نوسازی صنایع و مشوق صادرات، 2راهکار وزارت صنعت برای حمایت از تولید ملی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نوسازی صنایع و مشوق صادرات، 2راهکار وزارت صنعت برای حمایت از تولید ملی

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه برای حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال برنامه های متنوعی از نوسازی صنایع کشور تا تلاش برای تعدیل مالیات بر ارزش افزوده، اعظای مشوق های صادراتی و ارتقای سطح خرید مردم پیش بینی کرده است.
نوسازی صنایع و مشوق صادرات، 2راهکار وزارت صنعت برای حمایت از تولید ملی
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمد شریعتمداری» امروز (دوشنبه) در پایان دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ازبکستان در محل سازمان توسعه تجارت در جمع خبرنگاران درباره شعار امسال و حمایت از کالای ایرانی افزود: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این زمینه دو سویه بوده و علاوه بر مسئولان و تولیدکنندگان، همه مردم را در استفاده از تولیدات داخلی مخاطب قرار داده است.
به گفته این مقام مسئول، مردم در این زمینه با تشکیل پویش های مختلف برای حمایت از تولید داخلی پیشتاز بوده اند و مسئولان نیز خود را مکلف به حمایت از این پویش ها و مردم می دانند.
وی بیان داشت: وظیفه ما تلاش برای ارتقای کمیت و کیفیت تولیدات داخلی است و هر یک از ما در حوزه های مسئولیت خود باید شرایط را به این منظور تسهیل کنیم.
شریعتمداری تصریح کرد: در این زمینه، با مجلس شورای اسلامی برای تخصیص ردیفی برای نوسازی صنایع کشور به توافق رسیده ایم تا بتوانیم به سود تسهیلات ارائه شده از سوی سیستم بانکی یارانه پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: این مهم با هدف ایجاد تطابق و توازن بین سود تسهیلات سیستم بانکی برای نوسازی صنعتی و نرخ بازده صنعت در بخش های مختلف اجرایی می شود که نخستین گام در حمایت از تولید داخلی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: گام بعدی برای گشایش بازارهای بین المللی، حمایت از صادرات غیرنفتی در اقصی نقاط جهان و بازارهای هدف مهم است و به این منظور مشوق ها و جوایز صادراتی در نظر گرفته شده است.
وی بیان داشت: به این منظور و با هدف حضور هر چه بیشتر کالاهای ایرانی در بازارهای هدف، مجلس شورای اسلامی منابعی را پیش بینی کرده که امید می رود این منابع تخصیص یابد.
شریعتمداری افزود: برای بالا بردن قدرت و سطح خرید مردم نیز مذاکره های خوبی از سال گذشته با نظام بانکی آغاز شده است و امسال برنامه های متنوعی برای خرید کالای ایرانی از سوی مردم به اجرا گذاشته می شود.
وی به برنامه های پیش بینی شده برای بخش تولید نیز اشاره کرد و گفت: سازمان های توسعه ای با تصویب قانونی در مجلس، از این امکان استفاده کردند تا منابعی که از گذشته از محل فروش دارایی هایشان طلب داشتند را به صورت ضمانتنامه بانکی دریافت کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: به این ترتیب، این سازمان ها می توانند مشارکت بیشتری با بخش خصوصی و غیردولتی در فعالیت هایی که ریسک پذیری بالاتری دارند، داشته باشند؛ بویژه در بخشی که سرمایه گذاری نیاز است اما سرمایه گذار برای ورود به آنجا با ریسک های بالاتری مواجه اند امکان مشارکت بیشتری فراهم است.
وی تاکید کرد: در زمینه رفع موانع تولید نیز مذاکره هایی با دولتمردان برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام شده و به زودی اصلاحیه این قانون که یکی از مهمترین موانع بر سر راه تولید است، به مجلس ارائه می شود.

** صادرات به کشورهای همسایه
شریعتمداری بیان داشت: تا امروز به همت بازرگانان ایرانی، بسیاری از بازارهای هدف کشورهای همسایه و منطقه با کالاها و خدمات ایرانی اشغال شده و به عنوان نمونه پارسال بیش از هفت میلیارد دلار صادرات به عراق انجام شد.
وی یادآوری کرد: در هفته های گذشته نخستین خط تولید خودروی ایرانی در جمهوری آذربایجان با سرمایه گذاری 75 درصدی آذری ها و 25 درصدی ایرانی ها افتتاح شد.
این مقام مسئول اضافه کرد: شرکت های دارویی کشورمان نیز به دنبال رایزنی برای تولید دارو در کشورهای منطقه اند و گام های خوبی در این زمینه برداشته اند.
وی تصریح کرد: در تلاشیم تا با برخی کشورهای همسایه از طریق تنظیم نظام تعرفه های ترجیحی که تامین کننده منافع دو طرف است، شرایط تسهیل تجاری را فراهم کنیم.
شریعتمداری در پاسخ به پرسشی درخصوص افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر و آثار آن بر وضعیت تولید و صادرات، گفت: «اجازه دهید مسئولان پولی کشور در این زمینه اظهار نظر کنند».
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 97 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کرد و به دنبال آن دولت نیز در بخشنامه ای، همه دستگاه های دولتی را از خرید کالاهای خارجی که مشابه خارجی دارند، منع کرد.

 

فهرست