواب داده است.
معاون وزیر صنعت اضافه کرد: اختلاف شرکت فولاد مبارکه و سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران به دلیل کسری تولید ورق گرم است که با ورود شرکت های نورد لوله اهواز و گیلان و عرضه ورق گرم فولاد در بورس کالا، بخشی از این کسری مرتفع خواهد شد.
وی در مورد سهم عرضه محصولات فولادی در بورس و خارج از بورس گفت: این موضوع پیش از این در شورای رقابت مطرح شده بود و شورا تصمیم خود را ابلاغ کرد.
سرقینی در این مورد اضافه کرد: همزمان با ابلاغ مصوبه شورای رقابت، تعرفه واردات ورق گرم از 20 درصد به 10 درصد کاهش یافت اما در همان زمان، قیمت جهانی ورق گرم افزایش پیدا کرد؛ این امر موجب شد واردات ورق گرم توجیه خود را از دست بدهد و بطور مجدد، صنایع پایین دستی با مشکل مواجه شود.

*کشف قیمت محصولات فولادی با عرضه در بورس کالا
مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در این ارتباط گفت: در ورق گرم، 2 گونه مصرف کننده فصلی و دائمی وجود دارد که برای مرتفع شدن نیاز مصرف کنندگان دائمی، مقرر شده است بخشی از محصول در بورس کشف قیمت شود و مابقی در قالب قراردادهای بلند مدت به مصرف کنندگان بلندمدت (از جمله صنایع لوازم خانگی و خودرو) عرضه شود.
«حامد سلطانی‌نژاد» با اشاره به اینکه بر اساس تصمیم شورای رقابت، حداقل 25 درصد از ورق گرم باید در بورس کالا عرضه می شد، گفت: این رقم هم اکنون به 40 درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه بورس کالا اصراری بر نسبت و میزان عرضه ورق خارج از بورس کالا ندارد، گفت: همواره قیمت های بورس کالا کمتر از قیمت های جهانی است.
مدیر عامل بورس کالای ایران ادامه داد: برای حل دغدغه مصرف کنندگان دائمی، دستورالعمل کشف قیمت در بورس کالا وجود دارد که با اجرای آن، هم نیاز مصرف کننده دائمی تامین می شود و هم مشکلی برای کشف قیمت ایجاد پیش نمی آید.
وی در مورد عرضه ورق گرم از طریق ثبت سفارش در سامانه بهین یاب نیز گفت: هم اکنون بخشی از خریدها به صورت تامین مالی تجاری (Trade finance) انجام می شود؛ به این ترتیب که کالا خریداری و بین مصرف کنندگان توزیع می شود؛ در صورتی که این مشکل برطرف شود، امکان عرضه فولاد در بهین یاب نیز وجود دارد.
به گزارش ایرنا، در این نشست، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی، مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون حمایت از تولید و اصل 44 قانون اساسی، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و «محمد رضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس حضور داشتند.
«تصویب اصلاحیه دستورالعمل تشکیل و نحوه اداره جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی» و «پیگیری مصوبه شورای گفت و گو در خصوص بررسی مشکلات اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت» موضوعات پیش از دستور شورای گفت و گو بود.

فهرست