مهم‌ترین وعده‌های اقتصادی نامزدها در آخرین مناظره تلویزیونی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. مهم‌ترین وعده‌های اقتصادی نامزدها در آخرین مناظره تلویزیونی

سومین و آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری با موضوع دغدغه‌های مردم، عصر شنبه 22 خرداد از شبکه یک پخش شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، بخشی از مهم‌ترین اظهارات اقتصادی 7 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است:

سعید جلیلی: جهش صادرات در گرو جهش تعامل خارجی

-تحریم‌ها واقعیتی است که وجود دارد و نمی‌توان منکر آن شد، ولی مهم‌تر از تحریم، بهانه تحریم‌هاست که ناکارآمدی را گردن تحریم‌ها می‌اندازند.

– جهش تولید منوط به جهش صادرات و جهش صادرات منوط به جهش تعاملات خارجی است. دولت تعاملات خارجی را با دو سه کشور خلاصه کرده که معلوم است که این جواب نمی‌دهد.

– تعامل سازنده با جهان باید به گونه‌ای شکل گیرد که اقتصاد کشور معطل گفت‌وگو با دو سه کشور نشود.

– اکنون از هزار میلیارد دلار درآمد کشورهای همسایه، سهم ما چقدر است؟ ما برای تحریم بانکی ۱۱ طرح داریم که می‌شود در همین شرایط آنها را اجرا کرد، اما بانک مرکزی باید بگوید چه کرده است.

– امکان تعامل سازنده با جهان وجود دارد. ما با عراق ۱۲ میلیارد دلار تعاملات تجاری داریم. ۱۰ میلیارد دلار در بخش خصوصی در حال انجام است، 2 میلیارد دلار مربوط به بخش دولتی است که نمی‎توانند آن را انجام دهند.

– در جلسه‌ای که با اتحادیه‌ها داشتم آنها اعلام کردند مشکلی برای روابط اقتصادی با سایر کشورها نداریم، اگر دولت بگذارد. من با قاطعیت عرض می‌کنم امضای کنوانسیون‌های بین‌المللی، هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد.

– سیاست خارجی در چهار سال آینده باید اقتصادمحور بوده و در صادرات کشور نقش داشته باشد.

– جهش و استفاده حداکثری از فرصت‌ها یک ضرورت است اما برای رسیدن به این جهش باید در زمینه‌های مختلف از جمله نظام بانکداری و نظام سلامت برنامه داشت و دنبال رفع موانع تولید بود، نه تنها قطعی برق نداشت، بلکه صادرات برق داشت.

– ۲۷ درصد جمعیت کشور در روستاها ساکنند. باید زمینه‌ای ایجاد کنیم که روستاها جهش پیدا کنند.

– برای جهش باید برای تک تک دستگاه‎ها ماموریت تعریف کرد. برای ارزآوری باید به تمام دستگاه‌ها مأموریت داد.

محسن رضایی: منابع یارانه 450 هزار تومانی فراهم است

– در سه سطح در اقتصاد برنامه‌ریزی کردیم. اقتصاد زندگی یا «طرح کفایت زندگی» و یارانه ۴۵۰ تومانی را می‌دهم. نگران منابع آن نشوید، آنقدر دزدی و رانت بوده که آنها را درست می‌کنیم و مشکلی در تامین منابع آنها نداریم. به زنان خانه‌دار حقوق می‌دهیم و مسکن سهل و ارزان را ایجاد می‌کنیم و به کسب و کار خانگی و ۳۰ درصد صنعت نفت را می‌دهیم.

– در آذربایجان غربی، بوشهر خوزستان و اصفهان و برای تک تک استان‌ها برنامه‌ریزی کردیم و همچنین ۱۴ پروژه بزرگ که یکی از آنها مساله مسکن و انرژی‌های نو است، برنامه‌ریزی شده است که در سطح اقتصاد ملی و استان‌ها و اقتصاد زندگی، اقتصاد ملی ایران را باز معماری کنیم تا اینکه بتوانیم این مشکلات ۵۰ ساله را در یک بسته اساسی، حل و فصل کنیم.

– رهبر انقلاب سیاست‌های اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند، اما در مجلس خیلی از این سیاست‌ها تبدیل به قانون نشد که اگر می‌شد، ریل اقتصاد راه می‌افتاد.

