چرا معادن ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی جذابیت ندارد؟

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. چرا معادن ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی جذابیت ندارد؟

عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت جوانان استان تهران معتقد است با توجه به اینکه دولت، جذابیت لازم و کافی را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم نمی‌کند، کشورهای صاحب سبک و فناوری در زمینه معدن، علاقه چندانی به همکاری با ایران در این بخش ندارند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از کانی مگ، بهرنگ پورغفاری با بیان اینکه مهمترین چالش معادن ایران، بی‌توجهی دولت به این حوزه است، گفت: متاسفانه چون بیشتر معادن در مناطق محروم و دورافتاده هستند، مورد توجه مسئولان و سرمایه‌گذاران  قرار نمی‌گیرند. همچنین توجه کافی در این بخش وجود ندارد و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در معادن کشور، مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه به کارگیری مدیرانی که تجربه و نگاه چندان علمی و تاثیرگذاری به معادن ندارند، یکی دیگر از مشکلات این صنعت است، ادامه داد: از سوی دیگر شاهد حضور برخی مدیران تکراری در این بخش هستیم. توجهی به نگاه جدید با حضور مدیران جدید در این بخش نشده و تلاشی برای استفاده از نخبگان، نوآوران و دانش آموختگان در این بخش نمی‌کنند. درواقع بیشتر انتصابات این بخش، فرمایشی شده است، به این صورت که یک مدیر، معاون معدنی می‌شود و همان فرد، مدیر یک مجموعه بزرگتر مثل فولاد مبارکه، صنایع مس و…

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران با اشاره به عدم ورود تکنولوژی‌های جدید به بخش معدن گفت: بدون شک بخش عمده‌ای از این مشکلات می‌تواند به دلیل تحریم‌ها باشد. همچنین نگاه سنتی حاکم بر این بخش، موجب عدم ایجاد جذابیت برای حضور سرمایه‌گذار خارجی می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه بخش معدن مغفول مانده است، ادامه داد: با وجود تبلیغات حاکمیت مبنی بر اینکه معدن جای نفت را بگیرد، در عمل اقدامی را نسبت به این موضوع شاهد نیستیم.

پورغفاری با انتقاد از استفاده از ابزارهای سنتی و عدم توجه دولت و سرمایه‌گذار به تغییر روش‌ها در حوزه معدن گفت: همه این عوامل در کنار تحریم موجب شده کشورهای صاحب سبک و فناوری، علاقه چندانی برای همکاری در بخش معدن در ایران نداشته باشند.

این فعال بخش خصوصی در حوزه معدن تصریح کرد: سیاست گذاری دولت نیز  بر مساله سرمایه‌گذاری در معادن اثرگذار است و دولت جذابیت لازم و کافی را برای سرمایه‌گذار خارجی فراهم نمی‌کند. در حال حاضر معادن بزرگ، پروانه بهره‌برداری به نام شخص یا شرکت صادر نمی‌کنند، چه برسد به اینکه شرکت‌های خارجی معتبر به این موضوع ورود کنند. متاسفانه در کشور ما این موضوع مغفول مانده است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت جوانان تهران با بیان اینکه نگاه جدیدی باید بر مدیریت این صنعت حاکم شود، افزود: با آمدن دولت جدید، شاید مدیرانی با نگاه جدیدتر بیایند و بتوانند این معضلات را حل کنند. به عنوان مثال، مسائلی مانند حقوق دولتی معادن، مسئله بلاتکلیف و حل نشده است. مسئله آب هنوز حل نشده است. همچنین بحث زیرساخت‌ها، هنوز حل نشده است و معادن زیادی داریم که ارزش سرمایه‌گذاری دارند ولی به دلیل اینکه دولت حاضر نیست زیرساخت‌ها را فراهم کند، برای سرمایه‌گذار هم جذابیتی ندارد.

پورغفاری با بیان اینکه امیدواریم نگاهی نو در حوزه معدن و صنایع معدنی ایجاد شود، یادآور شد: مدیران از بخشی به بخش دیگر رفته و همان نگاهی که در بخش قبلی بوده، وارد بخش جدید می‌شود. این پروسه همینطور ادامه دارد و تا زمانی که تغییرات به این شکل است، نباید انتظار تغییرات اساسی و بنیادین، در آینده نزدیک داشته باشیم.

فهرست