چالش در همه بخش‌های بازار سرمایه باید به حداقل برسد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. چالش در همه بخش‌های بازار سرمایه باید به حداقل برسد

چالش در همه بخش‌های بازار سرمایه باید به حداقل برسد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بخشی‌ از ریسک‌های صنعت کارگزاری مربوط به نزول بازار سهام است، از این‌رو باید به گونه‌ای ترتیب اثر داده شود که تا حد ممکن این چالش برای همه بخش‌های بازار سرمایه به حداقل برسد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در جلسه‌ای با اعضای کانون کارگزاران در خصوص چالش‌های این صنعت، اظهار داشت: در زمان رکود و ریزش بازار با مسائل و دغدغه‌های پیچیده‌تری مواجه می‌شویم که حل و رفع آنها نیازمند همفکری و همکاری همه ارکان‌ها است. در شرایط کنونی و با کاهش ارزش سهام، ریسک نهادهای مالی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین نیاز به مراقبت و توجه بیشتری احساس می‌شود.

وی توضیح‌ داد: با نزول بازار، صنعت کارگزاری بیش از سایر نهادهای مالی صدمه می‌بیند و با چالش‌های جدی‌تری روبه‌رو می‌شود؛ تاکنون این ریسک‌ها به درستی شناسایی و احصا نشده و ابزار درستی برای پیشگیری از وقوع آن به‌کار گرفته نشده است.

عشقی افزود: در حقیقت طی سال‌های گذشته فقط بحث مدیریت ریسک تسویه اعتباری کارگزاری‌ها در جهت بهبود فضای این صنعت پیش‌گرفته شد و تاکنون تفاوتی میان بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین کارگزار از نظر فرآیندی به وجود نیامده‌ است و همین مساله می‌تواند ریسک صنعت را افزایش بدهد؛ بنابراین باید اقدامات جدی در این خصوص شکل بگیرد. از آنجایی که کانون کارگزاران شناخت موشکافانه و عمیق‌تری به این صنعت دارد، پیشنهاد می‌شود که ریسک‌ها را شناسایی و راهکارهای خود را در رفع آنها پیشنهاد کند.

رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه کانون کارگزاران باید دغدغه‌های مشترک را برای تصمیم‌گیری نهایی جمع‌بندی و پیشنهاد کند، گفت: برای پشگیری از وقوع ریسک‌، ایده‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به فعال‌سازی «ترید اکانت» توسط کارگزاری‌ها، تقسیم و درجه‌بندی کارگزاران، ایجاد ضوابط برای عضویت اتاق‌های پایاپای و غیره اشاره کرد که هر یک از این موارد نیازمند بررسی است.

وی تصریح‌کرد: در گذشته مصوبات شتاب‌زده‌ای منتشر می‌شد که کل صنعت‌ را تا سال‌های زیادی درگیر می‌کرد؛ بنابراین بهتر است که هرچه سریع‌تر خلاء‌های موجود شناسایی بشود و تصمیماتی اجرایی در کانون کارگزاران شکل بگیرد تا به این واسطه کارگزاری‌ها صدماتی را متحمل نشوند؛ به طور نمونه اجرایی شدن راهکاری همچون ترید اکانت می‌تواند کل صنعت را متحول می‌کند.

عشقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیگر ریسک‌های صنعت کارگزاری، بیان‌داشت: بخشی‌ از ریسک‌های این صنعت مربوط به نزول بازار سهام می‌شود و در مدت ۲ سال و ۲ ماه گذشته با این روند کاهشی مواجه بودیم؛ از این‌رو باید به نحوی ترتیب اثر داده شود که تا حد ممکن این چالش برای همه بخش‌های بازار سرمایه به حداقل برسد.

رییس رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اکنون با روزهای دشواری روبه‌رو هستیم، ادامه‌داد: درآمد صنعت کارگزاری از کارمزدهاست و به همین‌خاطر این صنعت با فشار مضاعفی روبه‌رو است. صرف‌نظر از شرایط فعلی، توسعه بازار و زیرساخت‌ها هزینه‌های ثابتی دارد و توسعه لاجرم باید انجام بشود. کاهش ارزش معاملات انجام این الزامات را دشوار کرده است و کاهش عایدی‌ها ارکان بازار و سازمان بورس را نیز مبتلا می‌کند.

وی‌ گفت: کاهش ارزش معاملات به همه نهادهای بازار فشار آورده اما باید با مدیریت، این دوره‌ را پشت‌سر بگذاریم.

فهرست