– برای شغل و مسکن جوانان، این مساله را در نهضت خانه‌سازی ایرانیان حل می‌کنیم. ما تولیدکنندگان را به بازار سرمایه وصل می‌کنیم و خریداران مسکن را به بانک‌ها. هر زوج جوان که 10 درصد آورده بیاورد، بانک‌ها ۹۰ درصد به مدت ۴۰ تا ۵۰ سال وام دهند و از طرفی زمین مجانی از طرف دولت می‌دهیم.

– ۱۶۵ هزار فوق دکترای بیکار داریم که آنها را در یک سامانه جمع‌سپاری عضو می‌کنیم. از فردای تشکیل دولت، آنها گروه‌بندی می‌شوند و در اقتصاد، فناوری و… نیازها شناسایی می‌شود. ماهانه به آنها حقوق می‌دهیم و به تدریج این افراد را وارد کسب و کارها خواهیم کرد.

– یکی از مشکلات دولت‌های گذشته، نبود آینده‌پژوهشی است. به همین دلیل است که مساله جمعیت، کاهش آب‌های زیرزمینی و فناوری‌های بسیار نوین را پیش‌بینی نمی‌کنند و برنامه‌ای که می‌نویسند با نگاه به پشت سرشان است، در حالی که باید نگاه به آینده هم باشد، در غیر این صورت کشور نمی‌تواند از فرصت‌های طلایی استفاده کند.

– عقب‌ماندگی از ترکیه برای ما ننگ است و وضعیت معیشتی مردم برای ما ننگ است. دولت ما مصمم است با برنامه‌ریزی برای عبور ایران از مشکلات اقدام کند.

– قول‌هایی که دادیم را صد در صد عملی می‌کنیم، از یارانه ۴۵۰ هزار تومنی، تا حقوق خانم‎های خانه‎دار و کسب و کار خانگی در کل کشور، مسکن ارزان قیمت، سهام صنعت نفت ملی ایران و با این کار کفایت زندگی را حل می کنیم، اما قانع نیستیم.

– مرحله بعد منطقه‌ای کردن اقتصاد ایران است که اختیارات اجرایی را از مرکز می‌گیرم و به استان‌ها می‌دهم و طبق اصل ۱۲۰ قانون اساسی مردم سپرده‌هاشان را در همان استان سرمایه‌گذاری کنند و شرکت‌هایی که در آنجا هستند، ارزش افزوده‌شان را همان جا بدهند و به تهران نیاورند.

ابراهیم رئیسی: ایجاد 4 میلیون شغل در 4 سال

-برنامه اقتصادی من در 3 بخش عبارتند از اصلاح دولت و مبارزه با فساد و حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و جهش در تولید. یکی از مشکلات مردم مساله فساد است و ما در دستگاه قضایی با مفسد برخورد کردیم اما برخورد با فساد در دولت است. باید سامانه جامع اقتصادی ایجاد کرد.

– ایجاد سامانه شفافیت در دولت ضروری است  که تمام قراردادها در سامانه و پشت ویترین قرار گیرد و من  ۳۵ تا ۴۰ شرکت را در زمانی که در آستان قدس بودم، در اختیار مردم گذاشتم و این امر باعث افزایش اعتماد عمومی می‌شود.

– اگر شفافیت اجرا شود، زمین‌خواری و قاچاق کالا و فرارهای مالیاتی کنترل می‌شود. در تحول ساختاری باید تحول در نظام بانکی انجام شود.

– باید اصلاح نظام مالیاتی انجام شود و ایجاد سامانه هوشمند، برنامه‌ای جدی است. کاهش مالیات از ۲۵ به ۱۰ درصد  قابل انجام است.

– باید بسترهای فساد از بین برود و خیلی از نظارت‌های پیشینی باید پسینی شوند. بیش از ۵ میلیون بیکار داریم و ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال امر دست‌یافتنی است. همچنین اولین مساله، کنترل گرانی قابل انجام است.

– ما بانک‌ها را یکی از موانع تولید می‌دانیم. معوقات بانکی باید به طور جدی پیگیری شود و روندهای بانکی اصلاح شود.

– تورم ۳۲۰ درصدی در 8 سال اصلا قابل قبول نیست. مردم این وضعیت را چگونه تحمل کنند؟ تورم باید به سمت یک رقمی شدن حرکت کند. همچنین مدیریت بازار ارز و رفع وابستگی سفره مردم به قیمت ارز باید به طور جد در دستور کار باشد. نظارت بر بازار باید افزایش یابد و حداقل معاش مردم باید با کارت خرید 3 دهک پایین تامین شود.

– اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را به مردم اعلام می‌کنیم تا مشخص شود که ما به پرونده آنها در دستگاه قضایی رسیدگی کردیم.

– در دوران کرونا بسیاری از کاسبان و مستاجران آسیب دیدند. حوزه‌های مختلف، از جمله گردشگری آسیب دیده است. مردم باید احساس کنند که دولت برای آسیب‌دیدگان فکر و برنامه دارد، نه برنامه مقطعی مثل وام و کمک معیشتی صرف.

– مسئول طرح بنزین دولت بود. آن بخشی که در جلسه سران قوا مطرح شد فقط محل هزینه‌کرد آن بود. برای اینکه بدانند مقصر کیست هم گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هم  گزارش مسئولان عالیرتبه قضایی وجود دارد. در اجرای آن بی تدبیری شد.

– دولتی که می‌خواهد اجرای عدالت کند، باید بتواند از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کرده و قدرت اجماع‌سازی داشته باشد. ما برنامه‌هایی مثل برنامه توسعه پنجم و ششم داریم که دولت به بسیاری از آنها عمل نکرده است، بنابراین برنامه وجود دارد و کارنامه موید برنامه است و برنامه بدون کارنامه، امر شعاری است.

علیرضا زاکانی: ساخت 5200 هزار مسکن

– ام‌المصائب کشور گرانی و تورم به ویژه در حوزه خوراک و پوشاک است که مردم را بیچاره کرده است. در سال ۱۳۹۰ تورم ۱۹ درصد و سال گذشته، ۳۹ درصد. تورم نقطه به نقطه نیز ۵۲ درصد است.

– دولت اقدام و اصلاح در کوتاه مدت با کنترل نرخ ارز و بهره بانکی و در میان مدت با اصلاح ساختار بودجه و اصلاح ناترازی بانکی در سال دوم کاری، سقف تورم موجود را به نصف می‌رساند.

– من صدای مظلومان و غارت‌شدگان هستم و با فساد و بی‌عدالتی مقابله و ریشه فساد را خشک می‌کنم. قبلا هم با دستان خود مقابل مفسدان ایستادم و این راه را ادامه می‌دهم.

– جهش تولید و تسهیل در صدور مجوز و مقررات‌زدایی را در دستور کار دارم و در حوزه شفافیت و مقابله با رانت‌خواری به سمت تمرکززدایی و هویت‌ دادن به شهرستان‌ها می‌روم.

– ۷۰ میلیون بن کالای ۴۰ هزار تومانی داده می‌شود. پول نقد به 3 دهک به میزان ۵۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ هزار تومان می‌دهم که همه آنها در بودجه آنهاست.

– 6 میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنم. برای تامین مسکن علاوه بر یک میلیون مسکن تکلیفی مجلس شورای اسلامی، سالانه ۳۰۰ هزار مسکن ساخته می‌شود که پایان سال دولت اقدام و اصلاح، 5 میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن می‌سازیم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، حمایتی است، یعنی ۶۰۰ هزار مسکن برای زوج‌های جوان و ۶۰۰ هزار خانه برای نیازمندان ساخته می‌شود.

– تکیه بر پتانسیل‌ها و توانمندی‌های داخلی را مد نظر قرار داده و از همه فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی استفاده می‌کنم. کشور ما توانمندی‌ها و امکانات بی‌نظیری دارد که از جمله آن می‌توان به زیرساخت‌ها، نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد.

– هرچه در مربوط به حوزه تولید باشد از جمله بحث کشاورزی و روستایی یا صنایع دریایی را مدنظر قرار خواهیم داد.

– ما به جای آنکه با دلار تبادل مالی کنیم با پول کشورها تبادل مالی می‌کنیم و آن زمان FATF بی‌اثر می‌شود.

– یک ساله فقر مطلق را ریشه‎کن کرده و سلامت را در کشور برقرار می‎کنم، به گونه‎ای که هیچ بیماری به جز درد بیماری درد دیگری به ویژه بی‌پولی نکشد.

– به مردم دروغ نمی‌گوییم و دولت را از محل تورم اداره نمی‌کنیم. به جای گردش مدیران از شایستگان استفاده خواهیم کرد و از فامیل خود در پست‌های مدیریتی بهره نمی‌گیریم. مشکلات داخلی را محول به خارج نمی‌کنیم و دیپلماسی اقتصادی و قانون‌مداری و استفاده از دانشمندان و کارشناسان را سرلوحه کار قرار می‌دهیم تا در دولت اقدام و اصلاح قانون‌مداری و صداقت پیاده شود.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: اعطای وام 500 میلیون تومانی به جوانان

– شاهد افزایش نرخ بیکاری در سراسر کشور هستیم، از سویی اشتغال در بخش تولید در حال کاهش و در بخش خدمات کارمندی در حال افزایش است. همچنین شاهد عدم توازن در بخش آموزش و مسکن هستیم.

