پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در آذر ۱۴۰۲ در بخش صنعت و معدن

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در آذر ۱۴۰۲ در بخش صنعت و معدن

پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در آذر ۱۴۰۲ در بخش صنعت و معدن 

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از  جهان صنعت: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی بخش حقیقی اقتصاد ایران در آذر ماه امسال در بخش صنعت و معدن را بررسی کرد.
در آذر ماه سال ۱۴۰۲، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه قبل، کاهش ۱/۲ درصدی و ۴/۰ درصدی داشته‌اند. لازم به ذکر است عملکرد ۹ ماهه سال جاری به ۹ ماهه سال قبل گویای رشد ۲/۰ درصدی شاخص تولید و کاهش ۹/۱ درصدی شاخص فروش صنعت است.
در آذر ماه سال ۱۴۰۲ شاخص تولید و فروش رشته‌فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه قبل افزایش ۷/۱۰ و ۳/۸ درصدی داشته است. رشته‌فعالیت‌های کاشی و سرامیک، منسوجات، لاستیک و پلاستیک، کک و پالایش و معدن هم در این ماه نسبت به ماه قبل با افزایش شاخص تولید مواجه شده‌اند.
در آذر سال ۱۴۰۲ نرخ رشد ماهانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی صفر درصد بوده، همچنین رشد نقطه‌به‌نقطه با کاهش ۲/۱ واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به ۳/۲۳ درصد رسیده است. گفتنی است، میانگین سالانه شاخص قیمت در آذر سال ۱۴۰۲ روند نزولی یک‌ سال اخیر خود را ادامه داده و با ۷/۰ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، ۷/۲۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان «پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در آذر‌ سال ۱۴۰۲ بخش صنعت و معدن» آورده است که تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه‌های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل‌های خرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت به‌ دلیل تاثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش‌های دیگر اقتصاد، به‌ عنوان شاخص مهم اقتصادی کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به ‌صورت ماهانه شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت‌های بورسی را محاسبه می‌کند.
این گزارش مطرح می‌کند که اهمیت این شاخص به‌روز، برای اقتصاد ایران که تحولات زیادی دارد بیشتر خواهد بود، زیرا بازخورد شوک‌های وارده به اقتصاد ایران و واکنش‌های سیاستگذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد، این در حالی است که آمار رسمی بخش حقیقی به‌ صورت فصلی و با تاخیر ارائه می‌شود.
در این گزارش آمده است که در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ۹ ماهه مشابه سال قبل با افزایش ۲/۰ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱/۲ درصدی مواجه شده است. در این ۹ ماه نسبت به ۹ ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته‌فعالیت صنعتی بورسی ۸ رشته‌فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۷ رشته‌فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. رشته‌فعالیت‌های «دارو»، «تجهیزات برقی» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین افزایش در شاخص تولید و رشته‌فعالیت‌های «چوب و کاغذ»، «منسوجات» و «محصولات فلزی به ‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین کاهش در شاخص تولید را داشته‌اند.
این گزارش در ادامه بیان می‌کند که طی آذر‌ سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، رشته‌فعالیت‌های «کاشی و سرامیک»، «خودرو و قطعات» و «سایر کانی غیرفلزی» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته‌فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «محصولات فلزی به‌ جز ماشین‌آلات و تجهیزات» و «غذایی و آشامیدنی به‌ جز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.
در این گزارش آمده است که در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ۹ ماهه مشابه سال قبل با افزایش ۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۲/۱ درصدی مواجه شده است. در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ۹ ماهه مشابه سال قبل با کاهش ۹/۱ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۴/۰ درصدی مواجه شده است.
این گزارش بیان می‌کند که در این ۹ ماه نسبت به ۹ ماه مشابه سال قبل ۸ رشته‌فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۷ رشته‌فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند. رشته‌فعالیت‌های «سایر کانی غیرفلزی»، «دارو» و «تجهیزات برقی» بیشترین افزایش در شاخص فروش و رشته‌فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «چوب و کاغذ» و «منسوجات» بیشترین کاهش در شاخص فروش را داشته‌اند. در این ماه نسبت به ماه قبل، رشته‌فعالیت‌های «خودرو و قطعات» و «محصولات فلزی به‌ جز ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته‌فعالیت‌های «شیمیایی (به‌جز دارو)»، «تجهیزات برقی» و «غذایی و آشامیدنی به‌ جز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش ثبت کرده‌اند.
در این گزارش مطرح می‌شود که در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی هم نسبت به ۹ ماه مشابه سال قبل با افزایش ۳/۰ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۸/۱ درصدی مواجه شده است.
این گزارش بیان می‌کند که در آذر‌ سال ۱۴۰۲ نرخ رشد ماهانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی صفر درصد بوده، همچنین رشد نقطه‌به‌نقطه با کاهش ۲/۱ واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به ۳/۲۳ درصد رسیده است. گفتنی است میانگین سالانه شاخص قیمت نیز در آذر سال ۱۴۰۲ روند نزولی یک ‌سال اخیر خود را ادامه داده و با ۷/۰ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، ۷/۲۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

فهرست