چند انتقاد معدنی و پیشنهادهایی به دولت آینده

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. چند انتقاد معدنی و پیشنهادهایی به دولت آینده

نبود مشوق‌های صادراتی، عاملی برای ادامه روند خام‌فروشی به جای صادرات محصولات معدنی فرآوری شده است.

به گزارش  روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از فارس، خداداد غریب‌پور، رئیس سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه به جای صادرات مواد خام مانند سنگ آهن، باید مواد با ارزش افزوده بالاتری تولید و صادر شود، گفت: پرداخت مشوق‌های مالیاتی به تولیدکنندگانی که مواد با ارزش افزوده بالاتری تولید می‌کنند، یک راهکار اساسی در این زمینه است.

وی ادامه داد: برای صادرات کالای با ارزش افزوده بالا و ممانعت از خام‌فروشی، نیازمند تعریف مجموعه‌ای از سیاست‌های تعرفه‌ای و مالیاتی و حمایت‌های قانونی هستیم.

 تعدیل خام‌فروشی، جلو مفاسد را می‌گیرد

حجت‌الاسلام کاظم موسوی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه کشور ما سرشار از مواهب طبیعی و منابع خدادادی است، گفت: ما هم باید خودتحریمی را کنار بگذاریم و از مواهب الهی نهایت استفاده را ببریم.

وی افزود: تعدیل خام‌فروشی و انضباط بخشی به اقدامات علاوه بر اینکه جلو مفاسد را خواهد گرفت، به تأمین مواد اولیه برای تولید نیز کمک زیادی خواهد کرد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به جولان دلالان و سوداگران در زمینه خام‌فروشی اظهار کرد: این افراد به دور از چشم نظارتی مجلس و سازمان بازرسی کل کشور، این کارها را انجام می‌دهند.

موسوی، پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را نیازمند اراده و همت جدی مسئولان دانست و افزود: دستگاه قضا و سازمان بازرسی کشور باید برای از بین بردن زمینه‌های فساد در این حوزه اقدام کنند. البته مجلس هم در این مورد وظایفی دارد.

خام‌فروشی همیشه هم بد نیست 

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران معتقد است تبدیل مواد معدنی خام به مواد ارزشمند با ارزش افزوده بالا، عزم و اراده جدی فعالان این حوزه و حاکمیت را می‌طلبد که تاکنون این اتفاق افتاده است.

وی تولید آلیاژ با حجم کمتر را برای درآمدزایی بیشتر ضروری دانست و افزود: خام فروشی همیشه هم بد نیست و در برخی موارد از جمله سنگ کاری تزئینی و با توجه به تغییر ذائقه مردم لازم است.

شکوری با بیان اینکه فرآوری بخشی از ذخایر معدنی و همچنین صادرات بخشی از مواد خام، می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد، گفت: این ارز می‌تواند در بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر کشور سرمایه‌گذاری شود.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: با اینکه ایتالیا مهد تولید سنگ‌های تزئینی دنیاست و هیچ مشکلی در تجهیزات و فناوری ندارد، اما 22 درصد سنگ خود را به صورت خام به دنیا صادر می‌کند.

وی با انتقاد از اینکه به جای ارائه مشوق در این حوزه، شاهد مانع‌تراشی و تنبیه هستیم، گفت: همه فعالان معدنی در کل زنجیره تولید و عرضه با مشکلاتی مواجه هستند، بنابراین اگر محصولشان ارزش افزوده پایینی دارد نباید آنها را تنبیه کرد، برعکس باید مشوق‌هایی به آنها پرداخت.

شکوری تأکید کرد: بهتر است به جای عوارض بستن، اجازه ندهیم تولیدکننده بیشتر از نیاز، تولید کند و اگر هم تولید کرد محصولش را با قیمت جهانی خریداری کنیم یا اجازه دهیم که زنجیره بعدی تکمیل شود.

وی از قیمت‌گذاری دستوری و صدور مقررات و بخشنامه‌های خلق‌الساعه در دولت‌های مختلف انتقاد کرد و گفت: مقررات و بخشنامه‌های اضافی باید حذف شوند.

وی تصریح کرد: متأسفانه هیچ یک از برنامه‌های حمایتی از جمله مشوق‌های صادراتی و حمایت از نمایشگاه‌ها و تسهیلات ارزان قیمت عملیاتی نشدند و پروانه بهره‌برداری هم که قرار بود به عنوان وثیقه قبول کنند، عملی نشد.

شکوری، تعریف استراتژی جایگزین صادرات را پیشنهاد و اظهار کرد: وضع تعرفه برای کالاهای مشابه وارداتی، وام‌های کم بهره، معافیت‌های مالیاتی، کمک‌های فنی و مالی، بسترسازی برای استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا از جمله مسائلی هستند که باید عملیاتی شوند اما متاسفانه تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

وی گفت: رئیس جمهور آینده به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. باید عزم ملی در کشور شکل بگیرد و همه دستگاه‌ها و نهادها همکاری کنند.

فهرست