نقدینگی باید از دست دولت و بانکها آزاد شود

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. نقدینگی باید از دست دولت و بانکها آزاد شود

برنامه “گفت و گوی اقتصادی” با موضوع دوگانگی کمبود منابع برای تولید و رشد نقدینگی در اقتصاد ایران با حضور دکتر شهرام شریعتی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت از شبکه رادیویی گفت و گو روانه آنتن شد.

شریعتی با تأکید بر اینکه نباید نقدینگی را به شکل تهدید نگریست افزود: نقدینگی تا اندازه ای می تواند مثمر ثمر باشد اما به خاطر عدم شفافیت آمارها نمی توان میزان نقدینگی موجود در کشور را دقیقاً تخمین زد.

وی افزود: اگر نقدینگی به تولید اقتصادی و صنعتی منجر شود تاثیرات مثبتی خواهد داشت و هیچ سقفی هم برای آن نمی توان تعیین کرد یعنی اگر فرض را بر دو هزار میلیارد تومان نقدینگی بگذاریم و همه آن را به سمت تولید و صنعت هدایت کنیم باز هم کم است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: نقدینگی موجود در کشور تنها در صورتی مفید فایده خواهد بود که به سمت تولید هدایت شود.

شریعتی درخصوص برنامه های توسعه ای و اجرای آن ها گفت: اهداف برنامه های توسعه ای اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم کامل محقق نشده و در واقع این برنامه ها جوابگوی اقتصاد کشور نبودند. ما با وجود ظرفیت های مناسب در حوزه نفت و گاز و مواد معدنی و غیره اما در برنامه های توسعه ای سی سال اخیر آنگونه که باید توفیق چندانی نداشتیم.

وی با تصریح بر اینکه ما در شرایط رکود به سر می بریم و الان دوران رکود تولید است نه رونق تولید مطرح کرد: اگر نقدینگی حاصل از بازار را به هر علتی و هر میزانی به سمت امتیازات و قابلیتها و مزیت های واقعی اقتصادی کشور هدایت نکنیم وضعیت همچنان در رکود خواهد ماند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود افزود: تولید ملی هرچه قدر هم که کم و هزینه آن گران باشد اما هدایت نقدینگی به این سمت مفید فایده خواهد بود چراکه تولید ملی مصرف کالای داخلی و گردش مالی را بالا خواهد برد و در نهایت به بهره وری منجر خواهد شد.

شریعتی در پایان این مصاحبه رادیویی تأکید کرد: این نقدینگی باید از دست دولت و یا بانکها و یا مردم آزاد و به سمت تولید هدایت شود.

فهرست