– با این‌که افزایش تولید مسکن را داشتیم اما این محدود به چند استان بوده و باعث شده مهاجرت سراسری اتفاق بیفتد و در نتیجه ترکیب جمعیتی تغییر کند که باعث از بین رفتن هویت اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد. دلیلش هم این است که منابع به روش نادرست در حال توزیع و ساختارها استضعاف‌گر است.

– تورم ام‌المصائب کشور است و باعث بیکاری، از بین بردن تولید، مهاجرت، جلوگیری از تشکیل خانواده و هزار مساله دیگر شده و وقتی به ساختار ایجاد تورم نگاه می‌کنید، تمامی نهادها در نظام کسری بودجه، حوزه‌های مالی، ساختار بانک‌ها، خلق پول و نقدینگی، نظام تولید و زیرساخت‌های نادرست حوزه تولید در آن دخیل است.

– ما سال‌ها ارز یارانه‌ای را به نام مردم دادیم، اما ۳۰ میلیارد دلار فقط در یک فقره به عنوان ارز مداخله‌ای داده شده است. ما معتقدیم مجموعه مبدا تا مقصد باید مدیریت شود. در همین راستا دولت سلام، مدیریت زنجیره تامین را پیش‌بینی کرده است. به جای این‌که دولت متصدی باشد، مشارکت‌جوست و کارها را به مردم واگذار می‌کند. درواقع دولت بخش‌های مختلف تولید را مدیریت می‌کند و در مواردی مثل خرید تضمینی محصولات اساسی و دادن یارانه به مصرف‌کننده نهایی، نقش ایفا می‌کند.

– اگر ما به سمت اتحادیه‌ها و سندیکاها برویم، می‌بینیم که آنها توانایی دارند که مجموع فرآیندها را مدیریت کنند. تولیدکنندگان مرغ به ما مراجعه کردند و گفتند بگذارید از ابتدا تا انتها را خودمان مدیریت کنیم و نهایتا ۳۰ درصد زیر قیمت کالا به دست مصرف‎کننده می‌رسانیم. در مورد قیمت گوشت هم شاهد بودیم بعد از حذف ارز، گوشت ارزان‌تر شد.

– کاهش تورم، تولید مسکن، مقابله با سوء تغذیه، تشکیل وزارت خانواده، تشکیل صندوق اعتبار خانواده برای اعطای وام ۵۰۰ میلیون تومانی به جوانان، نظام یکپارچه مالیاتی، توزیع منابع بر اساس سرانه خانوار و واگذاری اختیارات به شهرستان‌ها از جمله برنامه‌های دولت من است.

– طرح قنات ملی ایران برای حل مشکل فلات مرکزی ایران و اختصاص بخشی از سهام شستا و صندوق ذخیره فرهنگیان به بازنشستگان و معلمان و حل مساله‌ بورس را در برنامه‌ دارم.

– ما سعی می‌کنیم کلاهبرداری که در سهام عدالت و بورس اتفاق افتاد را به سرعت به نتیجه برسانیم. همچنین برنامه‌ای برای اشتغال سریع داریم به نحوی که نیمی از کسانی که جویای کار هستند در 2 سال اول مشغول به کار شوند. همچنین واکسیناسیون را برای مقابله با کرونا تا ۲۲ بهمن به انجام خواهیم رساند.

– نظام جامع شفافیت با استقرار دولت الکترونیک از دیگر برنامه‌‌های ماست. علاوه بر این دیپلماسی اقتصادی منشأ برنامه ما خواهد بود و وزیر خارجه با سابقه تجارت بین‌الملل گماشته خواهد شد. در حوزه آموزش و پرورش هم یادگیری مهارت برای دانش‌آموزان، کوتاه شدن طول دوره و حذف کنکور را در نظر داریم و با کمک نیروهای مسلح، سربازی حرفه‌ای را حل و فصل خواهیم کرد.

