مقام سابق وزارت امورخارجه آمریکا: کنگره در کوتاه مدت بخش های مالی و نفت ایران را تحریم نمی کند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. مقام سابق وزارت امورخارجه آمریکا: کنگره در کوتاه مدت بخش های مالی و نفت ایران را تحریم نمی کند

 

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، «جان هوز» رییس سابق تیم تحریم ایران وزارت امور خارجه آمریکا در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» دیروز (دوشنبه) در مصاحبه با پایگاه خبری «اس اند پی گلوبال پلاتس*» آمریکا تاکید کرد: تهدید برجام، فرصت های بیشتری به چینی ها و دیگرانی می دهد که خیلی نگران اقدام های تحریمی آمریکا نیستند.
هوز که تیمش برای افزایش فشار بر تهران و تحقق برجام با بخش خصوصی کار کرد و از واردکنندگان اصلی نفت خام ایران خواست ظرف هر 6 ماه به میزان چشمگیری از خرید نفت خود از ایران بکاهند، اظهار کرد: حتی اگر کنگره آمریکا تحریم های اقتصادی ثانوی را دوباره بر ایران تحمیل نکند، تهدید دونالد ترامپ رییس جمهوری به خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای شرکت های بین المللی نفتی که به سرمایه گذاری در ایران می اندیشند، نااطمینانی فزاینده ایجاد کرده است و این ممکن است در نهایت از سرمایه گذاری چین در اروپا حمایت کند.
وی ادامه داد: تردید شرکت های اروپایی در مورد سرمایه گذاری در ایران بیشتر می شود، حتی اگر دولت هایشان از آنها در برابر تحریم های جدید احتمالی آمریکا حمایت بیشتری کنند.
به اعتقاد هوز، علاقه شرکت های خارجی به انجام کسب و کار در ایران که پس از کاهش تحریم های غرب در پی امضای برجام به وجود آمد، صدمه می خورد حتی اگر کنگره آمریکا تصمیم بگیرد که هیچ تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشود.
وی تاکید کرد: صرفه نظر از اهمیت اعمال تحریم های جدید علیه ایران و بدون توجه به اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد، نتیجه قطعی کاهش فعالیت های تجاری در ایران است.
به گفته این مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا، بخشی از آنچه اتفاق می افتد بستگی به این دارد که اروپایی ها چگونه به تصمیم کنگره آمریکا واکنش نشان دهند و چطور از شرکت هایشان برای اینکه قادر به انجام کسب و کار در ایران باشند، حمایت کنند.
هوز همچنین معتقد است: تصمیم اخیر ترامپ برای خودداری از تایید برجام تلاش های دیپلماسی بعدی را سخت تر خواهد کرد.
به گفته وی، این اقدام ترامپ به یقین از اعتبار آمریکا در جهان می کاهد و تعهد این کشور نزد متحدانش زیر سوال می برد.
این مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: به یقین در طول زمان این امر مساله تحریم ها در ایران را حادتر می کند و احتمال تغییر چشم انداز در آینده زیاد است.
ترامپ از تایید پایبندی ایران به برجام در آخرین دوره 90 روزه ای که توسط کنگره این کشور تعیین شده بود، خودداری کرد.
نمایندگان کنگره آمریکا اینک باید در مورد تحمیل دوباره تحریم ها بر ایران تصمیم بگیرند یا قوانین نظارتی برای محدود کردن نقص های برجام را افزایش دهند.

فهرست