نانوایان در مرز ورشکستگی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نانوایان در مرز ورشکستگی

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان با بیان اینکه قیمت گندم برای نانوایان آزاد پز تغییر کرد، گفت: با توجه به تورم موجود در جامعه قیمت نان باید در مدت ۶ سال، ۵۰ درصد افزایش یابد.

محمدرضا خواجه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص صحبت هایی مبنی بر افزایش قیمت نان، اظهار کرد: معاون وزیر تغییر قیمت آرد و گندم را تکذیب کرد، اما تعدادی از نانواهای آزاد پز استان و کشور، گندم و آرد را در یک نوبت گران خریدند.

وی با بیان اینکه هرکیلو گندم در بازار سه قیمت دارد، افزود: آرد دولتی به قیمت ۳۳ هزار تومان، قیمت تعادلی آرد برای نانوایی های آزاد پز حدود ۵۰ هزار تومان و قیمت هر کیسه آرد برای تولیدات سنتی ۶۵ تا ۸۰ هزار تومان است.

نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با بیان اینکه افزایش قیمت نان، امر درستی است، تصریح کرد: دولت هر کیلو آرد را ۸۰۰ تومان به نانوا می فروشد و به ازای هر کیلو ۷۰۰ تومان سوبسید می دهد و می تواند با حذف سوبسید آرد، از قاچاق سه میلیون تن آرد جلوگیری کند و با خروج خود از بخش نان، موجب تعادل قیمت نان با رقابت در بین نانوایان و تلاش آنان برای حفظ مشتریان شود.

وی افزود: قیمت نان از سال 92 تاکنون بدون تغییر مانده که این امر موجب کاهش کیفیت و افزایش دور ریز نان، نارضایتی نانوایان و اخراج کارگران ماهر، بی انگیزگی دیگر کارگران و نبود تخمیر لازم نان شده است.

خواجه با بیان اینکه مصرف سالیانه نان برای هر نفر ۲۱۰ کیلو گرم است، اظهار کرد: مصرف آرد کشور بیش از ۱۰ میلیون تن است بنابراین سوبسید افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باید از 4500 به 5000 تومان افزایش یابد و قیمت نان واقعی شود.

وی با تاکید بر اینکه قیمت واقعی نان باعث افزایش کیفیت آن می شود، گفت: نان بی کیفیت از آرد سفید و زمان پخت ۱۰ ثانیه و زمان تخمیر صفر و با استفاده از جوش شیرین ایجاد می شود.

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان با بیان اینکه ۳۰ درصد نانوایان آزاد پز هستند، تصریح کرد: ۷۰ درصد نانوایان کشور از آرد دولتی و تابع نرخ دولتی و نانوایان آزادپز از آرد سفید عاری از املاح و ویتامین استفاده می کنند و برای جبران کیفیت آرد سفید، جوهر قند را به آن اضافه می کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت با نپختگی خود باعث تولید نان بی‌کیفیت و ترویج سرطان در کشور شده است، گفت: در واقع از جیب تولیدکننده به مردم سوبسید می دهد و در اصل سود سوبسید، نصیب دلالان و قاچاقچیان آرد می شود. بنابراین با حذف سوبسید، قیمت نان واقعی و کیفیت آن بهتر می شود.

خواجه با بیان اینکه با توجه به تورم، قیمت نان باید در مدت ۶ سال، ۵۰ درصد افزایش یابد، اظهار کرد: در این شرایط نانوایان دولتی به مرز ورشکستگی می رسند به سمت آرد سفید و بی کیفیت و هم چنین کم فروشی و کاهش تخمیر نان می روند.

فهرست