– اگر ما به دولت الکترونیک نیاز داریم، مسائل اقتصادی روز دنیا را کنترل کنیم و مشاغل استارت آپی را توسعه دهیم، این‌ها نیازمند فضای مجازی است و نباید آن را محدود کنیم زیرا اثر زیادی در همه حوزه‌ها دارد.

– باید تبعیض نباشد و فقیر و غنی نباشد. دولت سلام، دولت جوانان گام دومی در مقابل آنانی که آرامش جامعه را به گروگان گرفتند، خواهد ایستاد.

– بزرگترین درد مردم این است که چرا در این کشور همه چیز باید در بند «پ» خلاصه شود؛ پول داشته باش، مدرسه خوب برو، رتبه خوب در کنکور داشته باش، سفر و تفریح برو، خانه و ماشین خوب داشته باش و سربازی نرو. پارتی داشته باش، وام میلیاردی بگیرد، مفسد اقتصادی هم که باشی از تو حمایت می‌کنند، استخدام شو و مشکل اداری نداشته باشد.

محسن مهرعلیزاده: 5 برابر کردن یارانه‌های نقدی

– برنامه دولت زندگی برنامه‌ای اقتصادمحور و که شامل توسعه اقتصادی اجتماعی است که شامل مسائل تولید، سرمایه‌گذاری، معیشت معلمان، جوانان، ایجاد صندوق درآمد پایدار، ۵ برابر کردن یارانه‌های نقدی، توسعه گردشگری، واکسیناسیون کرونا تا پیش از پایان سال و… است که جرئیات آن در سایت شخصی‌ام منتشر شده است.

– اگر پرونده‌هایی مثل پرونده آقای عیسی شریفی که به شهردار وقت وصل بود و ۴ سال است خاک می‌خورد و رانت و اختلاسی چند میلیاردی است و هیچ کسی با آن کاری ندارد یا سرنوشت بابک زنجانی و طبری‌ها ریزتر و دقیق‌تر مشخص می‌شد، مردم اعتماد می‌کردند.

– امروز یکی از مشکلات اساسی کشور مسأله تولید، رونق تولید و گرایش دادن نقدینگی جامعه به سمت و سوی تولید است.

– متأسفانه در فروردین سال قبل آنچه اتفاق افتاد این بود که به هر دلیلی دولت در موضوع بورس دخالت کرد و صاحبان سهام عمده که معمولا نقش تعیین‌کننده‌ای دارند با هماهنگی با دولت کاری کردند که پول مردم را جمع کردند ولی این پول به سمت تولید نرفت بلکه قیمت سهام چندین برابر شد که این اقدام نیز به منتفع شدن سهامداران عمده منتهی شد و وقتی حباب بازار سرمایه ترکید، دیدیم که مردم فشار آوردند موضع تبدیل به یک بحران و دولت مجبور شد از صندوق توسعه ملی ۱۰۰ میلیون دلار اختصاص دهد و جبران خسارت کند.

– دخالت دولت در بورس باید زمانی اتفاق بیفتد که بازار در حال شکست است. باید کار بورس را به خود بورس بسپرد و نقش سهامداران عمده را به حداقل رساند.

– اگر ۷۰ درصد اقتصاد که در دست دولت است را رها کنیم و دستگاه‌های مختلف نظامی و غیر نظامی دخالتی نداشته باشند، بورس وضعیت خوبی خواهد داشت.

– درحال حاضر تولید ناخالص داخلی کشور ۵۰۰ میلیارد دلار در سال است که این رقم در آمریکا ۲۲ هزار میلیارد دلار، در چین ۱۶ هزار میلیارد دلار و در اروپا ۱۲ هزار میلیارد دلار است یعنی سه کشور ۱۰۰ برابر ما تولید ناخالص داخلی دارند. می‌توانیم میزان تبادلات منطقه‌ای اقتصادی را افزایش دهیم اما این اقدام مستلزم برقراری رابطه‌ای خوب با دنیاست.

– امروز اقتصاد ما دچار سیاست‌زدگی شده و سیاست بر اقتصاد ما حاکم شده است، باید اقتصاد را نجات داده و سیاست خارجی خود را در حوزه تحریم‌ها و اف‌ای‌تی‌اف در اختیار اقتصاد قرار دهیم.

– اگر سیطره سیاست را از اقتصاد برداریم، همه مسائل برطرف می‌شود. واقعیت در جامعه امروز این موارد است که با دیوارنوردی‌ها و این قبیل کارها و معطل کردن اف‌ای‌تی‌اف و ایجاد مشکل در مسیر مذاکرات کشور، کشور به نقطه‌ای رسیده که آنچه را که درمی آوردیم، استفاده می‌کنیم.

