کمبود نقدینگی برای تامین سرمایه در گردش

  1. خانه
  2. اخبار
  3. کمبود نقدینگی برای تامین سرمایه در گردش

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران گفت: نقدینگی و منابع کافی برای سرمایه‌گذاری در کشور وجود ندارد و از منابع موجود هم به خوبی استفاده نمی‌شود.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، محمد قاسمی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: اگرچه حرف‌های زیادی درباره میزان نقدینگی در کشور زده می‌شود، اما واقعیت این است که تأمین مالی تولید از طریق بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، چندان وسیع نبوده است. بنابراین می‌توان گفت نقدینگی و منابع کافی برای سرمایه‌گذاری در کشور وجود ندارد و از منابع موجود هم به خوبی استفاده نمی‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه نظام بانکی، نظام تأمین اجتماعی یا نظام حمایتی نیست، گفت: نظام بانکی قرار نیست خزانه دوم دولت باشد. سال هاست که سیاست‌گذاران اعم از دولت و مجلس، نظام بانکی را از کارکرد خود خارج کرده‌اند.

وی با بیان اینکه نقش نظام بانکی در طرح‌های زودبازده و طرح‌های مشابه صرفاً نگاه حمایتی بوده است، ادامه داد: زمانی که این بنگاه‌ها جنبه اقتصادی نداشته باشند، پول به جایی می‌رود که بازدهی ندارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: از آن جا که همیشه کسری بودجه وجود دارد، یکی از راه‌های تأمین این کسری، رجوع مستقیم و غیرمستقیم به بانک هاست.

بانک نباید منبع تأمین کسری بودجه باشد

وی با بیان اینکه حجم عمده‌ای از منابع بانک‌ها به عنوان بدهی‌های دولت، محبوس است، تاکید کرد: بانک باید بانکداری کند نه اینکه به عنوان منبع تأمین کسری بودجه باشد. سیاستگذار باید نظام بانکی را در مسیر توسعه کشور هدایت کند، ضمن اینکه بانک مرکزی و نظام بانکی به اصلاح نیاز دارند.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه گردش پول در همه اقتصادهای مدرن، به طور جدی مدیریت می‌شود، افزود: باید بانک‌های اطلاعاتی نظام مالیاتی، بانکی و عملیات تولید را به هم وصل کنیم.

قاسمی اضافه کرد: بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه و نبود دسترسی به موقع به منابع مالی، از مشکلات اصلی تولیدکنندگان است.

منبع: مهر

فهرست