ورشکستگی معادن کوچک با اشتباه اخیر دولت

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. ورشکستگی معادن کوچک با اشتباه اخیر دولت

دبیرکل هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با اشاره به اینکه دولت با راه‌اندازی کنسرسیوم احیای معادن کوچک اشتباه کرد، گفت: معادن کوچک با این رویکرد ورشکسته خواهند شد.
شهرام شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازرگانان ایران راه‌اندازی کنسرسیوم احیای معادن کوچک را اشتباه اخیر دولت خواند و اظهار کرد: با این رویکرد معادن کوچک یا باید به هلدینگ‌های بزرگ واگذار شوند و یا ورشکسته خواهند شد.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی سرنوشت معادن کوچک به حوزه‌های بزرگ معدنی گره خواهد خورد و باید سهامشان را به آنها واگذار و یا روش دیگری را برای صادرات خود انتخاب کنند.

دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران ادامه داد: از آنجا که معادن کوچک سرمایه لازم برای فرآوری مواد معدنی خود را ندارند، این مواد روی دستشان می‌ماند.

وی صادرات مواد معدنی را از دو منظر بررسی کرد و گفت: بخشی از این صادرات را شرکت‌های خاص و بزرگ هلدینگی انجام می‌دهند و باقی در دست بخش خصوصی واقعی است.

شریعتی با بیان اینکه نباید شرکت‌های بسیار بزرگ خصولتی را جزء خصوصی‌ها قرار دهیم، افزود: بخش خصوصی واقعی کسانی هستند که واقعاً تولید انجام می‌دهند و نگران آینده شرکت و امرار معاش کارگران خود هستند.

دبیرکل هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با اشاره به اینکه هلدینگ‌های بزرگ معدنی با روابط می‌توانند ماده معدنی خود را تامین و صادر کنند، عنوان کرد: بخش خصوصی واقعی مجبور است، ماده معدنی خود را به هلدینگ‌های بزرگ فروخته و به واسطه آنها صادرات انجام دهد.

وی ادامه داد: معادن کوچک، قدرت فرآوری و سرمایه‌گذاری ندارند تا بتوانند، صادرات انجام دهند؛ بنابراین جز مفاد قانون خام‌فروشی قرار می‌گیرند و مجبور به واگذاری مواد معدنی خود به هلدینگ‌های بزرگ می‌شوند.

تامین مواد شیمیایی، مشکل اصلی معدن‌کاران

دبیرکل هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران درباره تاثیر تحریم‌ها بر ماشین‌آلات معدنی نیز گفت: ما دو نوع ماشین‌آلات در این زمینه داریم که یکی ماشین‌آلات فرآوری و دیگری ماشین‌آلات راهسازی است.

وی با بیان اینکه در بخش ماشین‌آلات راهسازی قطعات کاملاً وابسته به کارخانه‌های بزرگ دنیا هستیم، افزود: با چنین شرایطی در بخش ماشین‌آلات راهسازی و تامین قطعات آنها با مشکل مواجه خواهیم شد.

شریعتی تاکید کرد: درباره ماشین‌آلات فرآوری مواد معدنی هیج مشکلی نداریم چراکه برای این ماشین‌آلات اصلاً نیازی به دانشی پیشرفته و مدرن (های‌تک) نیست.

وی اظهار کرد: این ماشین‌آلات اکنون در کارگاه‌های کوچک شهرک‌های صنعتی کشور در حال ساخت است و تحریم‌ها هیچ تاثیری بر روی آن‌ها نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط تحریم با مشکل تامین مواد شیمیایی مورد نیاز معادن مواجه خواهیم شد، گفت: مواد شیمیایی مثل «ادتیوها» که برای فرآوری مواد معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند از جمله مواردی هستند که برای واردات آنها مشکل داریم.

معادن کوچک قابلیت تهاتر ندارند

وی درباره آینده صادرات مواد معدنی در شرایط تحریم نیز گفت: رئیس جمهور آمریکا به صورت رسمی اعلام کرد که تحریم‌ها را هوشمند می‌کند؛ به این معنی که پس از مشاهده اینکه چه تولیدی در ایران به دلار نزدیک می‌شود، تحریم‌ها را برنامه‌ریزی می‌کند.

شریعتی افزود: بر اساس این رویکرد، اکنون اکثر مواد معدنی ما دچار مشکل هستند و مجبور هستیم از طریق چین و هند تحریم‌ها را دور بزنیم.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم به طور مشخص مواد معدنی ارزشمند کشور را با ارزش افزوده صادر کنیم، تاکید کرد: اکنون سرب، روی و مس ایران در لیست تحریم است و در صورت ورود به مواد معدنی دیگر از جمله کروم، کبالت و نیکل و … تحریم روی آنها نیز اعمال خواهد شد.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با بیان اینکه در این راستا شرکت‌های خصوصی کوچک متضرر خواهند شد، افزود: این در حالی است که شرکت‌های بزرگ با پشتوانه دولت می‌توانند به راحتی صادرات خود را به چین و هند انجام دهند.

فهرست