– حداکثر میزان درآمد کشور در سال ۶ هزار دلار برای هر ایرانی است. امروز ریالی برای سرمایه‌گذاری در داخل وجود ندارد، در حالی که ایرانیان خارج از کشور سرمایه دارند. امروز ما ۷ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که حداقل ۵ میلیون نفر آنها افرادی متخصص و دارا هستند و باید فضای امنی برای سرمایه‌گذاری آنها ایجاد کنیم.

– سرمایه در غرب، چین، ژاپن، کره و هند است و تکنولوژی هم در همین کشورهاست اما تا زمانی که بخواهیم دنبال تنش و ماجراجویی در دنیا باشیم، وضعیت همینی است که امروز هست.

عبدالناصر همتی: برنامه تضمینی برای توسعه روستا

– بدون افزایش رشد اقتصادی تا حداقل 5 درصد نمی‌توان معضل بیکاری را حل یا اشتغال ایجاد کرد. بدون سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی معنا ندارد.

– عامل گرانی، تورم است. تحریم، معادلات اقتصادی ما و دنیا را به هم زده و این موضوع در همه مشکلات اقتصادی ما تاثیر گذاشته است.

– نتیجه زندگی بدون دنیا می‌شود این‌که رشد اقتصادی 8 درصدی به صفر کاهش می‌یابد و هزینه آن را هم مردم از جیب خود می‌پردازند.

– سالانه 1۶ میلیارد دلار هزینه نبود تجارت خارجی را می‌دهیم. در این شرایط استقلال و پرسپولیس حتی نمی‌توانند پول خود را از ای‌اف‌سی بگیرند و ما نمی‌توانیم یک کشتی با پرچم خود روی آب بفرستیم.

– این تحریم‌ها و کاسبان آن ضرر ۳۵۰ هزار میلیاردی به کشور وارد کرده‌اند و دولت امروز دچار کسری بودجه است چرا که سالی چند ده میلیارد از درآمد دولت کاسته شده است.

– می‌توان در دولت بعدی تحریم را شکست و برجام را اجرا کرد. اگر بتوانیم چند سال سرمایه وارد کشور کنیم آن وقت برای جوانان هم شغل ایجاد خواهد شد.

– در حال حاضر بهترین کشورهای حامی ما نیز می‌گویند باید مذاکرات را به نتیجه برسانید تا بعد بتوان با شما کار کرد. دنیا بدون حل مشکل تحریم با ما کار نمی‌کند.

– من نامه‌ای را مدت‌ها قبل به دفتر رئیس جمهوری و به مقام معظم رهبری نوشتم و به طور خصوصی، هشدار دادم که مردم را به حضور در بورس تشویق نکنید. رهبری نیز در حاشیه آن نامه تاکید کردند که آقای رئیس جمهور این موضوع مهم است و چند نفر دیگر نیز هشدارهای این‌چنینی داده‌اند و لازم است اقدام مقتضی انجام شود اما دوباره همه مردم را به حضور در بورس دعوت کردند.

– مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد. در طول یک سال سه بار رئیس سازمان بورس را عوض کردند.

– لیست ۱۱ نفری که ۱۵ سال پیش وام‌های کلان به میزان ۹۰ هزار میلیارد گرفتند، به آقای رئیسی می‌دهم و ایشان اگر تشخیص داد، خودش این اسامی را اعلام کند.

– در حال حاضر تعداد فرصت‌های شغلی برای زنان برابر با مردان نیست و حتی همان ۳۰ درصد گفته شده هم محقق نشده که برنامه من، تحقق همین میزان است.

– زنان سرپرست خانوار مشکلات بسیاری دارند و حتی برخی از آنان جزو دهک‌های پایین جامعه هستند که باید از طریق هدفمند کردن یارانه‌ها و نه پول پخش کردن آن مشکل را حل کرد.

– با فیلتر شدن اینستاگرام چند میلیون شغل به مشکل می‌خورد.

– برای توسعه روستا برنامه جامع دارم. تضمین می‌کنم که گندم و محصولات روستاییان را به نرخ روز بخرم نه نرخ تحمیلی که رایج است.

 

در همین رابطه بخوانید:

گزیده سخنان داوطلبان ریاست جمهوری در دومین مناظره تلویزیونی

اظهارات اقتصادی 7 نامزد در نخستین مناظره تلویزیونی

فهرست