چرا صادرات کشاورزی ایران برگشت می‌خورد؟

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. چرا صادرات کشاورزی ایران برگشت می‌خورد؟

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی، استاندارد نبودن سم استفاده شده توسط برخی کشاورزان، موجب مرجوع شدن بار کشاورزی صادراتی ایران می‌شود.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از ایلنا، محمدرحیم نیازی گفت: در سال جاری چند محموله کشاورزی از جمله فلفل دلمه‌ای، کیوی و سیب زمینی، از روسیه، هند، امارات متحده عربی، ازبکستان و ترکمنستان مرجوع شده است.

وی با اشاره به دلایل مرجوع شدن محموله‌های کشاورزی، اظهار کرد: برخی سموم استفاده شده توسط کشاورزان کشورمان از سوی کشورهای مقصد تعریف نشده است و همین مسئله، مشکل‌ساز می‌شود. علاوه بر این، برخی کشورها که سموم از آنها خریداری می‌شود، استاندارهای لازم را در تولید سم رعایت نمی‌کنند. این مسئله در سمومی که از کشور چین وارد می‌شود، بارها مشاهده شده است و سموم این کشور از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: بسیاری از تجار ایرانی، سموم مورد نیاز کشور را از چین خریداری می‌کنند. البته این احتمال هم وجود دارد که تاجر برای اینکه سود بیشتری عایدش شود، سموم با درجه کیفی پایین خریداری ‌کند.

نیازی با بیان اینکه مافیای اقتصادی می‌خواهد صادرات غیرنفتی ایران به ویژه در بخش محصولات کشاورزی متوقف شود، افزود: آسیب‌پذیری ما در این بخش به دلیل فسادپذیری این محصولات زیاد است و در صورت مرجوع شدن، هم بازار داخلی از دست می‌رود، هم اعتبار ما در بازار خارجی.

فهرست