نامه‌ رئیس خانه صمت استان تهران به رهبری/ حمایت از تولیدکنندگان، مشمول تولید خدمات نیز شود

  1. خانه
  2. اخبار استان تهران
  3. نامه‌ رئیس خانه صمت استان تهران به رهبری/ حمایت از تولیدکنندگان، مشمول تولید خدمات نیز شود

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، درخواست کرد همه سیاست‌های مبتنی بر حمایت از تولیدکنندگان کالا، مشمول مراکز دانش‌بنیان ارائه‌دهنده خدمات نیز شود.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، نامه سید محمدرضا مرتضوی به مقام معظم رهبری به شرح زیر است:

«حضرت آیت‌الله العظمی سید علی حسینی خامنه‌ای

رهبر محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

ضمن تشکر و قدردانی از نگاه خاص حضرتعالی به تولید در سال‌های متمادی و با عنایت به نامگذاری سال 1401 به عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و تاکید دوباره و ویژه جنابعالی بر تولید و با عنایت به فرمایش موکدتان در خصوص توجه به تعریف تولید (کالا و خدمات) به استحضار می‌رساند با وجود اینکه چندین سال است مفهوم تولید خدمات را هم وزن و همتراز تولید کالا اعلام فرموده‌اید، متاسفانه هیچ‌گونه توجه همسانی میان تولیدکنندگان کالا با ارائه‌دهندگان خدمات در دستگاه‌های اجرایی مشاهده نمی‌شود.

از آنجا که سال 1401 سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده، شایسته است تمامی سیاست‌های حمایتی و تشویقی تولیدکنندگان کالا، مشمول مراکز دانش‌بنیان ارائه‌دهنده خدمات نیز شود. بنابراین درخواست می‌شود مقوله تولید دانش‌بنیان را به دو مقوله تولید دانش فنی (از نوع خدمات) و تولید دانشی (از نوع تولید کالا) طبقه‌بندی نمایند. لازم به ذکر است که تولیدکنندگان دانش فنی (از نوع خدمات) در کشور، در قالب آزمایشگاه‌های تخصصی، شرکت‌ها و موسسات پژوهشی و مراکز فنی و مهندسی فعالیت می‌کنند.

به عنوان نمونه دو مورد از مشهودترین تفاوت‌ها که در مورد حمایت از بخش تولید کالا وجود دارد اما برای ارائه‌دهندگان خدمات لحاظ نمی‌شود، بدین شرح است:

1- کاهش مالیات تولیدکنندگان کالا از 25 به 20 درصد

2- تسهیلات پرداختی بانک‌ها به تولیدکنندگان بر مبنای گردش مالی است. از آنجا که تولیدکنندگان کالا به خرید مواد اولیه نیاز دارند و ارائه‌دهندگان خدمات به این مقوله وابسته نیستند، تفاوت محسوسی در گردش مالی این دو بخش به وجود می‌آید که نتیجه آن، دریافت تسهیلات بسیار بیشتر از سوی تولیدکنندگان کالاست.

در پایان این تشکل آمادگی خود را برای تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که معطوف به بهره‌مندی ارائه‌دهندگان دانش فنی است، اعلام می‌کند.

اعلام رهنمودهای جنابعالی مایه امتنان و سپاسگزاری است.

با تشکر-سید محمدرضا مرتضوی»

فهرست